Announcement

Collapse
No announcement yet.

glassing av isopor fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • glassing av isopor fly

    hei har lyst til å prøve meg på glassing og lurte på om dette produktet kan brukes.
    Biltema | Hvorfor betale mer? - Biltema.no
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Hei Tyor!

    Det produktet kan desverre ikke brukes. Det spiser opp isoporen

    Det du trenger er støpe epoxy.

    Mvh
    Simon B. Nielsen
    Damn these things are hard to fly!

    Comment


    • #3
      oops. er det den type zpoxy da som er alternativet. og må man bruke duk eller vil det fungere å bare legge ett tynt lag med epoxy på isoporen. det er snakk om små fly formosa osv
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Jeg bruker en 24timers epoxy kjøpt på Hobby Norge her i trondheim. Vanlig glassfiber duk må du bruke. Gjerne så let som mulig. Selv bruker jeg 25g per kvadrat meter.

        Min Formosa (Forbaska) har fått glassfiber og epoxy.

        Du skal bare være klar over at du må ha mere vekt i framme for å få rett CG. Alternativt flytte alt av utstyr helt fram i flyet. Jeg gjorde det, alikevel måtte jeg ha mye eksta vekt i framme for å få CG til å stemme.

        Mvh
        Simon B. Nielsen
        Damn these things are hard to fly!

        Comment


        • #5
          Her har du litt mere info om glassing av fly.

          (MFN) ModellflyNytt.no

          Mvh
          Simon B. Nielsen
          Damn these things are hard to fly!

          Comment


          • #6
            ja jeg har sett den og det var en av tingene som satte meg på ideen med formosaen. men vanlig epoxy blir ikke den litt tykk/tung å stryke ut, for hvert lag bør vel være så tynt som mulig. det går kanskje å varme den litt slik at den blir mere flytende?
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Hmm....

              Jeg har et par triks jeg fikk av en kamerat.

              Hvis du ikke får tak i vanlig støpe epoxy kan du bruke vanlig 24 timers epoxy og tynne det ut med rødsprit.

              Så finner du kredit kortet til fruen og bruker det til å stryke epoxy ut over glassfiber duken i et ekstremt tynt lag!!!

              Mvh
              Simon B. Nielsen
              Damn these things are hard to fly!

              Comment


              • #8
                takker for svar, så jeg kan bruke rødsprit
                likte den med kredittkortet til fruen så blir det mere penger på modellfly
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Re: glassing av isopor fly

                  Originally posted by tyor
                  hei har lyst til å prøve meg på glassing og lurte på om dette produktet kan brukes.
                  Biltema | Hvorfor betale mer? - Biltema.no
                  Dette er "Polyester" helt uegnet til Glassing.Det er for tungt og umulig å pusse etterpå.

                  Det er "Epoxy" du skal bruke som Bonito også påpeker.Og det med å blande opp til 50% Rødsprit i Epoxy,fungerer meget bra og er mye brukt på små fly der vekten er avgjørende.

                  Når det gjelder glassing uten duk,så har jeg en kamerat som gjorde det,så ut til å fungere meget bra.Lakket modellen og det så helt supert ut.Helt til første landing,da "knuste"faktisk epoxyen.Så det var som en porselen vase,så da må landingene være perfekt myke
                  Vennlig hilsen
                  Roy.

                  2,Biler.
                  1,Leilighet.
                  masse øl i kjøleskapet.
                  + diverse innbo.

                  Comment


                  • #10
                    Litt viktig at man ikke bare stryker epoxyen utover, man skal skrape av så mye man kan når all duken er mettet også. Ellers blir det virkelig tungt!

                    Å bruke "vanlig" epoxy betyr gjerne at du drar duken med rundt omkring på modellen... Støpeepoxyen er mye tynnere og mye enklere å fordele og ikke minst skrape av det overflødige!

                    Vet folk bruker en vannbasert lakk, gjerne 3-stjerners gulvlakk istf epoxy når billige saker som flyvende vinger skal glasses. Fungerer visstnok godt, men jeg har ikke prøvd det ennå. Blir kanskje prøvd på Tornadoen jeg kjøpte på Danmarks-turen!
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Re: glassing av isopor fly

                      Originally posted by Roy Jimmy

                      Når det gjelder glassing uten duk,så har jeg en kamerat som gjorde det,så ut til å fungere meget bra.Lakket modellen og det så helt supert ut.Helt til første landing,da "knuste"faktisk epoxyen.Så det var som en porselen vase,så da må landingene være perfekt myke
                      ja porselens fly passer ikke meg så det blir nok å bruke duk. den med gulvlakk var litt intresant og tenke på. den er vel lettere og skrape ut vil jeg tro.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Bare en liten sak ang. gulvlakk-varianten Joo nevner:

                        gjerne 3-stjerners gulvlakk istf epoxy når billige saker som flyvende vinger skal glasses
                        3 stjerners lakk er løsemiddelbasert, og KAN reagere med isopor... Formel V derimot er vannbasert (hvis du ønsker Scanox-produkter da...) Biltema, ClasO. Star, Gjøco, Norrøna osv. har helt sikkert billig lakk som vil fungere utmerket.

                        Ellers synes jeg det høres litt tungt ut å glasse en Formosa, men har selv aldri prøvd. Jeg stivet opp en SkyCat med karbon strips med stort hell.
                        Lykke til!
                        Audun Thinn
                        Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                        Comment


                        • #13
                          Njet Thinnthinn, tre-stjerners fåes også i vannbasert versjon.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Det er flere som har gjort det på RC-groups (søk der), gjør man skikkelig arbeid og bruker den tynneste duken blir det ikke så verst tungt.

                            Bare å plusse på med motor hvis det blir tyngre , Flyet skal klare seg fint opp til 6-700 gram bare det har nok motor ifølge ukjente kilder.

                            Comment


                            • #15
                              ja har bestilt med en børsteløs som skal brukes i det
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X