Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lim, Betrekkning etc

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lim, Betrekkning etc

    Hei!

    Lenge siden jeg bedrev hobbyen med å fly rc fly, men har pusset opp traineren min og skal øver opp igjen ferdighetene. Fra spøk til alvor.

    Jeg har også bestilt med en modell fra OK Modellers, nemlig et Seduction 25 som skal være en bra modell. Jeg vil få denne så lett som mulig og ønsker dermed tips om et bra og lett lim. Modellen er i fineer og balsa

    Videre; husker fra før, så brukte jeg et middel jeg smurte flyet inn i for at trekket skulle feste bedre, er dette nødvendig enda? Jeg har tenkt å bruke rød eller blå gjennomsiktig moncote på høyderoret, bakre delen av vingen og halen pluss ror. Resten blir hvit med sorte striper som skiller i mellom, samt et eller annet "mer" under så jeg enkelt ser hvilken vei flyet er på avstand

    Så lurer jeg på en ting. Jeg har hatt en lavvinga sak før, men ikke så acro som den jeg har kjøpt nå. På både denne og traineren har jeg kjørt med de grå, avrunda propellene i str 9x6. Skal jeg bruke 9x6 på denne og, eller kommer det med bruksanvisningen hvilken propell som er best for flytypen? Motorren er en OS Max FP 25

    Så hvis noen har noe tips om det jeg spør om hadde det vært fint!!! Takker
    Nothins\'s like a great day fishing

  • #2
    Re: Lim, Betrekkning etc

    Originally posted by remy
    Hei!

    bra og lett lim.

    Videre; husker fra før, så brukte jeg et middel jeg smurte flyet inn i for at trekket skulle feste bedre, er dette nødvendig enda?

    Skal jeg bruke 9x6 på denne og, eller kommer det med bruksanvisningen hvilken propell som er best for flytypen? Motorren er en OS Max FP 25
    Bruk Cascolim med rød topp (ute) på vingedeler, bruk epoksylim på utsatte deler som f.eks vingeforsterkning på vingeroten.

    Resten av flyet kan du bruke cascolim, på deler til landingsunderstellet og tredeler til motorfester bruk epoksylim.

    Trengs ikke middel til behandling før betrekking, men du må lakkere fuelproof overalt på nesa hvor fuel kan ødelegge treet, lim og inne i tankrom for fueltank før du trekker filmen.

    Propellstørrelse er bestemt ut fra motorstørrelse og skal ikke ha for stor eller for liten, du kan velge:
    9x5,9x6,10x5 for denne OS Max FP25.

    Jens Eirik

    Comment


    • #3
      Hvis du skal bygge lett, så er hvitlim(trelim) feil. den bygger mye og veier deretter. Balsalim som UHU Hart og tynn/medium cyano lim (superlim) fordamper lett og veier derfor mindre. Epoxy (Araldit) bruker du på utsatte steder som haleparti mot kropp, firewall, vingeskjøt, vingefester og understell. Husk at denne veier mye. Det viktigste er å ikke bruke mer lim enn nødvendig.

      Det er ikke nødvendig å smøre modellen inn med noe for å gi betrekningen bedre heft, men jeg tror det likevel er en god ide siden plastfilmen har en tendens til å slippe seg løs fra treverket etter en stund og så bli rynkete. Du forhindrer også at treverket "slår" seg med tiden hvis du smører den inn med et tynt lag balsaloc eller balsarite. Tynn den ut for å spare vekt Husk fuelproofing på nesa og åpent treverk.
      Mine Modeller:
      Dynaflite Spitfire - 40 size
      Great planes Tracer 40 m/retract (til salgs)
      Meserschmit BF109E - 60 size (Halvferdig fra scratch)
      Calypso 60
      Corsair, dogfigth size
      Great planes piper cub (Treferdig)
      DeHaviland DH88 Comet (Påbegynt scratch prosjekt)
      Top Flite P40 Warhauk (Byggesett i eske)
      Pilot Seduction 25 (Treferdig)
      Pilot Cap 10 (Treferdig)
      Great planes Super sportser 60 (Byggesett i eske)
      Great planes Ultra sport 40 (Flyr meget godt! Anbefales)
      + noen til

      Comment


      • #4
        Balsalim som UHU
        Jeg har sett den bli dårligere med tid, min kamerat fikk vingen brukket av pga limet liknet på noe som ble en seig gummiliknende lim, flyet var 10 år gammel.

        Jeg har brukt hvitlim uten problemer med vekt.

