Announcement

Collapse
No announcement yet.

There's a new toy in town...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • There's a new toy in town...

    Vel...hihi...så var den i hus. Esken jeg har venta på i snart 2 måneder, og drømt om å få i over et år. Grunnet en mulig utskifting av fres så vil det nok gå noen uker til før jeg får testa djævelskapen i praksis men imens kan jeg jo more med med å tørrkjøre mekanikken fram og tilbake.

    Detta blir gøy
    Attached Files
    Odd Sundet
    http://www.imacnorge.no

  • #2
    Hva, hvor og costa cvanta?
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Enig med Affa her. Hva er dette for noe fint?
      Mvh
      Ole A. Hansen

      Comment


      • #4
        Hva: 3-aksa CNC router med arbeidsmål (LxBxH) 25x14x3 tommer
        Hvor: Fra USA . www.k2cnc.com
        Hvor mye: eeehhh....vi passerer nok muligens 3 amerikanske høvdinger før alt er i mål...
        Odd Sundet
        http://www.imacnorge.no

        Comment


        • #5
          FYTTI!!!

          Misunnelsen er sikkert registrerbar på seismologien herfra til hvorsomhelst!
          Jeg bare aner hvordan du kommer til å kose deg med denne.
          Gratulerer med investeringen.
          Hva skal den primært brukes til?
          Neppe bare depron tenker jeg......

          Comment


          • #6
            Tja..bruke?!? Er'n ikke fin bare der han står'a?!

            Neeeei...blir nok en god del depron ja. Vingespant, kroppsspant, servobrønner, o.s.v. Dørskilt, navneskilt og sånt. Men også lage deler (pottefester, servobrett, batteribrett o.s.v.) til de litt større kjerrene. Kroppsrammer til heli kan lages (tenker da på de små). Egentlig alt som passer innafor arbeidsmåla kan lages og som primært skal være flatt under. Maskina går som en 2 1/2D maskin siden du "kun" får frest fra den ene sida. Men det er nok å leke med allikevel. Arbeidshøyden på 3 tommer kan utvides til 5 tommer hvis ønskelig. Det er også lagt opp til å kunne utvide med en 4. akse hvis det er ønskelig på et senere stadium.

            Maskinen er i stand til å frese alt opp til og med aluminium. Det er det hardeste materialet den takler. Så noen muligheter er det jo!

            Har SÅVIDT begynt å sette meg inn i Solidworks som er det programmet jeg vil bruke til tegninga. Det er langt lerrett å bleke, men har heldigvis en kompis som jobber med detta hver dag!

            Når hele maskina er operativ og jeg har fått testfresa litt så blir det nok en liten artikkel om saken. Kan jo være andre har lyst til å handle, og det er en del ting rundt som man bør vite om.

            ps...rette verktøy er jo halve jobben, men gromme verktøy er halve morroa!
            Odd Sundet
            http://www.imacnorge.no

            Comment


            • #7
              Genialt leketøy. Forundrer meg ikke om vi iløpet av den neste måneden ser en ny tråd på forumet om noen gærninger som har startet konstruksjon av en lignende maskin selv...

              Gratulerer.
              Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
              Jesper Stærkær

              Comment


              • #8
                Finnes allerede den,
                Butt Ugly Router-Hobby CNC maskin - (MFN) ModellflyNytt.no

                Comment


                • #9
                  HAHA! Hvorfor er jeg ikke overrakset?
                  Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
                  Jesper Stærkær

                  Comment


                  • #10
                    Ai Ai... Sikle sikle...
                    Dette går også under KRAFTIG må HA følelse..


                    Det har jo også vært stille fra Riven sin side, om progresjon og hvordan maskinen fungerer..

                    Gleder meg masse til artikkel.. Håper den kommer snart.

