Har lenge tenkt på at jeg skulle bygget en riktig stor modell. Etter mye surfing på nettet falt jeg for denne spesielle doningen. En Dormoy Bathtub 1924. Har jo stadig bygget litt spesielle modeller. Jeg begynte planleggingen for ca et år siden, å fant ut at 70% er en bra størrelse. Siden jeg daglig sitter med konstuksjon av kretskort, har jeg tilgang på et program som heter Allegro, egentlig for kretskort, men godt nok tegneverktøy for modellfly (ikke 3D). Etter noen mnd. hadde jeg klar en tegning, og nå venter jeg på å få levert laserskjærte deler fra Profiler i Norge (Profiles In Norway) , Arild i Proinor har lovet meg delene før jul.
Litt om orginal flyet. Dette er en racer fra 1924 konstruert av Etienne Dormoy som eksperimenterte med lettvekts fly.
24 foot wing span (731 cm)
Power 18 HP (Henderson motorcycle engine)
Emty weight 260 lbs. (117 kg)
speed 70 mph (112 km/t)
Orginalen hadde 4 cyl rekkemotor, men det har vært bygget noen replikaer med bokser motor, slik at jeg kan forsvare valget av en Valach 170.
Modellen blir 511 cm i vingespenn og vingen bygges tradisjonelt i treverk, mens kroppen lages av rør stål eller aluminium
Litt om orginal flyet. Dette er en racer fra 1924 konstruert av Etienne Dormoy som eksperimenterte med lettvekts fly.
24 foot wing span (731 cm)
Power 18 HP (Henderson motorcycle engine)
Emty weight 260 lbs. (117 kg)
speed 70 mph (112 km/t)
Orginalen hadde 4 cyl rekkemotor, men det har vært bygget noen replikaer med bokser motor, slik at jeg kan forsvare valget av en Valach 170.
Modellen blir 511 cm i vingespenn og vingen bygges tradisjonelt i treverk, mens kroppen lages av rør stål eller aluminium
Comment