Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stor "Parkmaster"-kloning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stor "Parkmaster"-kloning

    Da var jeg igang igjen, etter å ha fått innvilget et par ukers ferie fra jobben.

    Ble facinert av hvor morsom Parkmasteren (Multiplex) til en kompis i klubben var å fly, og fikk lyst på en slik.
    Problemet er bare at jeg var fri for både små motorer og servoer....

    Inspirert av hvor utrolig fint 2meters-deltaen min fløy, bestemte jeg meg for å teste ut litt mer rosa isopor.
    Dette blir et sånt "man tar hva man har"-prosjekt, og utover en stikksag, har jeg ikke planer om å kjøpe noe annet enn et vinkeljern som motorfeste til dette flyet.
    Oppsett:
    Motor - TGY Aerodrive SK 50-55 580kv
    ESC - Turnigy Plush 80Amp
    Batteri - Flightpower Evolite V2 5s1p 4270mah
    Propell 15x8, 16x8 eller 17x6
    Spectrum standardservoer (de som følger med DX7-radioen)
    Jackofoam isoporplater
    Monteringslim for isopor
    Div trelister
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

  • #2
    Dimensjonene blir ca 1.20 x 1.20 (lengden på platene), og flyet blir i shockflyer-profil
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

    Comment


    • #3
      Må si jeg har stor respekt for ditt pågangsmot, og din kreativitet
      Emil Nilsen
      www.rcpro.no

      Comment


      • #4
        Originally posted by jeeeeeeright View Post
        Dimensjonene blir ca 1.20 x 1.20 (lengden på platene), og flyet blir i shockflyer-profil
        Mener du da 2 x 1.2 vinger dvs. 2.4 vingespenn totalt? Hvis ikke så tror jeg en 50-55 blir litt i største laget for et 1.2m "depronfly".

        Comment


        • #5
          bruker hel plate til kropp og vinge, dvs 1.20 i vingespenn.
          Er klar over at det er mye motor med 1500watt, men det er en ganske tung isoportype (regner med 3-3,5 kilo totalvekt her), og det var det jeg hadde liggende.
          For å få tilstrekkelig løft blir vingene ganske tykke, og lange i lengderetningen på flyet (som på seagull harrier).
          Remi A. Sørensen - 94877903
          Leder i Lofoten RC-Klubb

          Comment


          • #6


            Bygg en sånn her neste gang?

            Comment


            • #7
              Imo.

              Originally posted by jeeeeeeright View Post
              bruker hel plate til kropp og vinge, dvs 1.20 i vingespenn.
              Er klar over at det er mye motor med 1500watt, men det er en ganske tung isoportype (regner med 3-3,5 kilo totalvekt her), og det var det jeg hadde liggende.
              For å få tilstrekkelig løft blir vingene ganske tykke, og lange i lengderetningen på flyet (som på seagull harrier).
              Ganske voldsom vekt på 1,2m vingespenn det der. Likte godt det forrige prosjektet ditt også, men jeg skulle virkelig øske du var noe mere vektorientert
              Det må da finnes noe lettere enn et vinkeljern som kan brukes til motorfeste???
              Hvis du freser ut noen hull i platene, og dekker dem med f.eks pakketape kan du sikkert spare en del der også.
              1500W er sikkert nok til å løfte faenskapet, men hvis du har planer om å fly det i tillegg, så ville jeg ihvertfall satset på å havne en kilo eller halvannen lavere enn ditt estimat. Det er tyngdekraften vi kjemper i mot her, og da er kiloene din fiende..
              Bygg lett for å fly, ikke tungt for å krasje.
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

              Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

              Comment


              • #8
                Hvis du bare hadde vært her så skulle du fått testa deltaen... De 5 kiloene blir veldig små med en gang den kommer i lufta. Flyr lett som en zagi, bare HELT upåvirket av vind!

                Har faktisk planer om å prøve å gjøre denne litt lettere underveis, men planen er å få den i lufta så fort som mulig, og deretter se hva jeg kan gjøre av modifiseringer for å gjøre den bedre. Vinkeljernet er litt tungt (60-70gram), men gir godt feste mot isoporen, og er en veldig sikker måte å feste motoren på uten å legge forsterkninger bakover flyet (som også vil øke vekten litt).