                    Når ting er oppe å går, er det vel bare å kopiere opp delen fra maskinen...frese ut og selge til oss andre over en lav sko?? he he..

                    siklende hilsen
                    Last edited by Yul_brünner; 20-11-05, 11:07.
                    Joachim

                    Comment


                    • #11
                      Riven har ikke hatt så mye tid til å få brukt maskina si etter det jeg har fått med meg. Håper jeg får litt mer tid.
                      Odd Sundet
                      http://www.imacnorge.no

                      Comment


                      • #12
                        Butt Ugly Router

                        Beklager så mye at det har vert tyst fra denne kanten-
                        etter maskinen ble ferdig.
                        Maskinen fungerer fint, men jeg har hatt alt for liten tid til hobbyen-
                        det siste halve året. (har bare fått ett par turer med TwinStar`n
                        i sommer)
                        CncRoutern skal oppgraderes med kulemutterskruer på alle akser.
                        Jeg fant en kulemutterskrue i skrapkontaineren på jobben, som passer til Z akse.
                        Til X og Y aksen blir det nyinkjøpte skruer fra Läs mer om elektronik - mekanik - automation på Solectro.se
                        Jeg fant to skruer under "utforsaljning" som passer perfekt.

                        Jeg lover å legge ut mere bilder/info i tiden som kommer.

                        PS Graulerer men innkjøpet Odd
                        Det blir spennende å se om det blir flere som hiver seg på -
                        innkjøp/bygging av cnc maskin fremmover.
                        Som en på CNCZone så fint uttrykte det "Dette er er en helt ny hobby"
                        Han hadde drevet mer modellbygging i årevis, og hadde nå byggd sin første-
                        cnc router
                        Last edited by Riven; 21-11-05, 11:39.
                        Mvh.
                        H.S

                        Comment


                        • #13
                          It's......ALIVE!!! Fikk igår endelig liv i mekanikken etter noen forsøk, med påfølgende frustrasjon, uten livstegn andre enn noe summing fra motorer. Problemet viste seg å være pc'n (hvor mistanken også lå), og etter et bytte til en annen gikk det som hakka møkk. Som Riven så elegant skrev det i en mail her så er det utrolig hvor mye glede man kan få ut av mekanikk som funker.
                          Nå skal det handles inn ny fres, få laget feste til denne og så er det bare å sette fantasien i sving!
                          Odd Sundet
                          http://www.imacnorge.no

                          Comment


                          • #14
                            Misunnelig

                            Er litt misunnelig jeg.......
                            Tar programvaren du skal bruke hensyn til radiekomensasjon?
                            Kanskje litt tidlig å komme med slike spørsmål, men synes prosjektet ditt er veldig spennende. Jeg har jobbet en del år med tilsvarende inne stål, men kun som konstruktør og tegner. Har veldig lyst til å bygge meg en maskin med en liten laserskjærer på, men det blir fort veldig dyrt.( For dyrt for hobby)
                            Har en CNC trådskjærer som blir brukt til litt vingeskjæring. Har brukt utstyret litt for lite til å kunne utnytte det maksimalt, men har via diverse filkonverteringer lykkes med å tegne objekter i Autocad og deretter skjære dem ut i isopor.
                            Spennende å høre hvordan prosjektet ditt går videre.

                            Cessnaknuseren
                            Bjørn Sandbæk
                            Cessnaknuseren
                            Bjørn Sandbæk

                            Dæ går litt mindre lim nå.

                            Comment


                            • #15
                              Såvidt jeg har fått med meg så kompenserer Mach 2/3 (som er styringsprogrammet) for det meste. Riven kan nok si mer om dette akkurat nå..hehe. Lever fortsatt på at jeg fikk mekanikken i gang igår!

                              Ny Kress fres blir kanskje bestilt fra Tyskland i dag. Har de på lager så er det bare å hive seg på "Bestellen" knappen fort som f***. Det fine med Kress fresene er at de leverer "collets" i flere størrelser. Skal bestille 6 og 3mm i første omgang.
                              Odd Sundet
                              http://www.imacnorge.no

                              Comment

                              Working...
                              X