Unconfigured Ad

Collapse

Kan man bygge et jager fly med bensin drevet motor istedne for Turbin?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • andersio
    • Nov 2008
    • 4

Kan man bygge et jager fly med bensin drevet motor istedne for Turbin?

Hei bare lurte på en ting, jeg kunne tenkt meg å lage et F16 jagerfly(Eller Kjøpe) en gang, ikke et sånt bittelite som man kaster, men et litt stort et(1-2m vingespenn) Og med landing gear som jeg kan ta opp etter takeoff osv, men jeg vil ikke ha turbin motor, altfor dyrt for en 15 åring Så da lurte jeg på om det vil være mulig og lage en med sånn motor som er i de små jagerflyene fra Kyosho. Der det er en liten elektrisk motor med proppel inni som skyver lufta ut. Ville det vært mulig og lagd noe lignende motor, men bensindrevet?
  • cissaman
    • Feb 2008
    • 324

Her har du flere "jet" fly som er tiltenkt glowmotor med pusherpropell, finnes også mange kjekke jet som er beregnet for eletrisk vifte på rcnet.no under eletriske fly.

Throttlestore.com har også ferdige komplette (RTF) jagere med eletrisk vifte, sikkert en grei start.

Christer
    Bare flygreier: )

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Det er fullt mulig, og det er til og med et eget forum for denne typen fly her på modellflynytt. Det kalles ducted fan, eller electric ducted fan (EDF) om det er elektromotor. Glow-DF er mindre vanlig i dag fordi EDF tar over. Her er min store EDF: http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=20791

Comment

• andersio
        • Nov 2008
        • 4

Den var heftig, hvor får man kjøpt den. Og hvor mye vill det koste for en komplett pakke? Eller Readyset.

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Koster ca 25000 kr tilsammen. Flyet er kjøpt fra www.tamjets.com, og de kan også levere komplett med en motor de selger. Motoren min er fra http://stumaxaircraft.com/

Det finnes sportsmodeller i tre som er billigere å bygge, og billige vifter fra feks hobbycity.com.

Ellers funker isoporfly veldig bra. Jeg har en sånn og den er utrolig lettflydd og er ganske stor: http://www.espritmodel.com/index.asp...OD&ProdID=8790
          Last edited by tahustvedt; 18-11-08, 18:28.

Comment

• The banned
            • Jun 2007
            • 177

Hei
            F-16 med bensinmotor blir nok vanskelig og finne, men med glowmotor finnes. Det står en F-16 fra Byron med OS 91 DF på rc.marked til salgs. Det er akkurat en slik jeg hadde som min første jet/DF i 1989. flyr fint og er grei og håndtere.

mvh
            Christian
            Mvh.
            Christian

Jets Of Norway

Comment

• Guest

#7 Unapproved
              turbin or not turbin

Det er jo en mulighet til og det er å sette en ordinær glow eller bensinmotor i nesa og la den spinne en propell i stedet for ei vifte inni kroppen. På bakken ser det kanskje ikke så imponerende ut, men i lufta er det ikke så synlig og kostnaden er en brøkdel.
              Are

Comment

• oistein
                Moderator
                • Apr 2006
                • 681

Originally posted by tahustvedt
                Koster ca 25000 kr tilsammen.
                For 25000 tusen får du jo the real thing !?! Hvis det er det som er ønsket da.

Comment

• tahustvedt
                  • Feb 2004
                  • 4601

Lykke til med å finne en ny 1/8 F-16 og turbin og alt utstyr til den prisen. Bare turbinen koster 20000

Comment

• oistein
                    Moderator
                    • Apr 2006
                    • 681

Lykke til med å finne en ny 1/8 F-16 og turbin og alt utstyr til den prisen. Bare turbinen koster 20000
                    Vel, det sto jo ikke noe om at det måtte være nytt da. Brukt er det fullt mulig. Selv nytt er det ikke så dyrt som mange tror. En global jet club F-16 som avbildet med understell koster $1695. En passende turbin PST600 koster $2295. Dette blir ca 25000 til sammen nytt. 27000 inkl frakt. Så kommer jo da servoer og mottager i tilegg, så det blir litt dyrere.