        Jens Eirik

        Comment


        • #5
          Jeg bruker kun Ponal Express (hvitlim som tørker kjapt) og Zap iblant. Epoxy der det trengs (motorfester etc).
          Vekta er viktig, og det viktigste er at du kun legger lim der det skal være og ikke lar det flyte rundt og renne, tørk bort det som er overflødig! Hender jeg ser fly der det er digre limklumper overalt..
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Jeg har modeller som er over 10 år gammle og de har vært bygget med UHU Hart. Jeg har ikke merket noe svakheter med fugene og limmet har ihvertfall ikke blitt seigt, heller hardt. Kan muligens ha noe med hvordan modellene har vært lagret?? Mine har ligget på loftet i 7-8 år hvor det er tørt og temperert. Det beste er å bruke det som en har best erfaring med
            Mine Modeller:
            Dynaflite Spitfire - 40 size
            Great planes Tracer 40 m/retract (til salgs)
            Meserschmit BF109E - 60 size (Halvferdig fra scratch)
            Calypso 60
            Corsair, dogfigth size
            Great planes piper cub (Treferdig)
            DeHaviland DH88 Comet (Påbegynt scratch prosjekt)
            Top Flite P40 Warhauk (Byggesett i eske)
            Pilot Seduction 25 (Treferdig)
            Pilot Cap 10 (Treferdig)
            Great planes Super sportser 60 (Byggesett i eske)
            Great planes Ultra sport 40 (Flyr meget godt! Anbefales)
            + noen til

            Comment


            • #7
              Jeg velger hvitlim av 2 grunner, vingens fleksibilitet og ikke noe dampende løsemidler får komme inn i meg mens jeg bygger fly.

              En tips: puss på begge limflater ru før du limer, det gir utrolig sterk forbindelse og trenger ikke overflødig lim.

              Jens Eirik

              Comment


              • #8
                Min Seduction 25 kom i posten i dag (er visst en del som bygger den for tiden...)

                Det virker som om delene passer såpass bra inn i hverandre at man klarer seg med minimalt med lim, tror ikke det blir noe særlig vektforskjell uansett limvalg. Kommer selv til å bruke 15 min epoxy der det ikke duger med medium CA.

                Ingen har sagt noe om betrekning, jeg var tenkt å bruke Oracover. Har brukt Monokote og Oracover før og selv om førstnevnte er sterkere (og likk mindre gjennomsiktig) syns jeg den er litt for vanskelig å ha med å gjøre.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by mailman13
                  ..man klarer seg med minimalt med lim, ..
                  En tommelregel: det lønner seg ikke å spare på limet.

                  Dette var skrevet av Ottar Stensbøl, forfatter av boka om Modellflyging.

                  Jens Eirik

                  Comment


                  • #10
                    Tusen takk for alle svar

                    Mailman13: Skal visst være en av de bedre og stabile 25 modellene for acro. Håper den er ok.
                    Nothins\'s like a great day fishing

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Motorboy
                      Originally posted by mailman13
                      ..man klarer seg med minimalt med lim, ..
                      En tommelregel: det lønner seg ikke å spare på limet.

                      Dette var skrevet av Ottar Stensbøl, forfatter av boka om Modellflyging.

                      Jens Eirik
                      Klart man må bruke mer enn å såvidt fukte flatene, men du må vel være enig i at det går vesentlig mindre lim i en fuge på 0.1mm enn i en på over millimeteren som det ofte er i de amerikanske settene.

                      Jeg pleier å legge på rikelig og så stryke bort det som tyter ut, og når utskjøringene er så bra som de er her blir det en del Tror ikke forskjellen på hvitt lim kontra epoxy blir mer enn 10 gram maks.

                      Originally posted by remy
                      Mailman13: Skal visst være en av de bedre og stabile 25 modellene for acro. Håper den er ok.
                      Har bare lest godord, gleder meg som en unge allerede :P Min skal ha O.S 32SX og kanskje pipe hvis jeg blir veldig fornøyd og vil ta den helt ut

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by mailman13
                        Klart man må bruke mer enn å såvidt fukte flatene, men du må vel være enig i at det går vesentlig mindre lim i en fuge på 0.1mm
                        Klart, enig

                        Jens Eirik

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by mailman13
                          Originally posted by Motorboy
                          Originally posted by mailman13
                          ..man klarer seg med minimalt med lim, ..
                          En tommelregel: det lønner seg ikke å spare på limet.

                          Dette var skrevet av Ottar Stensbøl, forfatter av boka om Modellflyging.

                          Jens Eirik
                          Klart man må bruke mer enn å såvidt fukte flatene, men du må vel være enig i at det går vesentlig mindre lim i en fuge på 0.1mm enn i en på over millimeteren som det ofte er i de amerikanske settene.

                          Jeg pleier å legge på rikelig og så stryke bort det som tyter ut, og når utskjøringene er så bra som de er her blir det en del Tror ikke forskjellen på hvitt lim kontra epoxy blir mer enn 10 gram maks.

                          Originally posted by remy
                          Mailman13: Skal visst være en av de bedre og stabile 25 modellene for acro. Håper den er ok.
                          Har bare lest godord, gleder meg som en unge allerede :P Min skal ha O.S 32SX og kanskje pipe hvis jeg blir veldig fornøyd og vil ta den helt ut
                          Kommer til å kjøre den på OS 25 MAX FP motoren først og fremst selv. Kult om du kommer med tilbakemelding om hvordan den går med en 32 motoren
                          Nothins\'s like a great day fishing

                          Comment


                          • #14
                            Når vi snakker om Lazercut...

                            Sjekk det i action, imponerende

                            Pichler Modellbau
                            Nothins\'s like a great day fishing

                            Comment


                            • #15
                              når jeg så filmsnutten minnet det om når jeg går løs på balsaen med skalpellen

                              Comment

                              Working...
                              X