Announcement

Collapse
No announcement yet.

jeg sår lit fast med byggingen av et seilfly :-(

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jeg sår lit fast med byggingen av et seilfly :-(

    jeg bygger på et seilfly fikk av onklen min er vist gammelt (helios3)
    det mangler slik plast vindu ting til kokpiten
    jeg har en plast plate gjennomsiktig blå jeg tengte jeg skulle bruke til det men den må da bøyes
    noen som har gjort dette før eller har non gode idèer

    og detta flye hade jeg da tengt å få på vingene før snøn kommer
    Attached Files
    flyyy *sikle sikle*

  • #2
    og en sak til om noen har non idèer på hvordan jeg skal sette i servor og slik. for det står ikke i tegninga!!!
    flyyy *sikle sikle*

    Comment


    • #3
      Hei!
      Når det gjelder cockpiten, så er det flere muligheter..

      Litt avhengig av hvor hard plasten din er så kan du lage en "propp" av enten balsa eller isopor, dvs. at du skjærer til en bit som passer akkurat nedi der canopyen (cockpitvinduet) skal være.
      Deretter er det å pusse og slipe til du får en fin og aerodynamisk fasong på "proppen"..

      Er det tynn plast, f.eks. ABS-plast så kan du bruke isopor, da den ikke trenger veldig varme for å formes.
      Er det akrylglass så bør du bruke balsa, da den krever litt mer varme for å bli formbar.

      Ta deretter å skjær til glasset i passe stor bit og legg det oppå "proppen" og bruk enten en varmluftspistol eller betrekningsføner, begynn først med god avstand da de kan ble j#€lig varme...
      Etterhvert vil du se at glasset begynner å forme seg etter "proppen" og etter en stund vil den ha samme fasong, dersom du er nøye og litt tålmodig.
      Når den er ferdig formet så skjærer du ca. 2-4 mm nedenfor "proppen" rundt det hele, slik at du får en flate å lime på eller til å legge mot flykroppen.

      Når det gjelder servoene så ser det ut som støtstenger etc. er ferdig lagt frem, slik at du kan feste passelige servoer til høyre for disse, sett fra bak flyet.
      Legger du ut et større bilde så blir det litt lettere å se..

      Lag noen servofester av balsa, f.eks. 4x4mm balsalister som du kutter og limer litt nedi på hver side av servobrønnene... Servohornene bør/skal ligge i samme høyde som støtstengene.

      Comment


      • #4
        hm er detta bedre er lit vanskelig å få bedre pass form blir for stort
        Attached Files
        flyyy *sikle sikle*

        Comment


        • #5
          Gå til butikken og se i hyllene med vaskemidler. Se om det er noen flasker som du kunne modifisert til å passe. Du finner sansynligvis noe som kan formes med varmluftpistol. Hadde dette vært meg tror jeg jeg ville laget deksel i balsa og lakkrt denne med passende farge. Det er det enkleste og gir deg også best sluttresultat.

          Comment


          • #6
            Svenske 2L Kolaflasker er laget i en plast som egner seg ypperlig!
            Audun Thinn
            Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

            Comment


            • #7
              Putt alt radioutstyret oppi modellen der du tror det skal være, og sjekk om du klarer å balansere modellen riktig. Kan hende vil balansen sette grenser for hvor servoene kan stå.
              Anders Valland
              Trondheim

              Comment


              • #8
                På Statoil selger man 1 liters flasker med cola. Ihvertfall hos oss. Men det kan jo hende de blir litt for små. De er også av sånn plast som man får i Sverige
                Simen

                Why drink and drive, when you can fly so high?!

                Comment


                • #9
                  Utenfor matvare forretninger pleier det å henge reklameplakater som er dekket med en plastplate. Disse byttes med jevne mellomrom, så hvis du spør innehaveren så kan det godt hende du får en.

                  Plasten i disse er ideell til å lage canopy av, og platene er STORE.

                  Comment


                  • #10
                    jeg har nå fått flyet i lufta og inn til reprasjon
                    eneste jeg har å si om flyet er at det skakke mye til
                    flyyy *sikle sikle*

                    Comment

                    Working...
                    X