Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan overføre tegningen til balsaflak?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan overføre tegningen til balsaflak?

    Skal til å bygge meg et fly fra scratch og lurer på hvordan andre overfører tegningen til matrialet man skal sage ut av???

    Terje

  • #2
    Det du skal sage ut av er vel Balsa tenker eg, Ville brukt et dampstrykejern eg. Så det i en bok

    Comment


    • #3
      Originally posted by luringen
      Det du skal sage ut av er vel Balsa tenker eg, Ville brukt et dampstrykejern eg. Så det i en bok
      Jeg ville ta vare på tegningen, ta kopi av tegningen i kopimaskinen og klipp ut kopierte tegningene og legg på balsaflak med tapetlim eller vannløselig lim. Skjær ut balsa etter tegningen. Tilslutt fjerner du papir ut av balsadeler med litt fukt på papir og løser opp lim. Tørk fukt av balsadeler.

      Jens Eirik

      Comment


      • #4
        Tegn spantene av på matpapir med bløt blyant. Snu papiret og legg det på balsaen og kopier med å tegne på baksiden av strekene.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Ta kopi av tegningen.
          Legg papiret med sverten mot balsaen.
          Stryk over med et varmt strykejern.
          Og vips så har sverten smittet av på balsaen.
          Mvh
          Lars Erik Arntsen

          Comment


          • #6
            ...da får e ta å prøve meg fram.

            Tusen takk!
            Terje

            Comment


            • #7
              Annet "triks" er å skrive ut tegningene på blekkskriver, og dampe de over på balsaflaket (Dette er hvordan gjøre "dampstrykejern-trikset" noen nevnte).

              Siden mesteparten av blekktypene som brukes i skrivere idag er fint lite vannfast, fungerer dette greit.

              Den tiden jeg drev aktivt med bygging/flyging av "planker" brukte jeg ofte en pantograf for å tegne over, men dette er 10 år tilbake i tid.

              Da jeg tok frem igjen hobbyen (og startet med planker), handlet jeg meg en ARF, før jeg begynte med kremvispere =)

              //Svein
              Med forbehold om dårlige dager:

              Svein Skogen

              Comment


              • #8
                Hva med sånn papir (som jeg ikek husker navnet på) som "kopierer" det du tegner. SÅnn svart som du legger mellom tegningen og treverket. Og så tegner du med blyant oppå tegningen etterpå. Blyanten på tegningen kan viskes ut etterpå, og arket som "kopierer" kan brukes flere ganger.
                Komer bare ikke på hva det heter
                Simen

                Why drink and drive, when you can fly so high?!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Flydude
                  Hva med sånn papir (som jeg ikek husker navnet på) som "kopierer" det du tegner. SÅnn svart som du legger mellom tegningen og treverket. Og så tegner du med blyant oppå tegningen etterpå. Blyanten på tegningen kan viskes ut etterpå, og arket som "kopierer" kan brukes flere ganger.
                  Komer bare ikke på hva det heter
                  Karbonpapir kanskje? En annen metode er å legge balsaflaket under den aktuelle delen av tegningen, bruk en nål til å merke konturene. Der det er rette linjer, merker du bare hjørnene.
                  Bygger bedre enn jeg flyr...
                  ARF? Nei takk!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Flydude
                    Hva med sånn papir (som jeg ikek husker navnet på) som "kopierer" det du tegner. SÅnn svart som du legger mellom tegningen og treverket. Og så tegner du med blyant oppå tegningen etterpå. Blyanten på tegningen kan viskes ut etterpå, og arket som "kopierer" kan brukes flere ganger.
                    Komer bare ikke på hva det heter
                    Blåpapir heter det

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by shark
                      Originally posted by Flydude
                      Hva med sånn papir (som jeg ikek husker navnet på) som "kopierer" det du tegner. SÅnn svart som du legger mellom tegningen og treverket. Og så tegner du med blyant oppå tegningen etterpå. Blyanten på tegningen kan viskes ut etterpå, og arket som "kopierer" kan brukes flere ganger.
                      Komer bare ikke på hva det heter
                      Blåpapir heter det
                      Det var det ja!
                      Simen

                      Why drink and drive, when you can fly so high?!

                      Comment


                      • #12
                        Kopiere.

                        Ta xerox kopi av delene. legg papiret med sverta mot balsaen og overfør med varmt stykejern på papiret.

                        Comment


                        • #13
                          Evt bruke 3M "Montasjelim" (spray) på balsen, og "klaske" tegningen på.

                          Dette limet er forøvrig nøyaktig det samme limet som brukes på post-it lapper. Fungerer ihvertfall når jeg skal lage smådeler i CF, og skal frese ut av plater.

                          //Svein
                          Med forbehold om dårlige dager:

                          Svein Skogen

                          Comment


                          • #14
                            Har forsøkt mange av de ovennevnte metodene, og den som for meg fungerer best er iallefall å ta en kopi av tegningen, legge trykksiden ned mot treverket og bruke et veldig varmt strykejern oppå.. Sett på maks guffings..

                            For å få bedre overføring, lag mørke kopier, slik at det er mye kopi-toner på arket.. Da sitter det bra på treverket..

                            Så slipper du i tillegg alt limet og faenskapet som sitter på treverket.. Vann etc. øker sjansen for at treverket "slår" seg...

                            Bruker metoden på både balsa, finér, gran, furu, bøk etc..

                            Comment


                            • #15
                              Man kan også bruke utskrifter fra laser-skriver og varmt stryejern. Siden laser-skriveren bruker samme prosess som en kopimaskin.
                              Nils

                              Comment

                              Working...
                              X