Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva er nok?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva er nok?

    Jeg schratzj-bygger et 90-size acrofly, og lurer på om jeg har tatt litt hardt i når det gjelder materialvalget. Selve "stressboksen" fra vingens bakkant frem til torpedoveggen er bygget i tre mm. kryssfiner, og i tillegg skal jeg kle kroppen med halvannen mm. balsa. Det hele fremstår svært solid, men etterhvert noe tungt.

    Jeg har tenkt at det er greit med solid konstruksjon, særlig ettersom hjulene blir festet på alu-bøyle, og dermed kommer til å forplante mye kraft til kroppen ved stygge landinger.

    Men hva er nok? Noen som har synspunkter på hvor tykk finéren bør være?
    Erik Jenssen

  • #2
    Veldig vanskelig å si uten å begynne å regne på sånt..

    Så jeg pleier på å ta frem kalkulatoren, teknisk regnetabell, finne masse fancy formeler og greier.... og finner ut at dette hverken gidder jeg eller har noen interesse/mulighet til å regne på....
    Og leter heller frem noen tegninger på modeller som er omtrent samme size og type og ser hva som er brukt der. Stjele litt ideer og se hvordan de forskjellige problemene har blitt løst.

    Gutta på Airbus kan ha strippet en gammel Boeing 737-100 de har fått billig og kopiert ramma rått og røti og pyntet på innsiden/utsiden med litt coolere design og kalt det A340 eller noe sånt fancy uten at vi hadde merket det stort, annet enn spesiellt innvidde...

    Så om du kopierer ting som man vet funker og bruker det, så er det bare coolt.. En erfaring rikere og da vet man sånt til neste gang!

    Enkelte ARF-produsenter har ofte noen smarte byggetriks som er godt gjemt... Og som kan være smarte å kopiere.
    (Men som man desverre ofte ikke ser før modellen gått hardt i bakken og blitt et lab-forsøk i partikkelfysikk....)

    Comment

    Working...
    X