Unconfigured Ad

Collapse

Enkel å lage trapesvinge med symmetrisk vinge.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

Enkel å lage trapesvinge med symmetrisk vinge.

Her kan dere se på disse bilder av hva jeg gjorde...
    Følg etter nummer for nummer..

Jens Eirik
    Attached Files
  • ØRN-BJØRN & JØRN
    • May 2002
    • 178

Har faktisk tenkt på å gjøre det på samme måte selv for trapesformede vinger. De med å legge sammen vingeprofilene slik du gjorde fungerer også fint til serieproduksjon av vingeribber der vingene er parallelle. Selv limer jeg ribbene sammen med lynlim (3-4 supersmå dråper på forkant midten og bak) limet legges på med en nål for å minske mengden lim (og for å greie å få ribbene fra hverandre igjen) ribbene sentreres på samme måte som du gjorde.
    Grunnen til at jeg limer de sammen er at da kan ikke ribbene forskyves noe i forhold til hverandre. Dette er vel mest et problem på ribber av tynn balsa. Ribbene skjæres fra hverandre igjen med tapetkniv.

Hva slags funksjon har de 2 (karbon?-)rørene siden de ligger midt i vingen?

Comment

• Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

Originally posted by ØRN-BJØRN & JØRN

Hva slags funksjon har de 2 (karbon?-)rørene siden de ligger midt i vingen?
      Karbonrørene er til jigg og få profilene sentrert før forkant og bakkant limes på plass. Som du ser hviler karbonrørene på 2 trelister som må være samme i høyde og paralelle og lar ikke vingen ligge på platen. Etter limmet er tørket, fjernes karbonrørene.

Må være samme diameter både karbonrørene og bolter til profilmalen for å få sentrert presist.

[QUOTE]Grunnen til at jeg limer de sammen er at da kan ikke ribbene forskyves noe i forhold til hverandre.[QUOTE]

Jeg brukte kryssfinerplater som mal og bolter til å holde balsaprofilene sammen og hold meget bra sammen uten å forskyve i forhold til hverandre.

Jens Eirik
      Last edited by Motorboy; 10-11-05, 14:13.

Comment

• ØRN-BJØRN & JØRN
        • May 2002
        • 178

Smart. Da skulle det være greit å bygge inn wash-out,hvis det skulle være nødvendig. Bare å heve bakerste karbonrør så mye det kreves og støtte oppunder det og bare bygge som normalt.

Comment

• Motorboy
          • Nov 2003
          • 1566

Originally posted by ØRN-BJØRN & JØRN
          Smart. Da skulle det være greit å bygge inn wash-out,hvis det skulle være nødvendig. Bare å heve bakerste karbonrør så mye det kreves og støtte oppunder det og bare bygge som normalt.
          Ja, nettopp, legg under bakerste rør, og mål opp på forhånd før limming kan begynne.

Som du ser jeg saget spor i framkant og bakkant til vingeprofilene. Sag litt mindre enn selve tykkelsen av vingeprofilen slik at fram- og bakkanten holder på plass uten nåler.

Rektangel vinge:
          legg alle fram- og bakkantene sammen som vist på foto nr. 12, både høyre og venstre og merk opp hvor profilene skal sitte med vinkeljern og penn ut fra tegningen og sag spor.

Trapes vinge:
          Gjør det samme måte men forkant og bakkanten skal det sages spor hver for seg.
          Det er pga ikke like lange mellom profiler i forkanten og bakanten på samme vinge.

Husk vinkling av spor i forhold til hvor profilen skal sitte riktig, rektangel vingen har profiler på 90 grader i forhold til for-og bakkanten.

Jens Eirik

Comment

Working...