Igjen, på brukt markedet kan man finne seg en komplett trenings jet til under 20 lapper komplett. F-16 er kanskje litt heftig som første jet og. Tror jeg ville satset på dette i stedenfor .91 DF. Ellers så ville jeg mye heller gått for en heftig EDF enm en stor DF.
                    Attached Files

Comment

• tahustvedt
                      • Feb 2004
                      • 4601

Pluss moms. Moms er et betydelig antall tusen kroner.

F-16 min er samme som turbinmodellen, men koster litt mindre siden det ikke er turbintilbehør med (eksosrøs osv), men vifta med motor koster $755 i stedet for $2300. Alle turbinmodeller kan forresten bygges om til DF.
                      Last edited by tahustvedt; 19-11-08, 20:59.

Comment

• The banned
                        • Jun 2007
                        • 177

Originally posted by oistein
                        Vel, det sto jo ikke noe om at det måtte være nytt da. Brukt er det fullt mulig. Selv nytt er det ikke så dyrt som mange tror. En global jet club F-16 som avbildet med understell koster $1695. En passende turbin PST600 koster $2295. Dette blir ca 25000 til sammen nytt. 27000 inkl frakt. Så kommer jo da servoer og mottager i tilegg, så det blir litt dyrere.

Igjen, på brukt markedet kan man finne seg en komplett trenings jet til under 20 lapper komplett. F-16 er kanskje litt heftig som første jet og. Tror jeg ville satset på dette i stedenfor .91 DF. Ellers så ville jeg mye heller gått for en heftig EDF enm en stor DF.
                        Hei
                        Bare kursomregningen på 4000 USD (som jo er det du sier F-16 og en PST koster ca) er 28000,-NOK pluss 2000,- i frakt, da er vi på 30000,- Og så er det noe som heter merverdiavgift her i landet, er du uheldig, så må jo det regnes inn også. oppå dette kan du legge på ca 10000,- i servoer, mottaker batt. og masse duppedingser(Festoslanger koblinger,UAT etc.etc). Da er vi oppe i 40000,- +. synes det er ganske langt unna 25000,-

Christian
                        Mvh.
                        Christian

Jets Of Norway

Comment

• oistein
                          Moderator
                          • Apr 2006
                          • 681

Pluss moms. Moms er et betydelig antall tusen kroner.

F-16 min er samme som turbinmodellen, men koster litt mindre siden det ikke er turbintilbehør med (eksosrøs osv), men vifta med motor koster $755 i stedet for $2300. Alle turbinmodeller kan forresten bygges om til DF.
                          Vi er vel enige vi Thaustvedt, det er forskjell, men ikke så mye. Batteriene er jo ikke helt gratis i denne størrelsen heller. Hva ligger en en slik 12S 5000mah 25C på i dag? $600 - $700 per stykk eller noe slikt.

Slik jeg ser det koster turbinen 2300 fordi som vil ha blåselampe også koster det da $755 pluss et par batterier for de som vil ha elektro. Noen fly er og $100-$200 billigere i EDF utgave, slik som f.eks airworld Me262 (som jeg har lyst på), men det gjelder vel ikke denne modellen gjør det?

Comment

• tahustvedt
                            • Feb 2004
                            • 4601

Servo, mottaker, regulator og DYRE batterier (ikke fra Hobbycity) er med i prisen jeg nevnte. I tillegg til turbin må du ha fuel og olje.

Men nå er vi off topic.
                            Last edited by tahustvedt; 20-11-08, 07:48.

Comment

• bellanca
                              • Apr 2004
                              • 283

Nå var vel ikke de batteriene fra øverste hylle så prisen blir jo en del høyere med andre batterier enn de fra hobbycity Men skal bli spennende å høre om de leverer godene i det lange løp eller om de er tar kveld raskere enn dyrere alternativer, må nevnes at det finns turbiner til halve prisen av hva som er nevnt her i tråden

Men det er ingen tvil, turbin er dyrere enn edf, de skal på service etter 20-30 driftstimer og det koster noen tusen kr, de elsker jo mat så det koster seff, men fyttikatta for et kick det er å starte opp en turbin Lyden,farten,lukten er til å ta og føle på.

Last edited by bellanca; 19-11-08, 23:39.
                              Futaba 10C Fasst
                              Last Down 3XL V3
                              Spirit Elite
                              Primo
                              Hellcat
                              Sukhoi
                              Pt 19
                              Ucd
                              Bossanova
                              Giles 202
                              Boomerang
                              Mojo