Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare si brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Må begynne å shoppe freser til routeren min. Sjekka med en kontakt hos AEO, dem hadde små freser (3-5mm) for å frese alu og disse kosta ca kr 280 pr stk eks mva. Sikkert sykt bra kvalitet, men skal man ha noen freser blir det fort dyrere enn selve maskinen.
Det finnes mye literatur/ oppslagsverk/ brosjyrer som omfatter dette, men alt jeg har vært borti omhandler industriellt bruk. Grunnprinsippene er dog de samme, men det er jo mye som spiller inn feks. hvor stødig maskinen er (veldig viktig), hvor godt arbeidsstykke er fiksert (også veldig viktig), material, maskineringsstrategi, kjøling/ smøring osv... lista er lang.
Generellt for alu. fresing er det bra med veldig skarpe verktøy, få skjær (avhenger litt av fresens dia. feks. : 3 mm = 1-2 skjær, 10 mm = 2-3 skjær)
Kjøling/ smøring er veldig viktig, samt bortføring av spon, om spona kliner seg på fresen så vil dette "sveise" seg fast i sponkanalene på fresen og du vil oppleve at fresen knekker tvert av.
Rødspirt funker bra til smøring/ kjøling i alu, vi bruker det en del ved gjenging med tapp på jobb... ellers så finnes det egene middler som funker veeelig bra ved maskinering av alu.. feks. Chesterson 395 ,denne får du på trykkbeholder klar til å spraye på ved maskinering. Vet ikke hvor vi får den fra, men det kan skjekkes opp i om det er ønskelig...
Eivind Hansen
~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~
Ikke for og klage på prisen, men jeg kjenner en selger ganske godt på A.E.O, så får brae priser der. Jeg tenkte som sakt på "jalla" varer slik at man kan teste og ev. feile litt
Så kommer de dyre og bra kvalitets fresene i neste omgang
Har bestilt en haug på nettet for prøving og feiling. Og så ser man fort hva man bruker mest av, og hvilke behov man får (2 eller 4 skjær, kuttdybde, shank diameter etc)
Hvorfor bør man bruke 2 skjærs, og ikke 4 skjærs på alu?
Må tro at man kan kjøre fortere med 4 skjærs?, men at det kanskje også blir fortere varmt?
Mvh Robert.
Med en 4 skjærs kan man selfølgelig kjøre høyere tannmating, men man har mindre plass til spon i sponkanalene og i tilegg så er kliner spona seg ganske lett i alu, så sponkanalen på en 4 skjærs vil lett tette seg og man vil brenne eller knekke fresen...
Med en 2 eller 3 skjærs så slipper man mye av denne problematikken... men finnes jo alltid unntak, feks. ved finfresing, hvor man kun tar ca 1 mm el no, da er det greit å kjøre 4 skjærs... men når du bare skal grave bort spon så¨ville jeg gått for en 2 eller 3 skjærs....
Eivind Hansen
~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~
Ser at de fleste endmill med 2 og 3 skjærs blir "koniske", altså at selve akslingen er tykkere enn skjære diameteren.
Dette er det jo på de fleste tynne 4 skjærs også, men synes bare at 2 og 3 skjærs fresene bruker hele skjærelengden på og gå ned ifra aksel tykkelsen og til skjære tykkelsen.
Ble litt rotete forklart, men håper du skjønner det.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment