Announcement

Collapse
No announcement yet.

Platefly til far og sønn.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Platefly til far og sønn.

    Guttungen sa til meg: Pappa, kan ikke vi bygge et sånt platefly. (Han mente nok en depronfly.) For da kan vi krasje masse, og fly likevel.
    Forslaget er godt det, men jeg er helt blank på dette.
    Har et par motorer en 1100 kv og en 950 kv. Som jeg kan bruke.
    Så da tenkte jeg at jeg skal ut og kjøpe depron, og mekke sammen en enkel sak som han, og jeg kan ha det moro med..
    I stedet for å pløye masse tråder på RCG spør jeg her: Hva er enklest å bygge og flyr best? En vinge eller et vanlig fly?
    Er det noen som har et forslag eller tegning til noe vi kan bygge sammen? Helst noe som tåler herjing og er lett å fly. Hadde vært artig å få gutten med på dette, og det kommer sikkert flere spørsmål etterhvert.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

  • #2
    Jeg har laget et par Pibros deltavinger. De er enkle å lage og morsome å fly.
    Det som er en fordel er at de lett kan modifiseres som du selv ønsker.
    Tegningene er konstruert for å bruke et depronflak pr. fly.
    Tegningene er av seilfly versjonen, men det er enkelt å konvertere til elektro. Jeg har bare bygd flyet etter tegning, for så å kutte nesen og lime på et motorfeste.
    Her er det uante muligheter for egene konstruksjoner
    Link til tegning: Delta Fun pente

    Det eneste du trenger utenom radioutstyr og motor er: et depronflak, pakketape og lim (anbefaler spray kontaktlim).
    Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
    http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

    Comment


    • #3
      Takk for det. Der har vi vel typen fly vi tenkte på. Men det står at det er vanskelig å fly? Er det noen typer hjemmebygg som passer en 14 åring? Som kanskje ikke flyr så fort og er stødige?
      Vennlig Hilsen
      Arne Husby

      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

      Comment


      • #4
        EPPYak55 ... build guide, videos, free plans - RC Groups

        Denne Yak'en er det bygd tusenvis av, ikke uten grunn. Enkel, men flyr veldig bra! Med små utslag kan den nesten kalles trainer.
        Den er ikke udødelig, men tåler en støyt, og reparasjonstiden etter ett uhell varierer fra 1 til 3 minutter (Oppvarming av limpistol ikke medregnet).
        "Hvor høyt kan det fly?"
        "-Hvor langt kan bilen din kjøre?"

        Arne Storlimo

        Comment


        • #5
          +1 på EPPyak. Den flyr drittbra

          Comment


          • #6
            Det var en artig sak. Da gjelder det bare å finne EPP. Jeg så også på Blu-Baby Ser ut til at det er mye å velge mellom. Gjelder bare å finne de rette materialer. Takk for tips gutter.
            Vennlig Hilsen
            Arne Husby

            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

            Comment


            • #7
              Det aller enkleste må vel være en flygende tallerken - rund skive med elevons. Jeg er blitt fortalt at ca 60 cm diameter fungerer fint til innendørs med 2S batteri, ca 20 grams motor og 8" propell.

              Depron forsterkes på langs over og under med f.eks hyssing og tynn CA.
              Last edited by Biplan; 14-06-11, 17:06.
              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

              Comment


              • #8
                Originally posted by ArneH View Post
                Har et par motorer en 1100 kv og en 950 kv. Som jeg kan bruke.
                Kv-tallet alene sier ikke alt. Hvor tunge er de? Ifølge Pål Stavn sine anbefalinger forteller vekten mest om ytelsen til børsteløse outrunnere.
                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                Comment


                • #9
                  Jeg får forske litt. Vi tenker oss et enkelt solid utendørs herjefly.
                  Vennlig Hilsen
                  Arne Husby

                  Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har bygget flere yak 55 av den typen det er linket til tidligere i tråden. Den flyr helt ekstremt bra! Jeg har aldri vært bortig et fly som flyr i nærheten så bra 3D som den! Den er også veldig enkel å fly og du trenger over hodet ikke å bygge den i EPP. Jeg har selv kun bygget den i depron og det fungerer kjempebra
                    Jon-Brage Hoel Andorsen
                    -------------------------------------------------------------------------
                    Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                    Alt flyr bare du har nok motor!

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har bygget flere "smiley"s, i forskjellige størrelser. 6 mm depron, med og uten sideror, de flyr veldig bra. Den siste som er 71 cm og med sideror gir meg mye stikketrening. For mere data, se hjemmesiden min: Welcome to Per Nilsen's Model Airplane Page
                      Attached Files
                      Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

                      Per Nilsen
                      Spikkestad

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by JayBee View Post
                        Jeg har bygget flere yak 55 av den typen det er linket til tidligere i tråden. Den flyr helt ekstremt bra! Jeg har aldri vært bortig et fly som flyr i nærheten så bra 3D som den! Den er også veldig enkel å fly og du trenger over hodet ikke å bygge den i EPP. Jeg har selv kun bygget den i depron og det fungerer kjempebra

                        +1

                        Har bygget tre til meg og en til en kompis og de er ekstremt lette å fikse og å bygge

                        Comment


                        • #13
                          Takk for mange morsomme og nyttige tips! Nå blir det ut å handle depron. Må bare få unna konfirmasjonen til guttungen først. (Ordre fra Mor ).
                          Vennlig Hilsen
                          Arne Husby

                          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                          Comment


                          • #14
                            Onkler og søskenbarn blir sikkert med og skjærer litt depron etter kaffen!

                            Når det gjelder Yak'en vurderer vi ett klubbmesterskap i Yak-bygging. Alle i klubben tegner delene på depron, setter i nye skalpellblad og åpner limtuben. Klar, ferdig, bygg! Førstemann som flyr, vinner. Disse flyene er nemlig ikke så kritiske til om de blir rette og pene, de flyr likevel...
                            "Hvor høyt kan det fly?"
                            "-Hvor langt kan bilen din kjøre?"

                            Arne Storlimo

                            Comment


                            • #15
                              Her er ein del depronfly:
                              Pics with links to 500+ plans updated 5-13-11 - RC Groups

                              Parkjets - Free Plans
                              oddgeirs

                              Comment

                              Working...
                              X