Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygge en modell fra grunnen av

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygge en modell fra grunnen av

    Hei jeg har akkurat motatt tegninger til et fly jeg nå skal begynne å bygge.
    Flyet er et cargo 40 som er beregnet på korte og dårlige flyfelt med innebygd kameramodul og luke til dropp / bremsefallskjerm
    den består av en hovedkropp mellom to haler,og stabilisator på toppen mellom halene.
    Den er utstyrt med flaps, balanseror, høyderorog faste fremkantslots.

    Jeg har kun bygget arf modellfly tidligere og f.eks. aldrig bygget en vinge før.
    Jeg trenger endel tips om bygging/materialer tips og triks.
    Er det noen her som vet om linker/hjemmesider som forklarer godt?
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

  • #2
    Har du noen link som beskriver modellen? Hvilke materialer er foreslått på tegningene, er det snakk om vinge med spant eller kjerner?

    I de fleste tilfeller må du gjøre et valg på om du vil bruke CA eller trelim. CA er kjapt men sprøtt, mens trelim er tregt men seigere.

    Det beste du kan gjøre er å lese tegningene nøye, se f.eks etter hvor mye vridning du skal bygge inn i vingen (washout), det er ekstremt viktig for å unngå tipstall under flyging. Det er også viktig å merke seg hvor det skal være forsterkninger, samt tenke seg godt om før man legger til "litt ekstra bare for sikkerhets skyld". For mye forsterkning kan gi en svakere vinge, paradoksalt nok.

    Det finnes masse byggetips på forumet, så det kan være vel verdt å investere noen timer surfing her. Du kan også sjekke RCgroups om noen har gjort ditt fly der.
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #3
      Re: Bygge en modell fra grunnen av

      Jeg anbefaler epoxylim til deler som er utsatt for belastning f.eks vingeskjøtet og området rundt landingsunderstellet. Cascolim type "ute" med rød topp til vindedeler i spant og bjelker og andre deler rundt flyet. Cascolim type "ute" tåler fuel.

      Cyanolim bruker jeg kun til å få festet deler og ikke til belastning eller utsettes av ytre påvirkninger i krefter.

      Det lønner seg ikke å spare på lim da flyet utsettes for krefter ved landing, aerobatics etc, overflødig lim tørkes vekk før limmet tørker.

      Jens Eirik

      Comment


      • #4
        Her er et par linker:


        Telenor | Sidan hittades inte | 404

        Telenor | Sidan hittades inte | 404
        Tor Helseth
        Ålesund og Omegn Modellflyklubb

        Comment


        • #5
          OK, dette er en svær og sakteflygende sak. Da er jeg enig med Motorboy, bruk epoxy og trelim. Denne modellen er mest sannsynlig tungt bygget i utgangspunktet (glowmodeller pleier å være det), og da trenger du ikke være nøye med mengdene.

          Likevel, skulle du være interessert i å holde selve flyvekten nede så er trelimet lettere.
          Anders Valland
          Trondheim

          Comment


          • #6
            Er det noen som kan fortelle hva en fast fremkantslot er for?
            er det for å få bedre løft?
            Tor Helseth
            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Originally posted by nybegunda
              Er det noen som kan fortelle hva en fast fremkantslot er for?
              er det for å få bedre løft?
              Ja..
              Fremkantslot tvinger luften å gå over vingen og vandre videre til bakanten mens vingen er under større angrepsvinkelen dvs flyet er under bratt stigning og beholder løfteevnen.

              Uten fremkantsloten under større angrepsvinkelen danner hvirvelstrøm over vingen og mister løfteevnen.

              Anbefaler du tar en kikk på denne linken om byggetips : Welcome to Paul's Portal

              Jens Eirik

              Comment


              • #8
                Det motorboy sier litt lenger oppe er ganske grei regel å bruke..
                Bruk nok lim til at alle overflater får lim på seg og får skikkelig feste i det som det skal limes til, men tørk vekk lim som tyter ut og blir overflødig.. Det er bare ekstra vekt...

                Og som det også blir sagt, bruk litt "seige" limtyper til tyngre ting som skal tåle litt påkjenninger.. Vingeskjøter, motorspant, understell, vingesadel, stab'er etc.. Det meste annet går bra med zap...
                Av sur erfaring så kan jeg si at det lønner seg.. Uten å utdype noe mer...

