Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hot-wire kutting med iCharger 106B+, enkelt spørsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hot-wire kutting med iCharger 106B+, enkelt spørsmål

    Jeg skal kutte noen vinger, og vil bruke iChargeren som strømkilde (den har eget program for dette).

    Jeg mener at jeg har skjønt selve prosessen med maler, men jeg lurer på hvordan jeg skal komme igang med selve kutteren. Jeg hadde tenkt å bruke en litt svær tohåndssag, og erstatte bladet med wire (finnes mange tips til tråd i forumet).

    Men, i og med at jeg er like dreven i elektronikk som bikkja til naboen, så vil jeg bare ha bekreftet at man kobler krokodilleklemmene på hver sin side av tråden, og trykker start?
    Last edited by bjeff; 15-08-09, 14:15. Reason: Språkpolitiet
    Anders Eiebakke
    90078513

  • #2
    Kommer til å følge denne tråden...

    Driver også å setter opp et trådskjærerprosjekt. Har bygd bue, skaffet bilbatterilader, og laget en dimmer til dette. Mangler egentlig bare å sette i gang, men jeg kommer liksom ikke igang. Strømstyrken kommer vissnok an på lengden, tykkelsen og materialet i glødetråden.
    Har laget noen vingeprofiler, og har tilgang på en pall med skum...
    Mangler bare inspirasjonen til å sette igang, samt en haug med gode råd
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Hei på dere.
      Har kuttet en del vinger opp gjennom årene, så tar det enkleste først, krokkodillekl.
      på hver side av glødetråden er helt rett. Jeg bruker en power supply på 13,2 v 10 amp
      Buen jeg bruker er 1meter tråden er 0,5 mm. tråden har jeg kjøpt fra Kina.
      (spesiel glødetråd)
      Har en type skjærer som trekker frem buen. profilene som jeg bruker er fra programmet profili 2,1. Legger ved en link med bilde av typen skjæreutstyr som jeg bruker.
      Tekoa Hot Wire Equipment | Page 1 of 1
      Det er bare til å trene. det går bedre etter vert

      MVH Geir
      Attached Files
      Last edited by RC ludde; 19-08-09, 00:28.

      Comment


      • #4
        Du har det grunnleggende inne, bare pass på at tråden er isolert fra buen.

        Comment


        • #5
          Originally posted by bad scientist View Post
          Strømstyrken kommer vissnok an på lengden, tykkelsen og materialet i glødetråden.
          Det er strømmen og trådmotstand (Ohm/m) som bestemmer varmen. Motstanden (per meter ) bestemmes av materiale og tykkelse på tråden. Hvor mye spenning som trengs for å trøkke den nødvendige strømmen gjennom tråden blir avhengig av lengden. Dersom 2A gir passe varme for en gitt trådtype, og det oppnås ved 6V på en halv meter tråd, må du opp i 12V for 1 meter tråd. Jeg bruker en laberatoriestrømforsyning hvor både spenning og strømbegrensning kan stilles inn. Setter da spenning på max (30V) og stiller strømmen til tråden blir passe varm (ca 2.5A for min tråd). Strømmen, og dermed varmen på tråden, blir da den samme uansett om tråden er 1 cm eller 1 meter. Det er strømbegrensningen i strømforsyningen som bestemmer strømmen og lengden har ingen betydning (så lenge den ikke blir så lang at 30V ikke er nok for å oppnå ønsket strøm).

          Edit: Ha ikke prøvd denne funksjonen, men regne med ICharger virker på samme måte; at man setter en (max) spenning og ønsket strøm. Den begrenser så strømmen til innstilt verdi og viser strømstyrke og aktuell spenning når den er i drift.
          Last edited by flarssen; 15-08-09, 22:27.
          Fred Larssen

          Comment


          • #6
            Originally posted by LaSt View Post
            Du har det grunnleggende inne, bare pass på at tråden er isolert fra buen.
            Korleis isolerer man tråden frå buen?

            Kva materiale er best eigna til mal?
            Hans-Olav Malkenes
            Kalveid
            5419 Fitjar
            hansolavm@gmail.com

            Fitjar Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Originally posted by Ludo View Post
              Korleis isolerer man tråden frå buen?

              Kva materiale er best eigna til mal?
              Hvis buen er av treverk eller glassfiber er det ikke noe problem. Bjeff snakket om å bruke en sag, og da tenkte jeg med en gang metall. Lag fester på enden av buen i et isolerende materiale, eller tre en teflonstrømpe over tråden.

              Maler: har bare brukt aluplater i 0,2-0,3mm. Printer ut fra Profili på selvklebende A4 etikettpapir, og klipper ut med papirsaks.

              Selvklebende papir er et triks jeg bruker ellers også når jeg skal skjære ut noe fra cad-filer, enten det er kryssfiner, balsa eller glassfiberdeler. Med litt varme slipper papiret lett etterpå.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Ludo View Post
                Korleis isolerer man tråden frå buen?
                En sukkerbit i hver ende funker bra. Gir også god kontakt mellom ledning og skjæretråd.
                Fred Larssen

                Comment


                • #9
                  Originally posted by LaSt View Post
                  Maler: har bare brukt aluplater i 0,2-0,3mm. Printer ut fra Profili på selvklebende A4 etikettpapir, og klipper ut med papirsaks.
                  Hvor kjøper du disse aluplatene?
                  Erlend Moen
                  Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by ErlendM View Post
                    Hvor kjøper du disse aluplatene?
                    Jeg har brukt plater som benyttes av trykkerier. Tynne aluplater. Er det et trykeri i Kvinnherad? Stikk innom og spør om du kan få et par plater som de har feilprodusert eller lign. Da har du i massevis
                    Ben-Erik Ness
                    Bergen Modellflyklubb

                    Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

                    www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


                    http://www.bmfk.no
                    http://www.jetsofbergen.no

                    Comment


                    • #11
                      Ditto. Det er dette som kalles lithoplater. De kan brukes til mye innen modellbygging.
                      De tynneste kan bli litt for spinkle til å lage maler av.

                      Comment

                      Working...
                      X