Unconfigured Ad

Collapse

Nybegynner

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DionysosDale
    • Mar 2007
    • 3

Nybegynner

Heisann...

Nybegynner innen RC fly, dvs har ikkje kommet meg forbi simulator-stadiet enda. Har sender/mottaker, servoer, motorer osv, men har enda ikkje skaffet meg et fly. Tanken på å bygge meg et fly fra scratch tiltaler meg, men eg har ingen erfaring med det.

Eg har sett litt rundt på internet etter byggeplaner og lignende, og det er et hav med informasjon der. Problemet er at det er 1000-vis av planer, men ingen byggebeskrivelser. Kunne såklart kjøpe noe, men det ser ut til at 95% av alle fly er ferdigbygget eller av skumgummi... Eg nynes at sjølve byggeprosessen ser interessant.

Mitt spørsmål er enkelt. Er det noen som veit om eit enkelt men bra byggeprosjekt for ein nybegynner? Finnes det noen sider som tar for seg byggeprosessen steg for steg, tilsvarende denne (men på norsk eller engelsk): http://www.charlierc.es/xaloc/ Veit at scratc bygging kanskje ikkje er noe for nybegynnere, så om noen har noen forslag til gode, billige kits som har alt eg trenger uten eletronikk og motor, så hadde det vært fint. Har både børsteløs motor (typhoon, usikker på størrelsen, men den har vært brukt til å drive et Mini Futana fra E-Flight) og ein bensinmotor av typen SC som passer til 60 size fly, men trur eg skal holde meg til små elektrofly i første omgang.

Alle tips tas imot med stor takk...

Mvh
    René
    Last edited by DionysosDale; 17-12-09, 15:56.
  • Te-raptor
    • Jul 2004
    • 693

Velkommen i hobbyen!
    Jeg kommer ikke i farten på noe byggesett som er ideelt for en nybegynner når det gjelder flyegenskaper.
    Når det er sagt så tror jeg egentlig at jeg ville anbefalt en ARF som første fly. Det blir gjerne endel billigere (vet ikke om noen nybegynner som ikke har havarert modellen), og utvalget i fly med høyt vingefeste og litt v-form på vingen som hjelper med stabiliteten er nok endel større.
    Anbefaler at du lærer å fly med en ARF eller to, og heller hygger deg med å bygge noe fra kit parallelt med at du får flygingen i fingrene med noe som det ikke gjør så mye å ødelegge. Da er drømmeflyet klart til jomfrutur når du er så god at nybegynner og nesten-nybegynner flyene blir kjedelige...
    Lykke til!

PS: De fleste vil nok oppfatte en trainer-modell på 150-165cm vsp som mer stabil og lettflydd enn en mindre modell.
    Last edited by Te-raptor; 17-12-09, 19:14.
    Terje

Comment

• bid63
      • Jan 2008
      • 177

Hei

Du kan jo kikke litt på denne http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXVU19&P=0
      den er vel kanskje i passelig størrelse og er nå en trainer. Her ligger manualen tilgjengelig på nettet.

Comment

• Illusion
        • Jun 2008
        • 703

Om du vil ha noe som ser litt bedre ut så vil jeg sterkt anbefale en cub.. Denne så bra ut.. ligner på en prikk på en jeg bygde for 15 år siden

Det første jeg bygde (på sløyden på skolen) var en stik(?) i planket balsa med cox motor.. morro som første bygg, men jeg vil ikke anbefale den som trainer

Comment

• spitmk16
          • Oct 2005
          • 1367

Hei, velkommen til en fantastisk hobby. Mitt tips er at du unnlater å bygge første flyet fra kit. Grunnen til det er at man bruker sykt lang tid på det, og en krasj tar lang tid å fikse. Etter 1-3 krasj er man så lei, at man gir opp denne flotte hobbien.

Jeg hadde heller satset på noe lettflydd, og lett reparerbart fly å starte med. Krasj hører med opplæringen, og poenget er at denne reperasjonsprosessen er så rask og enkel som mulig. Jeg startet med E-starter og der var flyet oppe igjen, 1 time etter at det var rett ned i bakken. Med balsafly hadde jeg brukt uker på samme jobben.

Å bygge fly fra grunn av, bør man vente til man har fløyet en stund.
          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• Illusion
            • Jun 2008
            • 703

Originally posted by spitmk16
            Å bygge fly fra grunn av, bør man vente til man har fløyet en stund.
            Ikke enig.. bygget 3 fly før jeg kunne si at jeg begynte å trene skikkelig på å fly. For min del er det å skape noe med hendene minst like fornøyelig som det å fly. Det eneste aberet er at man bruker så mye tid på vidunderet at man ikke tørr å fly det

Så ja.. å kjøpe en arf pakke i epo eller lignende for å lære seg å fly er nok ikke dumt.. koster ikke skjorta i disse dager heller

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Velkommen

Usikker på om du mangler linker til tilgjengelige byggesett? I så fall får du litt eksempler på noen her:

Norwegian Modellers: Kit fra NM.
              Norsk leverandør, om du ikke liker å kjøpe fra utlandet.

