Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autogyro :) så er galskapen igang

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Autogyro :) så er galskapen igang

    Fikk for en stund siden tak i blader og rotorhode til å lage en autogyro. men så kokte liksom hele greiene bort i kålen, (hmm noe som ofte skjer )

    Var på stripa i dag å så en i klubben som fløy flere turer med en UTEN å krasje, han er en habil fly pilot men de forige 4 gangene jeg har sett han med gyroen så har det gått galt. Alfa og omega var vist nok å få ballansert og satt opp rotoren nøyaktig noe han tydligvis hadde fått til i dag. Kom hjem og dro fram bladene og rotor hodet, og fant ut at det eneste jeg manglet, bortsett fra å bygge en kropp var to små lagre til rotorhodet. fant 2 som passet i motoren til en harddisk, Utrolig hva som befinner seg når man roter i hjørnene på rote... ehm hobbyrommet. Snakket så med han i klubben på telefon og skulle få låne tegninga hans til kroppen, er utrolig enkel omtrent som en stick. Så nå blir det å få sammen den i løpet av romjula, kommer til å legge ut bilder og løsninger her etterhvert til info hvis det er andre som er intresert. nå er det vel ikke mulig å få kjøpt blader fra andre steder en USA desverre, der får man kjøpt hele kitt også.

    noen linker:

    generell historie og teori eng autogyro
    Autogyro History and Theory

    Det du trenger å vite om modell autogyro finner du her
    http://www.autogyro.com

    fine kitt men dyre
    http://www.autogyro-rc.com/

    billigere og enklere kitt
    http://www.flyingbalsa.com/start.php

    fullsize
    american autogyro

    Hvis noen her har erfaring og/eller tips så kom med dem.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    har nå montert sammen rotorhode og satt på bladene og justert angrepsvinkel på dem. gikk en tur ut og det var litt vind hold den opp mot vinden og den snurret


    Kommer nå til å lage en kropp av kanalplast til den. bruker denne tegninga http://www.spadtothebone.com/SPAD/SpadStick/

    Skal prøve å få sammen kroppen i morgen. kommer mere etterhvert.
    Attached Files
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Spennende prosjekt Tyor.

      hvilket materiale skal du bruke som spanting i kanalplastkroppen?
      Det har stått litt stille med kanalprosjekter en stund for min del, pga flere ARF sett som står ubygde enda. Begynte å telle flyr som jeg har/har hatt , og på Søndag kom fly Nr.36 i hus.
      Hva slags motor skal du bruke på flyet ditt?

      Cessnaknuseren
      Bjørn Sandbæk
      Cessnaknuseren
      Bjørn Sandbæk

      Dæ går litt mindre lim nå.

      Comment


      • #4
        Da jeg ikke har fått tak i firkantede takrenne nedløp så tenkt jeg å prøve å bruke enten noe lett fineer eller lage spanter av kanalplast også. Skal prøve å få sammen kroppen i dag tenkte jeg.

        til motor så tenkte jeg å bruke en ASP53 2T som burde gi mere en nok krefter til denne. Etter hva jeg har skjønt så er hvist det viktigste å prøve å få kroppen så lett som mulig, kanalplasten er jo ikke så lett. men den tåler jo en del da jeg ser for meg at det kommer til å bli noen krasj i starten

        Når det gjelder antall fly jeg har/har hatt så er jeg vel opp i 15 tror jeg. men det er jo ikke mere en ett år siden jeg fikk det første hehe også kom det jo ett tilbudsblad i posten nå fra norwegian modellers hmmm var en del jeg kunne tenkt meg der også.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Hei Tyor!!

          Artigt og se at andre bygger gyro!! Selv har jeg to stk på samvittigheten, en med bare rotor, og en med liten vinge og to kontra-roterende rotorer.

          Lurte på hva slags rotor hode du bruker?

          Hilsen Svenn Østrem
          REDDIKK

          Comment


          • #6
            Originally posted by svennoe
            Hei Tyor!!

            Artigt og se at andre bygger gyro!! Selv har jeg to stk på samvittigheten, en med bare rotor, og en med liten vinge og to kontra-roterende rotorer.

            Lurte på hva slags rotor hode du bruker?

            Hilsen Svenn Østrem
            Rotorhodet og bladene kommer fra sverige, fra han som solgte den silverbird gyroen for noen år siden. Er vistnok ikke det beste hodet men det fungerer vel. hadde tenkt å bruke DC kontroll på den (Direct Servo Control ) slik at jeg kan tilte rotoren både fram og tilbake og sideveis. også ha sideror bak på halen. Det jeg er litt usikker på foreløbig er angrepsvinkelen på bladene. hvor stor den skal være og hvor nøye den er. og hvort stort utslag jeg skal sette på servoene som styrer rotoren.

            Fikk med bare ett ekstra rotorblad også for han hadde ikke flere igjen og har sluttet å lage dem. så får håpe det ikke går noe på første tur hehe. Er masse løs snø her nå og jeg ser det som en fordel til prøveturen. hadde tenkt å få den klar i løpet av uka eller i romjula.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Bare en liten tillegsopplysning til de som er intresert. rotoren min har en diameter på 120cm og kroppen blir ca 1m lang. kommer bilde av kroppen i kveld
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Originally posted by tyor
                Bare en liten tillegsopplysning til de som er intresert. rotoren min har en diameter på 120cm og kroppen blir ca 1m lang. kommer bilde av kroppen i kveld
                Jeg er en slik språknisse og det høres ut som du har en mye større rotor enn Karlson og til og med en kortere kropp. Personlig er jeg nok ikke så interessert i bilder av kroppen din

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Tintin
                  Jeg er en slik språknisse og det høres ut som du har en mye større rotor enn Karlson og til og med en kortere kropp. Personlig er jeg nok ikke så interessert i bilder av kroppen din
                  Pass deg nå ellers så kommer jeg og hovrer utenfor soveromsvinduet ditt om natta.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Ja takk, tror jeg sover bedre til det enn nabolagets katter i parringsdans

                    Og om du mangler så tror jeg jeg vet om en perfekt liten kone til deg på Hedmarken. Hu matcher i alle fall en Karlson. Hu har dessverre ikke propell selv om hu er helt propell....
                    Last edited by Tintin; 20-12-05, 13:39.

                    Comment


                    • #11
                      hehe har samboer men hvis noen har ett stort fint fly og bytte så...

                      Nå er i hvertfall kroppen skjært ut og brettet. Ikke så lett å skjære på skrå av kanalene på disse platene. må i hvertfall ha en ordentlig skarp kniv.

                      Nå er det å finne noe å lage spanter og firewall av. firewall blir av en vannfast fineer plate. men er ikke helt sikker på hva jeg skal bruke til kropsspanter enda.
                      Attached Files
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        vert stile her veldig lenge. komt noe lengre?

                        Comment


                        • #13
                          nei det har ligget totalt på is. men skal gjøres ferdig i løpet av sommeren sammen med masse andre halvferdige prosjekter
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            nei.. nei.... gjør ferdig....
                            vil se krasj... . hehe
                            M.V.H
                            Kim-Andrè
                            Kimvag@hotmail.com

                            Alt Flyr.....Det trenger bare stor nok motor

                            Comment


                            • #15
                              hehe ja må jo prøve å få det på video i hvertfall. det blir må bare prøve å få ferdig fiesler storch´n først. må ha den klar til slutten av august for da har vi warbirdmeeting. og etter det blir det autogyro på tapeten
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X