Vel. Nå er jeg tilbake. De som husker meg rister sikkert på hodet. Bør vel først beklage oppførselen min sist jeg var her
Så over til ideen:
På skolen har vi modellfly som valgfag, og nå for tiden driver jeg å bygger et normalt balsa-fly (J-3 Cub).
Allikevel kommer dette flyet til å bli ferdig om en stund. Ettersom jeg brukte endel penger på det første flyet så håpet jeg på å få et litt "annerledes" fly til en ikke så alt for stor penge. Så var det å finne på noe. Ønsket var også at flyet skulle være stort, ca 1,5m vingespenn (alt er relativt). Planen var også at det skulle ligne litt på den ganske kjente stealthbomberen, B-2 Spirit.
Tenkte å bygge flyet i depron og balsa. Lage spanter å bygge et "skjelett", som så trekkes med depron eg eventuelt on eller annen form for trekkfilm rundt hele greiene. Så var jeg litt usikker på prisene på depron. Har hørt at man får tak i det på byggmaker og slike butikker. Noen som vet prisen per kvadratmeter?
Så satt jeg og tenkte på vingeprofil. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal bruke. Om jeg skal gå for en "Clark Y-profil" (helt flat under), en asymetrisk (GAW-1, som er litt rund under). Tror ikke en symetrisk profile vil være noen fordel å bruke ettersom den ikke er planlagt til noe akro-fly. Litt oppnedflyving blir det nok men ikke så mye.
Noen som har noen formeninger om dette?
Så var det planlagt å ha sideror for stabilitet (ikke kontrollerbare). Da tenkte jeg å ha noe likt det som er på Twin-Jetflyet mitt med to ror som skrår mot hverandre. Tror ikke de blir å kan gjøre noe serlig med flyvingen, men så er de jo så tøffe . Hvis disse blir å gjøre noe negativt for flybarheten så skal jeg selvfølgelig ikke ha det.
Når jeg først var så godt igang med ror, så fikk jeg lyst til å legge på ganske store vinglets også. Disse er planlagt til å peke utover og forhåpentligvis også gjøre flyet mer stabilt. Disse skal heller ikke være styrbar på noen måte.
Så kommer jeg til det store "problemet", fremdrift. Som sagt er det et ønske om å bruke så lite penger så mulig. Ettersom jeg har både batterier med kapasitet på 1400 mAh (NiCd), og fartsregulator som tåler 40A så tror jeg elektrodrift vil være det beste. Hadde selvfølgelig vært morsomt med turbin, mne jeg har ikke råd
Derfor er børsteløs heller ikke noe alternativ. Har hatt god erfaring med flere 400 motorer på andre fly som har gitt god hastighet (meget ønskelig). Tenkte derfor om det kunne være en god ide med et par "speed 400", eller kansje tre?
Noen som har noen ideer her?
Leger ved et bilde som jeg har tegnet bare for å illistruere.
Så over til ideen:
På skolen har vi modellfly som valgfag, og nå for tiden driver jeg å bygger et normalt balsa-fly (J-3 Cub).
Allikevel kommer dette flyet til å bli ferdig om en stund. Ettersom jeg brukte endel penger på det første flyet så håpet jeg på å få et litt "annerledes" fly til en ikke så alt for stor penge. Så var det å finne på noe. Ønsket var også at flyet skulle være stort, ca 1,5m vingespenn (alt er relativt). Planen var også at det skulle ligne litt på den ganske kjente stealthbomberen, B-2 Spirit.
Tenkte å bygge flyet i depron og balsa. Lage spanter å bygge et "skjelett", som så trekkes med depron eg eventuelt on eller annen form for trekkfilm rundt hele greiene. Så var jeg litt usikker på prisene på depron. Har hørt at man får tak i det på byggmaker og slike butikker. Noen som vet prisen per kvadratmeter?
Så satt jeg og tenkte på vingeprofil. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal bruke. Om jeg skal gå for en "Clark Y-profil" (helt flat under), en asymetrisk (GAW-1, som er litt rund under). Tror ikke en symetrisk profile vil være noen fordel å bruke ettersom den ikke er planlagt til noe akro-fly. Litt oppnedflyving blir det nok men ikke så mye.
Noen som har noen formeninger om dette?
Så var det planlagt å ha sideror for stabilitet (ikke kontrollerbare). Da tenkte jeg å ha noe likt det som er på Twin-Jetflyet mitt med to ror som skrår mot hverandre. Tror ikke de blir å kan gjøre noe serlig med flyvingen, men så er de jo så tøffe . Hvis disse blir å gjøre noe negativt for flybarheten så skal jeg selvfølgelig ikke ha det.
Når jeg først var så godt igang med ror, så fikk jeg lyst til å legge på ganske store vinglets også. Disse er planlagt til å peke utover og forhåpentligvis også gjøre flyet mer stabilt. Disse skal heller ikke være styrbar på noen måte.
Så kommer jeg til det store "problemet", fremdrift. Som sagt er det et ønske om å bruke så lite penger så mulig. Ettersom jeg har både batterier med kapasitet på 1400 mAh (NiCd), og fartsregulator som tåler 40A så tror jeg elektrodrift vil være det beste. Hadde selvfølgelig vært morsomt med turbin, mne jeg har ikke råd
Derfor er børsteløs heller ikke noe alternativ. Har hatt god erfaring med flere 400 motorer på andre fly som har gitt god hastighet (meget ønskelig). Tenkte derfor om det kunne være en god ide med et par "speed 400", eller kansje tre?
Noen som har noen ideer her?
Leger ved et bilde som jeg har tegnet bare for å illistruere.
Comment