Unconfigured Ad

Collapse

Kan klarlakk erstatte dope?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nybegunda
    • Jun 2003
    • 729

Kan klarlakk erstatte dope?

Jeg holder på å sette sammen ett byggesett av en cambrian Spitfire funfighter og i manualen står det at modellen skal dopes.
    Er det noe i veien for å legge på ett strøk klarlakk for å mette veden i stedet?
    Jeg har ikke dope i huset og har i grunn planer om å holde meg unna siden jeg har klart meg uten frem til nå.
    Modellen skal lakkes til slutt.
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb
  • ERJ
    • Aug 2007
    • 935

Hmmmmmh... Hvilken type lakk?

Hvilken type lakk har du tenkt og bruke... Merke og på hvilken basis
    er lakken laget av? - Alkyd...Latexemolusjon ( vann ) eller Acryl..?

Desverre er ikke alt av kjemiske produkter like egnet på bar balsa.
    Derav spørsmålet...

Mvh Einar - med bare sånn passe finish...

Comment

• nybegunda
      • Jun 2003
      • 729

Lakken det er snakk om er tokomponent klarlakk for bil. Det er acryl.
      lakken produseres forresten i hvilken som helst farve og har et eget rom i boksen hvor herderen ligger. denne herderen tilsettes lakken ved ett knappetrykk under boksen og den må da benyttes innen kort tid.
      Absolutt fuel/bensin proof
      Men modellen har balsaplankede isoporvinger og de må nok kun ha et tynt strøk for ikke isoporen skal forsvinne. er dope bedre på planket isopor?
      Jeg har ikke peiling på bart treverk og fly (alt jeg har drevet med tidligere har vært ARF)
      Tor Helseth

Comment

• ERJ
        • Aug 2007
        • 935

Helt ok løsning!

Neida, den lakktypen du har valgt er helt ok den. Om det skulle være
        et lite aber, er det at den er litt mere "tungslipt" enn dope. Forskjellen
        er dog så liten at noen særlig praktisk betydning bortsett fra at slipe-
        papiret fortere "clogger" til enn om du hadde brukt dope. Så verre enn
        det er det ikke.

Når jeg spurte deg om hvilke lakktype, så var min "redsel" at du skulle
        ha brukt enten en lakk på alkydbasis eller vannemolusjonert. Første er
        noe griseri og slipe på treverk og har en moderat fiberreisning. Siste
        type er håpløs på balsa. Stor fiberreisning og i noen tilfeller kan balsaen
        også slå seg. Utover det kan faktisk begge typer brukes til sluttfinish
        som jeg vet noen gjør. Personlig vil jeg ikke bruke noen av dem uansett.
        Mens 2K billakk er og forblir ihvertfall min første preferanse.

Ha skikkelig lykke til!

Mvh Einar - makk i latten...eeeeeh matt i lakken...
        Last edited by ERJ; 01-11-09, 17:18.

Comment

• lupus49
          • May 2008
          • 647

Originally posted by trykal
          Hvis du ikke vil bruke papir og dope, eller 25g glassfiber og epoxy,
          Jeg mener å ha lest et sted at om man skal trekke/dekke modellen med glassfiber, er det best å bruke Z-poxy og ikke epoxy. Hadde visst noe med evnen til å fordele seg utover og ikke få for mye vekt. Beklager hvis jeg avsporer tråden.
          RolvB
          Tilføyelse: Jeg fant tråden der Olav Jørgensen skriver: "Det er også viktig å bruke Z-poxy og ikke epoxy til dette arbeidet da Z-poxy flyter mye bedre/lettere ut i duken og at denne kan pusses mye lettere enn epoxy." Tråd http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=24141
          Last edited by lupus49; 02-11-09, 13:55.
          Flisespikkeri er gøy!
          Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
          Dyrøy MFK
          ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
          http://rolv.info

Comment

• chewbaca
            • Jul 2006
            • 758

Jeg glasset min Cambrian Spitfire ( funfighteren), for deretter å slipe ned mye av epoxyen.. Deretter fikk den en runde med grunning fra biltema ( kanskje ikke nødvendig ) og så grunnfarger i Warbird Colors. Rondeller og bokstaver ble lakkert med humbrol, og hele flyet fikk til slutt noen runder med Quick klar silkematt.
            Har så langt vist seg fuelproof og slitesterk siden funfighteren ikke har understell og derfor landes på buken hver gang..
            __________________________________________________ ___
            Jørn Kaasbøll
            Scale Warbirds of Norway

Comment

• Sniper
              • Nov 2005
              • 1386

Må bare flette inn et spørsmål her. Skulle til å glasse en vinge med z-poxy da en klubbkamerat gjorde meg oppmerksom på at dette var lite egnet ettersom det var åpne områder i vingen - den er ikke helplanket, bare 3/4. Hva gjør man da? Har ikke lyst til å legge betrekning.
              Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• ERJ
                • Aug 2007
                • 935

Pent nødt...

Originally posted by Sniper
                Må bare flette inn et spørsmål her. Skulle til å glasse en vinge med z-poxy da en klubbkamerat gjorde meg oppmerksom på at dette var lite egnet ettersom det var åpne områder i vingen - den er ikke helplanket, bare 3/4. Hva gjør man da? Har ikke lyst til å legge betrekning.
                Du blir nok pent nødt til og trekke siden du skal lakke...
                Anbefaler deg og bruke Silkspun Coverite... Lett og meget sterk be-
                trekkning... Legges på med jern og ser ut som tissue... Lett sliping
                med 400-600 grain etter et par strøk med dope... Dopen forhindrer
                at filmen slakkes når du skal lakke...

