Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygging av DH 71 Tiger Moth

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygging av DH 71 Tiger Moth

    Driver for tiden å bygger en 1/4 DH 71 Tiger Moth etter tegning jeg fant i en bok kalt "Learn to make models that flyes" Amazon.co.uk
    DH 71 Tiger Moth fløy for første gang i 1927 og tror det er et relativt ukjent fly for de fleste. Det ble kun bygget 2 stk. som hovedsakelig ble brukt til uttesting av de Havillands Gipsy motor.
    Jeg finner lite bilder og dokumentasjon av flyet på nettet , så alt av info mottas med takk.

    Har kommet så langt at jeg er ferdig med det meste av liming og pussing. Gjenstår å lage cowling og trekking før det blir jomfrutur.
    Jeg kan ikke skryte på meg allverden av erfaring når det gjelder bygging men boken har en ok byggebeskrivelse av modellen. Var litt usikker på om motivasjonen holdt, men har nå kommet så langt at jeg bare må få denne i lufta i løpet av våren/sommeren.

    Må si at jeg begynner å få stor sans for denne delen av hobbyen.

    Ble dårlig med dokumentering av byggingen underveis men legger med de få bildene jeg har av prosessen så langt. Bildene er tatt med mobiltelefon med kvalitet deretter.

    mvh,
    Eivind Stormyr
    Attached Files
    mvh,

    Eivind Stormyr

  • #2
    Råtøfft prosjekt, det er gledelig å se at det er flere som liker å bygge med flis

    et par linker med info om maskinen din
    De Havilland D.H.71 Tiger Moth - single-seat high-speed research monoplane

    Page Not Found | Flight Global

    Lykke til videre c",)

    Comment


    • #3
      Takk for det!
      Fant faktisk en skisse over cockpiten på den ene linken Dette var info jeg manglet.
      Ordnet motorfeste og motor i går kveld. Har en ubrukt ASP 80 4t som jeg tenkte jeg skal bruke i dette flyet. Prøvde meg også på instrumentpanel. Litt vanskelig å se ut i fra bildet , men jeg synes resultatet ble OK.
      Attached Files
      mvh,

      Eivind Stormyr

      Comment


      • #4
        Ting tar tid...
        Setter nå inn nådestøtet for å få flyet ferdig.
        Vingen er nå trekt med Solartex og alt av linker og servo er på plass. Gjenstår å trekke kroppen, lakkering og innkjøring av motor.
        Jeg trenger litt tips rundt dette med rigging av vingen.Hva som er vanlig å bruke som wire,hvordan linke på en praktiske måte, osv.

        Et par bilder av status så langt.
        Attached Files
        mvh,

        Eivind Stormyr

        Comment


        • #5
          Originally posted by stoeiv View Post
          Ting tar tid...
          Setter nå inn nådestøtet for å få flyet ferdig.
          Vingen er nå trekt med Solartex og alt av linker og servo er på plass. Gjenstår å trekke kroppen, lakkering og innkjøring av motor.
          Jeg trenger litt tips rundt dette med rigging av vingen.Hva som er vanlig å bruke som wire,hvordan linke på en praktiske måte, osv.

          Et par bilder av status så langt.
          Tøft fly! Har det noen form for flaps? Ser på ei skisse her at hjul er
          plassert farlig langt bak, lett å tryne ved landing.

          Odd H.
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Originally posted by Ofly61 View Post
            Tøft fly! Har det noen form for flaps? Ser på ei skisse her at hjul er
            plassert farlig langt bak, lett å tryne ved landing.

            Odd H.
            Nei flyet har ikke flaps. På tegningen jeg bygger etter er hjulene flyttet noe frem i forhold til orginalen. Dette for å unngå "noseover" ved takoff/landing.

            Er faktisk en som har laget en fullsize replika av flyet. dh71tigermoth
            mvh,

            Eivind Stormyr

            Comment

            Working...
            X