Announcement

Collapse
No announcement yet.

Materialer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Materialer

    Heisann.
    Jeg har funnet noen tegninger og tenker på å bygge litt, men jeg lurer litt på noen engelske oversettelser.
    Jeg har sett plywood oversatt til kryssfiner, men innbiller meg at det er balsa? Eventuelt light ply(liteply), om det ikke er det samme som plywood.

    Søkte i noen online ordbøker o.l. men fant ingenting, noen som vet?

    Hvordan er det forresten å kutte i de forskjellige materialene? Har hørt om balsakniv og scrollsaw(hva nå det er?) på rcuniverse.com... Er det problematisk å kutte opp 3mm finèr?

    Takk uansett
    Lars

  • #2
    Plywood=finèr ja.
    Finèr er ganske så mye forskjellig: billige saker med bare 3 lag, heftige saker med mange flere lag og så fins det spesiell lett "fly"-finer å få kjøpt også.
    Ei løvsag er grei og billig til å kutte fineren med.
    Vil du ha gadgets på hobbyrommet handler du selvsagt elektrisk løvsag og bandsag også Deretter slipemaskin og fres og søyleborer og Dremel med fresesats og fresebord og hengslemaskin og og ........

    (Gadget-boys need gadgets to be happy)
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Hmmm. takk skal du ha!
      Tar jeg ikke helt feil er en løvsag en "høy" bue med et tynt blad, alla en firkant?

      Hvor kan man forresten få tak i sånn flyfinèr? Hva er å anbefale av finèr? Er kryssfinèr det beste foruten flyfinèr? Veier flyfinèr betydelig mindre?

      Det var mange fine spørsmål

      Lars

      Comment


      • #4
        Originally posted by larner
        Hvor kan man forresten få tak i sånn flyfinèr? Hva er å anbefale av finèr? Er kryssfinèr det beste foruten flyfinèr? Veier flyfinèr betydelig mindre?
        Lars
        Bruk bjørkefiner der du kan få tak i trevarehandel, men tynnere finer vet jeg ikke om de selger der du bor. Jeg har brukt 3 mm bjørkefiner på flykroppen og 0.8 mm bjørkefiner på isoporvingen istedenfor balsa. Den gjør flyet så solid mot uhell. Måtte "hulle" ut hovedvingen og halen mellom hovedvingen og stabilisator for å få redusert vekt.

        Jens Eirik
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Plywood og finèr

          Hei Lars, og dere som svarte ham!
          Det engelske ordet plywood, betyr kryssfiner på norsk! Som navnet sier, er kryssfiner to eller flere lag finer som er limt i kryss. Finèr er bare ett lag massiv ved. Jeg tror det lages ved at stokken roterer mot en lang kniv, og skrelles. Dermed får man finerplater som er bredere enn stokken. I tillegg til kryssfiner, brukes finer også til å finere sponplater til møbler. Balsaflakene vi bygger fly med, er saget fra stokken.
          Når det sies bjørkefiner, er det nok kryssfiner av bjørk det menes.
          Lykke til med byggingen, Lars!
          Harry

          Comment


          • #6
            Browse here...

            Airfield Models - Construction Materials used for Model-Building
            Ken Bates
            Never Mind the Label

            Comment


            • #7
              A useful english glossary of aeromodelling terms can also be found here...

              Airfield Models - Glossary of Model Aircraft Terms - A to Z
              Ken Bates
              Never Mind the Label

              Comment

              Working...
              X