                Å komme hjem med en modell du har brukt masse tid og penger på i kakao-pulver/molekylær-form pg.a. "dårlig håndtverk" er ikke gøy..

                Comment


                • #9
                  fremkantslotsen og vortextuppene ser ut til å skulle lages av et stykke balsa for hver del, men det virker ikke så enkelt å lage en profil som f.eks. fremkantslotsen av en lang balsakloss å få profilen riktig i hele lengden.
                  har dere noen gode tips for dette?
                  Tor Helseth
                  Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by nybegunda
                    fremkantslotsen og vortextuppene ser ut til å skulle lages av et stykke balsa for hver del, men det virker ikke så enkelt å lage en profil som f.eks. fremkantslotsen av en lang balsakloss å få profilen riktig i hele lengden.
                    har dere noen gode tips for dette?
                    Bruk balsahøvel og lang pussekloss som du kan lage selv. Finn en lang T formet aluminium på 20-30 cm lang og lim sandpapir på den flate siden.

                    Hvordan ser vortextuppene ut, det er mange former av vortextuppene?

                    Ta et bilde av slat (det riktige navnet på fremkantsloten på engelsk) og vortextuppen og legg ut i denne forumet. Så kan jeg eller andre i forumet forklare bedre hvordan du skal forme slat og vortextuppen.

                    Jens Eirik

                    Comment


                    • #11
                      slik ser slat profilen ut (den mørkeste på tegningen)
                      profilen til vortextuppen viser over.
                      profilene under slatprofilen er festene for slaten.
                      Attached Files
                      Tor Helseth
                      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                      Comment


                      • #12
                        En god Ide kan være å få tak i noen byggebeskrivelser fra byggesett av høyere kvalitet, feks great planes o.l. Fra disse kan du sikkert bruke mye av den samme fremgangsmåten og teknikker på ditt byggverk.
                        Mine Modeller:
                        Dynaflite Spitfire - 40 size
                        Great planes Tracer 40 m/retract (til salgs)
                        Meserschmit BF109E - 60 size (Halvferdig fra scratch)
                        Calypso 60
                        Corsair, dogfigth size
                        Great planes piper cub (Treferdig)
                        DeHaviland DH88 Comet (Påbegynt scratch prosjekt)
                        Top Flite P40 Warhauk (Byggesett i eske)
                        Pilot Seduction 25 (Treferdig)
                        Pilot Cap 10 (Treferdig)
                        Great planes Super sportser 60 (Byggesett i eske)
                        Great planes Ultra sport 40 (Flyr meget godt! Anbefales)
                        + noen til

                        Comment


                        • #13
                          Legger ut bildene som jeg har avmerket og hva du skal gjøre..

                          Se på slaten, du trenger 2 deler balsalister som er avmerket med rød som er limt sammen og så skal du høvle til rett form og pusser til alle flater er jevn og innvendig pusser du rundingen med halvmåneformet 20-30 cm lang pussekloss. Kontroller krummingen med mal formet etter tegningen, både innvendig og utvendig, altså 2 forskjellige mal. Kontroller at de er rette med rettholt eller legg slaten på bordet og se at den er rett og uten skjevhet.

                          Vortextippen er bygd opp av "smørbrød metoden" som du ser på tegningen det vortextippen er avmerket med rød sirkel. Etter du har bygd opp og limmet har tørket. Så forme tippen med balsakniv og puss glatt med pussekloss og halvmåneformet pussekloss til innvendige krumme tippen.

                          Jens Eirik
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Tusen takk skal dere ha for god hjelp og gode råd!
                            Jeg ser allerede frem til første prøvetur :P
                            Tor Helseth
                            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                            Comment


                            • #15
                              Jeg mente å huske at jeg hadde sett denne tråden for en stund siden.
                              Nå er jeg midlertidig lei av acrofly og ønsker å bygge noe sakteflygende som flyr bra.
                              Det var da jeg fant tegningene til Cargo 40.

                              Har du blitt ferdig med din nybegunda? Eller har det blitt et evighetsprosjekt. Selv har jeg mange sånne prosjekter
                              Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
                              http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

                              Comment

                              Working...
                              X