Unconfigured Ad

Collapse

Pitts-s2a

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • soal
    • Nov 2005
    • 91

Pitts-s2a

Kom over en tegning av en Pitts på nettet for noen dager siden. Etter mye styr fikk jeg forstørret tegningen så vingespennet havnet på 90 cm. I dag fikk jeg limt sammen tegningen, var "bare" på 32 sider.

Pitts er en modell jeg alltid har hatt lyst på, å nå ser det ut til at jeg får bygd meg en. Tar et par uker til jeg får Cap 232 som jeg har bestilt så da begynner jeg med denne isteden. Blir i første omgeng et pyntefly, så regner jeg med at det blir motor i etterhvert.

Blir en del balsaskjæring, heldigvis blir den ikke så stor.
    Attached Files
    Last edited by soal; 27-01-06, 14:04.
  • canuck
    • Sep 2005
    • 110

Jeg har alltid vært glad i Pits'er og det blir nok artig å bygge. Håper på oppdateringer med bilder etter hvert.

Ser ut som du får et spennende vinterprosjekt - lykke til!
    Are Barstad

Comment

• Ola
      • Jul 2004
      • 251

Hvor fant du denne tegningen?

mvh
      Ola
      Ola
      Elverum Flyklubb Modell
      www.efkm.org

Comment

• soal
        • Nov 2005
        • 91

Fant tegningen på denne siden http://www.aviationshoppe.com/airplane-plans/index.php
        Mye å velge i, er vel bare dwg filer stort sett, så du trenger et program for å åpne sånne filer med.

Blir et bra prosjekt dette her, uten noe form for byggebeskrivelse må jeg nok finne på en del egne løsninger. Legger ut bilder, erfaringer, spørsmål o.l. etterhvert. Balsa kommer om et par dager, så nå holder jeg på å lage papirformer til vingespanter og til kroppen.

Comment

• soal
          • Nov 2005
          • 91

Har klippet ut mal til spantene til både vinge og kropp i kveld. Regner med en del justering etter jeg har skjært ut spantene. Regner med ca 30 spant til vingene, blir 7 spant i kroppen pluss noe forsterkninger rundt vinge og understell, må i tillegg finne på en smart løsning for feste av øvre ving, men det er en god stund fram i tid.
          Attached Files

Comment

• MicroMac
            • Jan 2003
            • 632

Artig prosjekt....men pass deg så du ikke får yrkesnevrose i peke og tommelfingeren av gjenntatt press av skalpel mot balsa over lengre tid

Er helt nummen i mine etter litt intensiv skjæring av vingeribber

PS: Pelifix funker fortreffelig for å feste papir til balsa, og fjernes enkelt uten synlige rester. Bedre enn overføring med blåpapir
            Attached Files
            mvh MM

Comment

• soal
              • Nov 2005
              • 91

Tommelen er halveis ubrukelig nå, litt ivrig telemarkkjøring i jula, så får passe på å ikke få senebetennelse eller noe annet også

Hva er pelifix, og hvordan fungerer det?

Comment

• MicroMac
                • Jan 2003
                • 632

Pelifix er en slik liten klebe stift for papir du får kjøpt på bokhandlen. Finnes i flere varianter og fabrikater
                Jeg rett og slett skriver ut malene på vanlig A4 ark har litt "pelifix" på baksiden av arket over skjærestrekene og fester det direkte til balsaen. Papiret sitter som "limt" Ikke sjans i havet at det forskyver seg mens du kutter. Når delen er utskjært lar papiret enkelt fjerne, ingen merkbare limrester blir det igjen heller. Og slipper knote med blåpapir og den unøyaktigheten det medfører.
                Jeg har benyttet den grønne stiften og er happy med den, den andre har jeg ikke testet
                Attached Files
                mvh MM

Comment

• soal
                  • Nov 2005
                  • 91

Sånt lim har jeg liggende her på hybelen, så da prøver jeg ut det når jeg har fått balsaen.

Comment

• soal
                    • Nov 2005
                    • 91

Bygging i gang

I dag fikk jeg balsa i posten, å endelig fikk jeg begynt bygginga. Har skjært ut alle spant til vingene. Har begynt å bygge den nedre vinga, går ganske fort å bygge.
                    Bor på hybel, så plass er et problem, er vel eneste gang jeg kommer til å bo i "hobbyrommet". Lukter allerede bra med lynlim her.
                    Attached Files

Comment

• soal
                      • Nov 2005
                      • 91

Legger ut litt bilder av bygginga så langt, kan jo være noen som finner det ineteressant. Stort sett ferdig med vingene, skal til med balanseror og servoplassering. Valget står mellom to eller fire servoer. Enten en i hver ving eller en på venstre og en på høyre ving. Eller fire små, en på hvert ror. Tar gjerne i mot tips hvis noen har ideer/erfaringer.
                      Attached Files

Comment

• soal
                        • Nov 2005
                        • 91

Begynner å bli ferdig med flyet, er bare montering og detaljer igjen. Ting som tar tid, og ikke synes så godt. Blir ikke gjort så mye mer, skal ha det klart for trekking bare. Så får jeg se om det bare blir hengende treferdig, er jo litt tøft det også.
                        Attached Files

Comment

Working...