Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp!! Mitt første byggesett.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp!! Mitt første byggesett.

    Jeg var såpass "dum" her en dagen da jeg nevnte til en i klubben at det hadde vært morsomt å prøvd et byggesett en gang... I går kveld kom han med 2 eldre sett jeg kunne få og prøve meg på

    Det ene er en Krick Klemm L 25 D med ca 186cm vingespenn, og det andre er en Fairchild 22 fra Flyline Models med ca 120cm vingespenn. Begge er såvidt påbegynt. Problemet er at jeg er så nybegynner man kan bli på dette, og det mangler noen tegninger. Klemm har tegninger og manual, men den er på tysk . Fairchild mangler både tegninger og manual... Noen som vet om det finnes tegninger og manual i pdf format eller noe? Har surfet en del uten å finne det jeg er på jakt etter...

    All hjelp mottas med stoooor takk
    ______________________________
    JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

  • #2
    Jeg har ett urørt sett av Fairchild 22, du kan få låne min tegning, det du trenger av byggebeskrivelse står på tegningen.
    Kan sende i posten, hentes på Geilo eller leveres på Fagernes-treffet.

    Viggo

    Comment


    • #3
      endelig. en slik tråd har jeg ventet pådenne skal jeg følge med på.selv har jeg stort sett kun montert arf modeller så her kan det bli mye å lære
      Terje syvertsen
      www.ModumModellSportklubb.com
      3dhs edge mintor 38
      C-arf edge dle 111 v3.
      C-ARF extra 330l da 100.

      Comment


      • #4
        Ta bilder og skriv mye om montering i tråden da, jeg å kunne tenkt meg å prøvd meg på ett byggesett helt fra bunnen av Sette sammen ARF begynner å bli litt kjedlig

        Comment


        • #5
          Originally posted by Viggkri2 View Post
          Jeg har ett urørt sett av Fairchild 22, du kan få låne min tegning, det du trenger av byggebeskrivelse står på tegningen.
          Kan sende i posten, hentes på Geilo eller leveres på Fagernes-treffet.

          Viggo
          Det høres helt supert ut

          Kan godt drøye til treffet, da jeg tenkte å begynne på Klemm'n. Noen som vet om en manual som ikke er på tysk til denne?

          Kom også borti et lite problem i går kveld. Begynte såvidt å se på vingene, og spor til spantene i vingebjelken matcher ikke med tegninga. De matcher ved vingetuppen, men forskyver seg sakte men sikkert mot vingerota... Det dreier seg nok om en snau cm på det meste... Noen tips her? Legger ved et par bilder.

          Click image for larger version

Name:	20120220_225121.jpg
Views:	1
Size:	75.9 KB
ID:	586015 Click image for larger version

Name:	20120220_225135.jpg
Views:	1
Size:	75.7 KB
ID:	586016



          Morsomt at noen vil følge med, men jeg sier det med en gang: Dette vil ta tid.... Og det blir sikkert MANGE spm etterhvert også...
          Last edited by AudunN; 21-02-12, 11:53.
          ______________________________
          JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

          Comment


          • #6
            Hmmm. Ser nå av bildene at tegninga muligens er litt skrukkete.. Kanskje dette er årsaken... Første ferskingfeil avdekket...
            ______________________________
            JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

            Comment


            • #7
              Hvis du har en scanner eller skriver med scannerfunksjon så kan du scanne den, kjøre den i et OCR (Optical Character Recognition) program for så å la google translate eller en annen oversettingstjeneste gjøre den om til norsk evt engelsk. Har dessverre ikke noe godt forslag til godt og gratis OCR-program.
              Olav Moe

              -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

              Innholdet i min hangar, sånn ca

              Comment


              • #8
                Folk pleier vel å sette disse tegningene 100% fast i et bord.. Som man kan bruke litt nåler og denslags på??

