Announcement

Collapse
No announcement yet.

Medium Flash er depron-kompatibel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Medium Flash er depron-kompatibel

    Det er enklere å kjøpe heroin enn foam-safe CA der jeg bor, og prisene er omtrent de samme.

    I et anfall av desperasjon brukte jeg Flash medium for å reparere litt. Det limet ødelegger IKKE depron. Tynn Flash eter, men medium gjør det ikke. Jeg pøser forøvrig på med E-flite kicker.
    Anders Eiebakke
    90078513

  • #2
    Jeg har brukt både tynn og tykk Flash på depron, og det har jo funka, hehe.

    Men enig i at Depron-safe lim er litt vel dyrt. Eneste fordelen er jo at det ikke lukter noe særlig.

    Comment


    • #3
      Vil ikke si at dette er en standard - har smeltet depron med bare kicker'en.
      Min anbefaling er å prøve på en mindre viktig plass først for å se om den angriper.
      Husk en ting til - depron har en hinne på hver siden av platene, denne tynne hinna tåler som regel CA, det er først når CA'en kommer i kontakt "skummet" i mellom at tæringen begynner.

      Comment


      • #4
        Min erfaring er at kickeren ofte skaper det største problemet, ikke CAen i seg selv. Jeg brukt CA på forskjellige ispoporliknende produkter, noen tåler det og andre ikke. Men når jeg bruker kicker i tillegg, kan reaksjonen ble nokså voldsom.

        Erik

        Comment


        • #5
          Det var litt eplekjekt å si at Flash medium er foam-kompatibelt uten noe forbehold; men erfaringene hittil er at det verken spiser i plan eller på tvers. Dette gjelder standard 6 mm depronplater som har ligget på loftet i 10 måneder.

          Man skal selvsagt sjekke dette på et ikke-kritisk sted før man begynner å danse. Det kan hende at depron-kvaliteter er forskjellige, og kanskje er mine "årgangs-plater" annerledes enn helt nye.

          Uansett; GP foam safe hos Smallsize koster nesten 100 spenn for en bitteliten flakong, og Modellflybutikken er tom. Kan ikke vente flere dager på forsendelse via post. Dama er bortreist, det er alene hjemme-fest i fem dager – da er det kjipt å gå tom for lim!
          Last edited by bjeff; 12-08-09, 18:27.
          Anders Eiebakke
          90078513

          Comment


          • #6
            Originally posted by bjeff View Post
            Det var litt eplekjekt å si at Flash medium er foam-kompatibelt uten noe forbehold; men erfaringene hittil er at det verken spiser i plan eller på tvers. Dette gjelder standard 6 mm depronplater som har ligget på loftet i 10 måneder.
            .
            .
            Har dårlig erfaring med CA lim da E-flite sin og Depron 6mm/Kapron 3mm.
            Limfuge blir kjempe bra men den er knall hard og med et relativt mykt
            material rundt så sprekker det opp i overgangen.

            Bruker forts. UHU por men den stinker løsemidler ja ...

            Det jeg ønsker å få tak i er kjapp Polyurethan lim, Casco sin D4 er ikke
            det ... Polyurethan lim er mere fleksibel ala Depron.

            Odd H.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Ofly61 View Post
              Har dårlig erfaring med CA lim da E-flite sin og Depron 6mm/Kapron 3mm.
              Limfuge blir kjempe bra men den er knall hard og med et relativt mykt
              material rundt så sprekker det opp i overgangen.

              Bruker forts. UHU por men den stinker løsemidler ja ...

              Det jeg ønsker å få tak i er kjapp Polyurethan lim, Casco sin D4 er ikke
              det ... Polyurethan lim er mere fleksibel ala Depron.

              Odd H.

              Enig i at ca kan bli litt i hardeste laget. Jeg bruker også endel 5 og 30 min epoksy, UHU-por lukter så jævlig at jeg kun bruker det på små flater. Nå skal jeg teste innendørs og utendørs hvitlim, som sies å funke bra.
              Anders Eiebakke
              90078513

              Comment


              • #8
                Originally posted by bjeff View Post
                Enig i at ca kan bli litt i hardeste laget. Jeg bruker også endel 5 og 30 min epoksy, UHU-por lukter så jævlig at jeg kun bruker det på små flater. Nå skal jeg teste innendørs og utendørs hvitlim, som sies å funke bra.
                Prøvde Casco Polyuretan D4 på min P-47D (Alfa M.) i går det fungerte
                fint men det tok tid, fuktet med vann først, det skummet opp etter 20-30min.

                Det kan hende det finnes såkallt akseleratorer til Polyuretan limer også
                ser i allefall at Henkel (som selger Loctite bla. annet) har noe slikt men
                da for proff markedet (proff = store kvanta ...)

                Odd H.

                Comment


                • #9
                  Jeg har etter denne tråden ( Takker så mye for tipset ) bygget en greatplanes Pluma 3d med vanlig medium CA og helt vanlig kicker. Dette har fungert helt supert å ting tar ikke mere enn sekunder å lime sammen. Den har ikke gitt noe antydning til etsing i depronene å ting sitter som fy!

                  men kommer alltids til å teste på en liten depron bit av det jeg skal bygge før jeg spruter på med da det er litt forskjellig kvalitet på depronen som er der ute å det skader jo aldri å prøve før man setter i gang
                  Thomas Rongve

                  Comment

                  Working...
                  X