Utalands har Tower hobbies en del; Tower Hobbies Gå til "Airplanes" og så "Kits". De har en del, men koster litt mer å frakte fra USA selvsagt.

Hvis du vil ha en modell å starte med kjapt (ikke "byggesett") har alle elevene jeg har kjørt via Mentoren fra MPX vært suksess. Link til Mentor. Flyr godt, er svært sterk. Stor nok til å fly fornuftig. Genialt stoff den er laget av.

Definèr gjerne hva som interesserer deg mest.

Når det gjelder elektro er spesielt batterier og fartsregulatorer hra Hobbycity rimelige. Turnigy regulatorer er trygge kjøp. Samme med Rhino og Zippy batterier. Motorene derimot er et sjansespill... mye innlegg om saker som mister magneter etc... Men sjekk sjappa: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_index.asp Mange i hele verden bruker den.

Bare litt info til å begynne med...
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Kyrre
                • Feb 2009
                • 2322

Her er et par sjapper med noen meget enkle kit, http://www.radicalrc.com/shop/ og http://www.aerocraftrc.com/index.php. Sistnevnte godtok ikke Paypal, bare wire transfer eller kreditkort over telefon, men Radical RC har jeg bestillt deler til Slowsticken min fra, og de godtar heldigvis Paypal og leverer også ganske kjapt.

Comment

• grønnskolling
                  • Oct 2006
                  • 355

Ut fra egen erfaring, lær deg og fly med noe som er lett og lime (les isopor og alle varianter av det). mange av disse er billige også. Når du har gjort det kan du prøve deg med selvbygde modeller. Veldig kjipt og demotiverende å gruse en modell du har brukt lang tid på å bygge og lagt mye jobb i. Begynne med en GWS E-Starter eller noe lignede( Billig, lett å lime og flyr godt). Ikke noe i veien for å bygge den andre modellen mens du lærer deg å fly en slik.

Comment

• Øyvind M
                    • Oct 2008
                    • 837

jeg flyr ikke fly, men kan de EPO flyene fra HC være et atlernativ? de har jo også trefly der til en billig penge. sikkert noe som ikke er så bra, men må kunne gå ann å lære fra?

jeg har lyst på en sånn her til sommern: http://www.hobbyking.com/hobbycity/s...dproduct=10102

jeg ser at det er alt inkludert utenom tx og rx og batteri. det var kanskje ikke det du lette etter.
                    dx7

Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
                    Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
                    Løten MFK
                    Stay Frosty

Comment

• bjeff
                      • Jul 2007
                      • 2010

Oversikt over scratchbygg i depron, epp og lignende materialer.
                      Anders Eiebakke
                      90078513

Comment

• spitmk16
                        • Oct 2005
                        • 1367

Originally posted by Illusion
                        Ikke enig.. bygget 3 fly før jeg kunne si at jeg begynte å trene skikkelig på å fly. For min del er det å skape noe med hendene minst like fornøyelig som det å fly. Det eneste aberet er at man bruker så mye tid på vidunderet at man ikke tørr å fly det

Så ja.. å kjøpe en arf pakke i epo eller lignende for å lære seg å fly er nok ikke dumt.. koster ikke skjorta i disse dager heller
                        Jeg mente selvsagt at han skulle vente med å fly de han bygger selv fra grunn av. Å starte å bygge fly nr 2, er ikke dumt det. Selv fra grunn av.

Men første modell bør være lett reparerbart fly, noe balsafly ikke er.
                        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• DionysosDale
                          • Mar 2007
                          • 3

Originally posted by Illusion
                          Enig med deg. Det er byggeprosessen som lokker mest, ikkje selve flygingen...

Comment

• bad scientist
                            • Oct 2006
                            • 1506

Originally posted by spitmk16

Men første modell bør være lett reparerbart fly, noe balsafly ikke er.
                            Forbeholder meg retten til å være dypt uenig!!!
                            Hvis du har bygd det, så kan du reparere det.
                            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
                            Lillehammer mfk

Comment

• Te-raptor
                              • Jul 2004
                              • 693

Originally posted by bad scientist
                              Forbeholder meg retten til å være dypt uenig!!!
                              Hvis du har bygd det, så kan du reparere det.
                              Absolutt, men det tar tid. Og noe av det viktigste i en læreprosess er kontinuitet. Har snakket med flere opp igjennom årene som har forsøkt å lære seg å fly heli, men har måttet gi det opp fordi det har vært for vanskelig. Det har vist seg nesten hver gang at det har vært folk som har tatt seg tid til å prøve litt en gang eller to i måneden. -Med så lange opphold så starter man jo nærmest på nytt hver gang og kommer aldri videre.
                              Det blir litt samme sak med fly. Man kommer liksom litt igang, får en kræsj, også går det en måned med litt reparasjoner når man har tid. Og når man så endelig kommer på stripa igjen så er man litt tilbake på scratch med flygingen.

Men om byggingen er det viktigste så spiller nok ikke dette så stor rolle.
                              Lykke til uansett.
                              Terje

Comment

Working...