Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flyvende vinge i depron - planlegging

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flyvende vinge i depron - planlegging

    Vel. Nå er jeg tilbake. De som husker meg rister sikkert på hodet. Bør vel først beklage oppførselen min sist jeg var her

    Så over til ideen:
    På skolen har vi modellfly som valgfag, og nå for tiden driver jeg å bygger et normalt balsa-fly (J-3 Cub).
    Allikevel kommer dette flyet til å bli ferdig om en stund. Ettersom jeg brukte endel penger på det første flyet så håpet jeg på å få et litt "annerledes" fly til en ikke så alt for stor penge. Så var det å finne på noe. Ønsket var også at flyet skulle være stort, ca 1,5m vingespenn (alt er relativt). Planen var også at det skulle ligne litt på den ganske kjente stealthbomberen, B-2 Spirit.

    Tenkte å bygge flyet i depron og balsa. Lage spanter å bygge et "skjelett", som så trekkes med depron eg eventuelt on eller annen form for trekkfilm rundt hele greiene. Så var jeg litt usikker på prisene på depron. Har hørt at man får tak i det på byggmaker og slike butikker. Noen som vet prisen per kvadratmeter?

    Så satt jeg og tenkte på vingeprofil. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal bruke. Om jeg skal gå for en "Clark Y-profil" (helt flat under), en asymetrisk (GAW-1, som er litt rund under). Tror ikke en symetrisk profile vil være noen fordel å bruke ettersom den ikke er planlagt til noe akro-fly. Litt oppnedflyving blir det nok men ikke så mye.
    Noen som har noen formeninger om dette?

    Så var det planlagt å ha sideror for stabilitet (ikke kontrollerbare). Da tenkte jeg å ha noe likt det som er på Twin-Jetflyet mitt med to ror som skrår mot hverandre. Tror ikke de blir å kan gjøre noe serlig med flyvingen, men så er de jo så tøffe . Hvis disse blir å gjøre noe negativt for flybarheten så skal jeg selvfølgelig ikke ha det.
    Når jeg først var så godt igang med ror, så fikk jeg lyst til å legge på ganske store vinglets også. Disse er planlagt til å peke utover og forhåpentligvis også gjøre flyet mer stabilt. Disse skal heller ikke være styrbar på noen måte.

    Så kommer jeg til det store "problemet", fremdrift. Som sagt er det et ønske om å bruke så lite penger så mulig. Ettersom jeg har både batterier med kapasitet på 1400 mAh (NiCd), og fartsregulator som tåler 40A så tror jeg elektrodrift vil være det beste. Hadde selvfølgelig vært morsomt med turbin, mne jeg har ikke råd
    Derfor er børsteløs heller ikke noe alternativ. Har hatt god erfaring med flere 400 motorer på andre fly som har gitt god hastighet (meget ønskelig). Tenkte derfor om det kunne være en god ide med et par "speed 400", eller kansje tre?
    Noen som har noen ideer her?

    Leger ved et bilde som jeg har tegnet bare for å illistruere.
    -
    Jan-Ove Sandnes

    Modeller:
    Align Trex 600E Pro (Vbar)
    Align Trex 450 Pro (Vbar)
    MPX Funjet
    MPX Dogfighter
    Hotliner i bestilling...

  • #2
    Ah, nok en som faller inn i depron/delta verden. Velkommen!

    Når det gjelder ideen om spanter/skjelett av balsa med depron, så har jeg prøvd det - og det funker utmerket. Bruk 3mm depron.
    Pris: ikke gi over 50 spenn for plata, da blir du flådd. Ei plate er på 125x80 cm. Pussige mål, jeg venter fremdeles på at noen skal forklare meg de der..

    Når det gjelder motorisering, så er dette den artige delen. Jeg kjører en 90cm sak på en 480bb race motor, 5x5 cam propell. Veier ca 450-500 gram, og går som ville fy. Kall meg pysete, men den tingen der kjøres så og si aldri på full pinne. Da skjer ting så fort at jeg, i de temperaturene som er nå om dagen, har for stive fingre til å kompensere for alt tullet jeg gjør.
    Om du er ute etter speed for alle penga, kjør to 400 motorer med for eksempel 5x5 eller 5x4.5 for å være snill mot motoren.

    Dersom du ikke skal ha fullt så mye fart i tassen, så lager du en løsning med en eller to motorer i gear. Testa dette på den første deltaen min, det ble en bedaglig modell som jeg hadde masse gøy med.

    Ellers ser formen snaxen ut, gi tilbakemeldinger på hvordan prosjektet skrider frem!

    Comment


    • #3
      Takk for hurtig svar

      Høres ut som om prisene på depron er godt overkommelige.
      De motorene du nevner. Hvor får jeg tak i de, og hvilken spenning bør de få? Batteriene jeg har er 8,4V og på noen Multiplex 480 (ikke BB, nå døde etter et bad i havet ) var ikke futten så veldig bra.

      Uansett... Ettersom det blir litt stort dette, hvor mange motorer bør jeg gå for? Hvis jeg går for 400, og hvor finner jeg disse billigst? Og er det noen forskjell på produsentene?
      -
      Jan-Ove Sandnes

      Modeller:
      Align Trex 600E Pro (Vbar)
      Align Trex 450 Pro (Vbar)
      MPX Funjet
      MPX Dogfighter
      Hotliner i bestilling...

      Comment


      • #4
        Om du synes multiplex 480 var daue på 8.4volt, så bør du kanskje vurdere andre propeller..
        Jeg kjører min på 8.4, og det drar som nevnt skinnet av pølsa ganske godt..

        400 motorer får du tak i for ca 100-lappen.. Det er vel så og si masseprodusert og satt på forskjellige klistremerker, så jeg tror ikke ytelsen er svært forskjellig.. Prøv med to stk, 5x4,5 ellerno.. Det bør holde.

        Comment


        • #5
          Ok. Da er den saken avklart.

          Når flyet begynner å ta form kan jeg jo teste med de "døde" 480 motorene. Har faktisk 3 stykk liggende som alle har vært i havet, en etter en. Kansje de kan fikses med litt olje

          Noen som har noen formening om det med ror og vingeprofil?
          -
          Jan-Ove Sandnes

          Modeller:
          Align Trex 600E Pro (Vbar)
          Align Trex 450 Pro (Vbar)
          MPX Funjet
          MPX Dogfighter
          Hotliner i bestilling...

          Comment


          • #6
            Kan nok desverre ikke hjelpe deg, men ble litt nysgjerig på hvilken skole det er som har modellfly som valgfag.
            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
            er der ingen der kender dem.

            Comment


            • #7
              Går nå på Asphaugen v.g. s i Bodø. Her går jeg da flyfag. Derfor blir det en del av undervisningen å lære om aerodynamikk. Og da er jo modellfly meget bra å lære med :P
              -
              Jan-Ove Sandnes

              Modeller:
              Align Trex 600E Pro (Vbar)
              Align Trex 450 Pro (Vbar)
              MPX Funjet
              MPX Dogfighter
              Hotliner i bestilling...

              Comment

              Working...
              X