Mvh Einar - uten finish...

Comment

• Sniper
                  • Nov 2005
                  • 1386

Originally posted by Mk.V
                  Du blir nok pent nødt til og trekke siden du skal lakke...
                  Anbefaler deg og bruke Silkspun Coverite... Lett og meget sterk be-
                  trekkning... Legges på med jern og ser ut som tissue... Lett sliping
                  med 400-600 grain etter et par strøk med dope... Dopen forhindrer
                  at filmen slakkes når du skal lakke...

Mvh Einar - uten finish...
                  Det var et kanonråd Takker og bukker.

Mvh Geir - en smule trekt..
                  Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• nybegunda
                    • Jun 2003
                    • 729

Takker for mange gode tips!
                    Jeg må vel bare driste meg til å glasse den før lakking allikevel ser det ut for.
                    Forsøkte å lure meg selv til å tro at den blir sterk nok uten, men det må vel til siden den skal landes ute i ruffen og forhåpentligvis vare en stund.
                    Jeg er helt grønn på dette merker jeg. Jaja nybegynner er man på noe hele tiden når man driver med modellfly Trodde ikke jeg skulle komme til å like hverken seilflyving eller balsapuslespill, men feil tar jeg visst stadig vekk.og takk for det!
                    Hva gjør jeg for at isoporen under plankingen i vingene ikke skal smelte av løsemidler da?
                    Er det riktig å feste glassfiberduken med ett tynt lag 3M77 først, for deretter å stryke på f.eks z-poxy?
                    Tor Helseth

Comment

• ERJ
                      • Aug 2007
                      • 935

Fordamper fort...

Generelt kan man si om løsemidlene både i dope og acryllakker er at
                      disse fordamper rimelig raskt... Superflyktig på et visst fagspråk...
                      Dette er med på og forhindre at dope og lakker med toxide toluener
                      trenger noe særlig ned i balsa. Skulle så skje må balsaen være ned
                      mot en milimeter i tykkelse.

Når det gjelder dope vil jeg anbefale og tynne sirka 50-60% dope og
                      da tilsvarenede 50-40% tynner. Her MÅ man bruke Lynol siden dette
                      er en syntetisk cellulosetynner. ( Lynol i gamle dager var cracket av
                      trevirket cellulose... )

Litt OT... For oss som har holdt på med fly i size 1/1 og har vært med
                      på omtrekking av skrog/vinger m.m. var standard og tynne ut dopen
                      med hele 70 % tynner de første to-tre strøkene for at dopen i det hele
                      tatt skulle trenge gjennom duken... Siste strøk før noen lag slipedope
                      var tynnet med 40% tynner...

En aldri så liten helseanmerkning til slutt... Anskaff en GOD vernemaske
                      av merke Sundstrøm, 3M eller en maske med aktivt kullfilter.

TENK HELSE!

Mvh Einar - løsemiddelskadd...derfor!

Comment

• Viggkri2
                        • Nov 2005
                        • 1048

Maske

Når du snakker om maske, jeg gikk til min lokale fargehandler og kjøpte 3m maske til 700 og ett eller annet i forrige uke, så på en link i en annen tråd at prisen var nede i 256,- skal man bli forbannet eller bare være glad for at man får det billigere neste gang?

Comment

• ERJ
                          • Aug 2007
                          • 935

Håper ikke...

Originally posted by Viggkri2
                          Når du snakker om maske, jeg gikk til min lokale fargehandler og kjøpte 3m maske til 700 og ett eller annet i forrige uke, så på en link i en annen tråd at prisen var nede i 256,- skal man bli forbannet eller bare være glad for at man får det billigere neste gang?

http://www.odegard-lakk.no/default.a...9&product=8345

Håper da endelig ikke at det er maska på bildet du har kjøpt...
                          Engangsmaske til Kr. 695.- er direkte svindel! Fåes i EU landene
                          for NOK 24.-. 3M selger også masker med doble filtre som er gode
                          og bruke, men som dem har "glemt" og opplyse om at er engangs...
                          Dog... Samme firma HAR også masker med utskiftbare filtre for en
                          rimelig penge rundt Kr. 300.-
                          Attached Files

Comment

• Viggkri2
                            • Nov 2005
                            • 1048

maske

Det er den med utskiftbare filter til 256,- veiledende pris hos Monter er over 700,-

Bruker stort sett bare ved sprøyting av klarlakk, ved doping bruker jeg friskluftsmaske, jeg var tidligere sprøytemaler i industrien, og har desverre også sett triste resultater av eksponering av lakker og løsemidler, tror det er rom for forbedringer i modellflymiljøet.

Comment

• nybegunda
                              • Jun 2003
                              • 729

Glassing?!

Nå er modellen straks ferdig og glassfiberduk og resin er på vei fra øgrey
                              Er det lettest å glasse haleflater og rorene separat før jeg monterer de på flyet eller er det lettest å glasse hele kroppen ferdig montert?
                              Ser for meg å tilpasse de, glasse de og deretter montere de på flyet er en grei måte å gjøre det på.
                              Neste prosjekt blir bygging og glassing av 1/3 scale floats fra Balsa USA
                              Tor Helseth

Comment

Working...