Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kamerahelikopter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kamerahelikopter

    Dette er mitt første forsøk med elektro, hvis man ser bort fra en Twister storm 3D.

    Helikopteret får en rotordiameter på ca 180cm. Rammene er konstruert og laget i eget hus, plassering av servoer og hoveddrev er basert på Vario Acrobat, som jeg har en av fra før. Rotorhode er fra Bergen og swash er Vario, ellers er det meste selvgjort.
    Slik det nå står er det haletungt, det er pga at dette blir laget kun for flyging me frontmontert kamerarigg som kan veie 4-5kg, og når den etterhvert kommer på så vil det hele balansere.
    Halerotoren får en egen motor montert direkte på akslingen med fast turtall og variabel pitch.
    Det vil nok ta litt tid før dette blir ferdig, jeg skal prøve å oppdatere etterhvert som det er noe fremgang.
    Attached Files
    Terje

  • #2
    Det er bare en ting å si til detta: Vakkert..
    Gleder med sværet til å de skjønnheten komme til liv...hehehehe..
    Lykke til, dette lukter susess..

    Comment


    • #3
      Dette ser virkelig profesjonelt ut Bra arbeide!
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Takk til både Joo og Bajas

        Jeg gjør så godt jeg kan, men det gjenstår jo å se om det hele vil fungere når det skal i luften
        Dét skal bli spennende, -jeg tror nok de første turene blir gjort med dummyvekt istedenfor kamera...
        Terje

        Comment


        • #5
          Pingle!!!
          Sleng på hvertfall en RED med litt gaffa førte turen, det bare øker konsentrasjonene..hehehhe

          Comment


          • #6
            Hehe. Kanskje du har en jeg kan låne? Kunne jo bli artig det, og om det skulle være sånn at ingenting funker og det smeller i bakken på første tur så hadde det jo vært greit å ihvertfall ha film fra jomfruturen
            Terje

            Comment


            • #7
              Ikke for å mobbe men jeg fikk visse assosiasjoner med noen dyr (ca 2 sek ut i videoen) nede i Kristiansand Dyrepark når jeg så den fra siden
              Attached Files
              Last edited by Quadrocopter; 28-03-10, 16:08.

              Comment


              • #8
                Hehe. Ja det kan kanskje vekke assosiasjoner til slike, men det var ikke meningen å parodiere noen. Håper de ikke føler seg støtt.
                Har egentlig ikke hatt noe forbilde på dette, hverken levende eller mekanisk.
                Terje

                Comment


                • #9
                  Har fått gjort litt mer nå, håper på testhovring i morgen.
                  Her er noen nye bilder og et par videosnutter. -Dårlig video fra gammel telefon, men man ser hva som skjer...

                  [YOUTUBE]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/J9-pavJY-Qk&hl=en_US&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/J9-pavJY-Qk&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE] [YOUTUBE]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/UWbZRzdcU_s&hl=en_US&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/UWbZRzdcU_s&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE]
                  Attached Files
                  Last edited by Te-raptor; 28-03-10, 12:03.
                  Terje

                  Comment


                  • #10
                    Strøkent!, gleder meg til å se fortsettelsen på dette!

                    Hva slags batterioppsett kjører du?
                    Stian Håvak (82)
                    Fly low or crash trying!

                    MFN @ Facebook - Like!

                    Comment


                    • #11
                      På hovedmotoren prøver jeg 10s 5000mah, og på halemotoren 3s foreløpig 2200mah.
                      Må forresten få tak i en ny ESC til halen, kommer nemlig ikke inn i programmeringsmodus for å sette opp governour. For at turtallet ikke skal falle for mye med økt halepitch under testhovringen skal jeg prøve å sette opp en miks -hovedpitch mot haleturtall.... Vi får se hvordan det går.
                      Terje

                      Comment


                      • #12
                        Hvordan vil dette fungere med egen motor på halen? Vil det ikke være en fordel at halen følger turtallet til rotoren? Hva skjer dersom du må autorotere? Det vil vel neppe fungere veldig bra?

                        Det er vel en grunn til at man kun ser billige kinamodeller med egen motor til halen?
                        Ørjan Pettersen
                        Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by orjanp View Post
                          Hvordan vil dette fungere med egen motor på halen? Vil det ikke være en fordel at halen følger turtallet til rotoren? Hva skjer dersom du må autorotere? Det vil vel neppe fungere veldig bra?

                          Det er vel en grunn til at man kun ser billige kinamodeller med egen motor til halen?
                          De modellene jeg tror du sikter til er småtasser med fast pitch og variabelt turtall på halen.
                          -Det er nok ikke optimalt.

                          På min modell, som får en rotordiameter på 1,8m og en flyvekt med kamera på 8-10kg, så får halen fast turtall og variabel pitch akkurat som vanlig. Men med den fordelen at jeg kan holde turtallet og strømforbruket på halen så lavt som mulig, og hvis jeg laster med tyngre kamera enn vanlig og trenger litt ekstra turtall på halen for å kompensere for det økte momentet fra hovedrotoren, så kan jeg enkelt øke turtallet så mye som nødvendig i radioen, uten å skifte noen drev.

                          Autorotasjon er uproblematisk med en slik løsning. Hvis grunnen er problemer med driften av hovedrotoren kan man jo allikevel lande med drevet hale. -Det må jo være fint?
                          -Og stopper halemotoren er det bare å gi litt negativ på hovedrotoren og kutte hovedmotoren med autorot.knappen, og autorotere som vanlig...
                          Last edited by Te-raptor; 28-03-10, 18:16.
                          Terje

                          Comment


                          • #14
                            Det viser seg at jeg ikke er den første som prøver separat drift på halerotor i større heli...
                            Har søkt litt og funnet dette: 404 Not Found
                            De en modell som heter 3dd, og tilbyr samme løsning som tilvalg på maxi-joker 3 og joker 3.
                            Deres tanker om systemet er omtrent de samme som mine, men jeg liker egentlig mitt opplegg litt bedre pga plasseringen av motoren. Deres halemotor sitter jo i rammen og driver en torque tube som igjen driver halen, mens mitt har fått halerotoren direkte på motorakslingen.

                            Jeg kan tillate meg den litt mer baktunge løsningen fordi mitt heli ikke er ment å brukes til annet enn flyging med frontmontert kamera.
                            Terje

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Te-raptor View Post
                              ......Deres tanker om systemet er omtrent de samme som mine, men jeg liker egentlig mitt opplegg litt bedre pga plasseringen av motoren. Deres halemotor sitter jo i rammen og driver en torque tube som igjen driver halen, mens mitt har fått halerotoren direkte på motorakslingen.
                              De bruker vel TT for å få de tunge komponentene vekk fra ytterkanten og nærmere CG. Ved å sette motoren på enden av bommen så får du en relativt kraftig "pendel" som gjør det tyngre å starte/stoppe en rotasjon - men jeg vet ikke om dette vil påvirke "foto stabiliteten"
                              I Quadrocopter verdenen prøver vi å få minst mulig vekt ute i armen - vektreduksjonen gjør det enklere for elektronikken som automatisk skal holde quad'en stabil.

                              Comment

                              Working...
                              X