                Dette er galskap! Mannen som fant opp tannpirkere vrir seg i grava nå tror jeg
                Tom I. Arntsen

                Comment


                • #9
                  Originally posted by AudunN View Post

                  spor til spantene i vingebjelken matcher ikke med tegninga. De matcher ved vingetuppen, men forskyver seg sakte men sikkert mot vingerota...

                  Dette vil ta tid....
                  Kommenterer siste først: Ja, her har du mange koselige timer å se fram til når vind og regn gjør det umulig å fly.

                  Om det er tippen eller midten av vingen som passer med tegningen kommer an på hvordan delene legges på tegningen. Dette skyldes at tegningen har krympet. Har ikke sett det fenomenet selv, men det er nevnt på tegningene til Guillow.
                  Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                  Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Biplan View Post
                    Kommenterer siste først: Ja, her har du mange koselige timer å se fram til når vind og regn gjør det umulig å fly.

                    Om det er tippen eller midten av vingen som passer med tegningen kommer an på hvordan delene legges på tegningen. Dette skyldes at tegningen har krympet. Har ikke sett det fenomenet selv, men det er nevnt på tegningene til Guillow.

                    Ja det kan hende. Skal få strekt tegninga skikkelig ut i kveld og se om det blir bedre. Er vel fra 70-tallet dette settet, så ting har vel skjedd siden da...
                    ______________________________
                    JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

                    Comment


                    • #11
                      Husker mitt første byggesett (hadde noen trainer fly før det), Wega fra tyske Robbe. Ett av de første punktene i byggeveiliedningen var å beskytte tegningen med noe jeg oversatte til "transparang polyetylenfolie". Jeg syklet til mange forskjellige butikker, men ingen hadde "transparang polyetylenfolie". Men endelig i en bokhandel så var en dame som visste hva "transparang" betyr: "gjennomsiktig"! Hun visste også at polyetylen er plast. Det var mye lettere å kjøpe "gjennomsikitig plastfolie"!

                      Tegningen kan glattes ut med vanlig strykejern på lav varme og strykebrett.

                      Under tegningen er det kjekt å ha et byggebord. Det må være helt plant og glatt og helst i vater i begge retninger. Jeg har alltid brukt en spesiell plate av balsatre der endeveden peker opp (og ned). Da er det lett å sett i knappenåler (byggenåler) for å holde delene på plass mens limet tørker. Har sett at noen bruker metallplate nå for tida og magneter til å holde delene på plass.

                      Vingen er et bra sted å begynne, synes jeg. Det er mye luft og få deler, så det blir raskt noe stort og man føler at man får gjort noe. Vingen til Klemm ser ganske grei ut å bygge fordi undersiden av profilen er helt flat slik at den ligger godt på bordet. (Vinger med buet underside - symmetrisk eller halvsymmetrisk profil - må man legge en list under slik at den ligger stødig).

                      En liten vinkelhake er kjekk å ha for å sjekke at alle ribbene i vingen monteres loddrett på byggebordet.
                      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                      Comment


                      • #12
                        Det står i manualen for et sett jeg har bygget, at tegningen kan krympe. Det er vel det som har skjedd her. Kjøp plastfolie, og masse knappenåler. Så er du igang.
                        Vennlig Hilsen
                        Arne Husby

                        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                        Comment


                        • #13
                          Å bygge på en glassplate som legges over tegningen er helt supert. Da kan du lime på diverse jigger som holder alt på plass. og når du er ferdig med dem skraper du bare av med barberblad. Obs du må ha et skikkelig flatt og rent bord som underlag.

                          Comment


                          • #14
                            Trenger du kopi av tegningen kan du printe ut denne:
                            Attached Files
                            Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

                            Per Nilsen
                            Spikkestad

                            Comment


                            • #15
                              Her er det bare å suge til seg lærdom Mange takk for alle gode råd og tips

                              Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
                              ______________________________
                              JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

                              Comment

                              Working...
                              X