                Var i går å fikk klyvd en isoporplate til halv tykkelse, som jeg tenker å lage ror av. Problemet er at med så lange balanseror er jeg redd for å få "vridning" i dem mellom innerst og ytterst. Dvs at hvis servoen står langt inn på vingen, vil kanskje ikke ytterkant av roret bevege seg like mye som innerkanten. Er det noen som har et forslag her?

                Ellers er planen å lage horisontal stab/høyderor i en enhet, og la denne rotere på en akse (som canardvingen foran på EF2000, m.fl.)... Noen som har prøvd dette i praksis?

                Kroppen er nå grovkutta, og vingeplaten limt på plass. Skal lage profil på vingen i dag, samt hengsle balanse- og sideror og lime motorfeste.

                Skal se om jeg drar flyet ut i dagslys og tar noen bilder også.
                Last edited by jeeeeeeright; 17-04-09, 06:43. Reason: La til det om bilder
                Remi A. Sørensen - 94877903
                Leder i Lofoten RC-Klubb

                Comment


                • #9
                  Parkmastere veier litt mer enn 500 gram med standard oppsett samt 1000mAh-batteri, og trekker ca 190 W på fullt med anbefalt oppsett og SF 11x4,7. Vingespennet er på litt under en meter. Det er ekstremt lettflydd. Flyet ditt blir neppe like egnet som 3d-trainer
                  Anders Eiebakke
                  90078513

                  Comment


                  • #10
                    Er verd et forsøk mener nå jeg...
                    Har ikke spesielt mye annet å ta meg til i griseværet!
                    Remi A. Sørensen - 94877903
                    Leder i Lofoten RC-Klubb

                    Comment


                    • #11
                      Da har jeg kommet litt lengre.
                      Balanse- og sideror er ferdig hengslet med kanalplast, og motorfestet er tilpasset og limt fast.

                      Begynner å se ut som et fly, jo!

                      Er veldig usikker på om jeg skal sette på understell, eller bare buklande flyet. Noen som har innspill her?
                      Remi A. Sørensen - 94877903
                      Leder i Lofoten RC-Klubb

                      Comment


                      • #12
                        Kommer vel helt an på hva du skal lande på det?

                        Comment


                        • #13
                          Vi har gress-stripe (en eller annen plass under noe som ser ut som en rismark for øyeblikket), så det sliter sikkert litt på isoporen, men ikke så mye som asfalt eller kunstgress. Ulempen med buklandinger er jo faren for at propellen ryker. når du snakker 16-17" propeller er de ikke gratis lengre.

                          Ulempen med å sette hjul på den er i tillegg til vekta (minimal da jeg blir å bruke karbonfiber-understell og skumhjul - har begge deler liggende fra før) at det blir en ting til som kan ryke...
                          Fordelen med hjul er at jeg KAN bruke flyet på asfalt, samt at jeg ikke vet hvordan det er å kaste igang et såpass stort fly.
                          Remi A. Sørensen - 94877903
                          Leder i Lofoten RC-Klubb

                          Comment


                          • #14
                            Med tanke på vekt og vingespenn så tipper jeg den vil trenge endel fart for å få luft under vingene, og dermed høy landingsfart også.. Tror jeg hadde satset på understell i første omgang. Men om du skal skal buklande og er bekymret for propellen, så kan du jo vurdere en foldepropell?

                            Comment


                            • #15
                              Hvis du sammenligner den med den gamle Seagull Harrier 46sizen min (som forøvrig er et ganske kapabelt 3D-fly), så fløy jeg den både med OS55ax og Hacker a50 på 6cell lipo.
                              Med begge disse alternativene kom jeg over 3kg.
                              Her får jeg et littegrann kortere fly, men lengre vinger med mye større areal, større ror, bedre utslag, og mer motor på stort sett samme vekten.
                              Harrieren tok av på 2-3 flylengder og kunne lande nesten som et helikopter, så jeg håper på enda bedre ytelse.
                              Remi A. Sørensen - 94877903
                              Leder i Lofoten RC-Klubb

                              Comment

                              Working...
                              X