Announcement

Collapse
No announcement yet.

Planke med kontaktlim

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Planke med kontaktlim

    Jeg holder på med et scratch-prosjekt. Jeg skal lage plankede vinger, og er helt fersk i faget. Siden dette er en liten modell, vingekjernen er 750 mm så valgte jeg å bruke 3M77 istedetfor epoxy. Vingen er helplanket, dvs. ikke separat forkant og bakkantlist.

    Profilet er RG14, plankingen er 1.5 mm og korden er fast 155 mm.

    3M77 er et kontaktlim, og dermed blir bakkanten ikke stiv. Bakkanten utgjøres kun av plankingen over ca. 19 mm.

    Jeg kunne tnekt meg en stivere bakkant. er det noen som har et tips her? Kan jeg legge på noe, bør jeg glasse den eller skal jeg skjære av og sette inn egen bakkantlist?
    Anders Valland
    Trondheim

  • #2
    Beste trikset er å bruke epoxy (men det vet du nok), da kan du legge litt glassfiber under plankinga langs bakkanten. Dette gir deg muligheten til å lage så skarpe bakkanter du bare gidder, og som samtidig er stive og tåler litt juling.

    På mindre modeller bruker jeg ofte polyuretan trelim til planking. Det blir litt mykere enn epoxy, men ikke som kontaktlim. Hvis jeg da vil ha en skarp bakkant, så legger jeg f.eks. en 5 mm bred furulist ytterst i bakkanten.

    Hva skal du ha vingen til?

    Comment


    • #3
      Vingen er til en modell som heter Speed 400 (tegninger ligger ute på nettet). Opprinnelig for speed 400, 7x500Ar og 5x5, men jeg flyr min nåværende modell med Hacker B20-18L, 8xHECELL og 5.4x4.3 CAM.

      Siden min nåværende modell har fått endel juling, og vingen har en liten skjevhet som gjør det vanskelitg å trimme riktig ville jeg prøve å lage planket vinge.
      Anders Valland
      Trondheim

      Comment


      • #4
        Ta "vanlig" trelim, tynne det ut med vann, pensle et strøk både på plankingen og isoporen, la det hele tørke, legg plankingen på plass og stryk det hele fast med et vanlig strykejern på "halv varme"..... finito.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Ok, jeg var kanskje ikke helt klar her.... vingen er planket, og jeg har brukt 3M77. Jeg vet det finnes mange andre måter å feste plankingen på, men det var altså ikke spørsmålet denn gang.

          Mitt problem er at bakkanten er litt mykere enn jeg kunne ønske. Jeg har noen ideer på hvordan jeg kan fikse det (f.eks. trelim/vann som trekker inn i balsaen, glassing m/tynnet epoxy...).
          Anders Valland
          Trondheim

          Comment

          Working...
          X