Unconfigured Ad

Collapse

Tørketid før bruk..

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

Tørketid før bruk..

Hei..

Jeg har limt 2 mm balsaflak på vingene med hvitlim og lagt på press med plate og en haug murstein.
    Vingen skal bli 2 meter vingespenn og 30 cm korde, det er til min egenkonstruert høyvinget fly med SC FS91.

Hvor lenge må jeg vente til limmet er tørr før vingen kan taes ut for videre bearbeiding?

Jens Eirik
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

hallo

ville latt den ligge over natta for å være sikker da det sikkert er litt spenn i balsaflakene.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

Originally posted by tyor
      hallo

ville latt den ligge over natta for å være sikker da det sikkert er litt spenn i balsaflakene.
      Ikke sikkert over natta pga ikke lett å tørke helt..

Jens Eirik

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Med brukbar temp har jeg latt det tørke i minst to døgn den tida jeg laga slikt selv. Ikke bare temp men også tykkelse og hardhet på balsa har litt å si. 2mm balsa lufter ikke ut så mye fukt så fort, og innover i kjernen går ikke noe. Så to døgn er ikke for mye. Har du god tid kan du gjerne la det ligge ei lita uke...
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Motorboy
          • Nov 2003
          • 1566

Jeg lar den stå uka ut siden den står i kjelleren, ikke fuktig, men ikke så varm. Slik at limmet tørker ordentlig..

Jeg har mere å gjøre med flykroppen mens jeg venter på vingene.

Jens Eirik

Comment

• Mossie69
            • Apr 2002
            • 684

Enig med Jarle, la det ligge så lenge som mulig. En uke er absolutt å foretrekke.
            Anders Valland
            Trondheim

Comment

• Haldor
              • Nov 2004
              • 499

Bruk PU-basert trelim neste gang, tørker på ~4t. Fåes på jernvaren, står sammen med valig trelim bare se etter PU merking.

Fukt flatene, stryk lim over og legg på balsa - legg deretter i klem. Det geniale med PU'n er at den bobler (pga fukt) noe som gjør at den griper tak i hele limeflaten.
              ----------------
              Haldor
              ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• Mossie69
                • Apr 2002
                • 684

Erfaring med PU tilsier at du bør bruke et -tynt- lag med lim.... snakker her av erfaring
                Anders Valland
                Trondheim

Comment

• Motorboy
                  • Nov 2003
                  • 1566

Originally posted by Mossie69
                  Erfaring med PU tilsier at du bør bruke et -tynt- lag med lim.... snakker her av erfaring
                  Takker for rådet ang. PU lim..

Jens Eirik

Comment

• tyor
                    • Mar 2005
                    • 9757

med PU lim mener dere POLYURETAN lim, også kalt ekspanderende lim?

Har brukt det en del og liker det veldig bra. er også veldig fint til å fuge med rundt kanter på firewall og lignende.

Hvis man har vann på limet etter man har hatt det på så vokser det nesten lika mye som byggskumm . har brukt det til å reparere hakk i fram kant på ving på dogfighteren etter ett møte med ett tre.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

Comment

• mailman13
                      • Mar 2004
                      • 172

Sammen med fuktige limflater funker polyretan glimrende på isopor med stygge overflater også, limet skummer opp og fyller helt ut, fugen blir knallsterk og passe myk/fleksibel. (Kan dog ikke garantere at alle typer isopor tåler den...)

Den er dog langt fra like lett å bearbeide etterpå som vanlig hvitt trelim, vanskelig å slipe pent siden den er en del mykere. Det kan være en ide å gå over å tørke bort overflydig lim med litt rødsprit etterhvert som det utvider seg.

Comment

• joo
                        MFN Skribent
                        • Nov 2002
                        • 6936

Jeg har aldri brukt ekspanderende limtyper for planking av isopor. Er anelsen skeptisk siden det ikke er snakk om å fylle opp ujevnheter, kanskje man risikerer at overflaten blir ujevn? Noen erfaringer?

Trelim/hvitlim må ha tilgang på luft for å tørke, en god idè å alltid ha så god tid på prosjektet at man er sikker på at ting sitter fast før man tar det ut av press. Megaergerlig å oppdage at ting slipper nåe man begynner å jobbe med sakene.

Et alternativ er å bruke epoxy, og hvis man vil ha større stivhet kan man legge 17 grams eller 25 grams duk i epoxyen! Mer vekt og dyrere.

Hvis man har det rå-travelt kommer her et lugubert men likevel duganes tips til planking: Tynn ut hvitlimet med vann, smør et lag på balsaplankingen og et lag på isoporen. La alt tørke... Legg plankingen på isoporen og gå over hele flaten med strykejern, og alt biter seg sammen "som limt" ... Denne metoden brukte vi mye i gamle dager når vi laget vinger kjapt! Fungerer overraskende bra. Kan også brukes for å berge planking som har sluppet.
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• royalevo
                          • Oct 2004
                          • 177

Originally posted by joo
                          Jeg har aldri brukt ekspanderende limtyper for planking av isopor. Er anelsen skeptisk siden det ikke er snakk om å fylle opp ujevnheter, kanskje man risikerer at overflaten blir ujevn? Noen erfaringer?
                          Kan trygt anbefale polyuretanlim til planking, er også suverent til "Lapping" av knekte vinger. Bare gode erfaringer.
                          ------------------

PA Bad Boy med ASP46
                          H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
                          E-Flite Taylorcraft
                          T-rex 450Sport
                          Cessna Cardinal on floates (EPP)

Comment

• Mossie69
                            • Apr 2002
                            • 684

Så lenge du bruker et tynt lag med PU så er det ikke noe problem. Skummet som dannes har ikke egen styrke, så det skvises utover selv med veldig lett press. Jeg regner med at når man planker en vinge så legges den i press en stund.

Det finnes også en annen meget kjapp metode. Bruk kontaktlim, enten vannbasert eller slikt som 3M77. Men da må alt være klappet og klart, og når delene er sammen...ja, da er de sammen. Spesielt det vannbaserte hugger voldsomt.

Små vinger, dvs. under 1m, er suverene å planke med 3M77.
                            Anders Valland
                            Trondheim

Comment

• Vingemutteren
                              • Jul 2002
                              • 2421

Om jeg ikke husker feil, så var ett tips å bruke ca til å takke ned kantene når man limer med hvit lim (en i klubben elsker ca til dette bruket).
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

Working...