Unconfigured Ad

Collapse

Dh 98 Mosquito

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pleym
    • Dec 2001
    • 909

Dh 98 Mosquito

Heisann

Sitter og planlegger på et nytt mulig scratchprosjekt, nemlig en mosquito.
    I den forbindelse er jeg ute etter 3-plan skisser eller tegninger. Alle størrelser og kvaliteter er av interesse, og jeg har tilgang på CAD verktøy som kan lese det meste, så filformat er heller ikke noe problem.

Mener jeg så noen her som hadde funnet en tegning på nettet til en mosquito på ca 2 meter vingespenn, men hvor da?

Alle tips mottas med takk (bortsett fra tips om hvor jeg kan kjøpe en ARF )
  • Mongotass
    • Nov 2003
    • 34

Her har du noen 3 plans skisser iallefall. Høres ut som ett spennende prosjekt.

Comment

• Laserboy
      • Mar 2005
      • 152

Dette er en tøffing som modell - du tar vel jomfrutur når det skjer på "nye" Gullknappen ?
      Sjekk denne : http://www.vth.de/shop/shopfiles/pro...cat=1&sparte=2
      Lars Petter Eriksen

"the essensials are invicible to the eyes"
      Saint-Exupéry

Comment

• pleym
        • Dec 2001
        • 909

Meget bra folkens!

De treplanskissene var absolutt bra. Jeg har funnet noe tidligere, men ingenting som egentlig kan brukes.
        Brian Taylor er absolutt en kandidat, men jeg har litt lyst til å kjøre etter egen konstruksjon. Dessuten har jeg lyst til å bygge en fighter versjon, og alle bilder jeg har sett av Brian Taylor-mossier så langt er bombere med glasskuppel i nesa.

Godt mulig jomfruturen blir der oppe etterhvert ja Laserboy, vi får bare håpe det ordner seg så klubben kan fortsette å bruke stripa i fremtiden.

Comment

• artogsta
          • Jan 2005
          • 9

Hei!

Du kan jo sjekke ut Brian Taylors tegninger hos Bob Holman. Han har 2 stk. Mosquitos. En med vingespenn på 180 cm, og en med vingespenn på 205 cm.

(eller forsiden til Bob http://www.bhplans.com)
          Han selger også lasercut parts og diverse hardware som spinnere, cowlinger etc.

Comment

• pleym
            • Dec 2001
            • 909

Kom til å tenke på at det kanskje finnes ferdige retracts til disse Brian Taylor tegningene? Noen som vet?

Er det noen som vet om det er noen butikker her på berget som forhandler disse tegningene?

Comment

• Tally-ho
              • Apr 2002
              • 219

Hvis du ikke finner den informasjonen du trenger her på berget så kan du prøve dette spesial forumet for skala byggere :
              http://www.rcscalebuilder.com/
              Mvh
              Lars Erik Arntsen

Comment

• Genic
                • Aug 2005
                • 329

www.unitracts.co.uk har iallefall laget understell tidligere.
                Understell til Mosquito (begge størrelser) står som "currently not available" men det skade ikke å sende en mail å spørre.
                modellhobby i Oslo forhandler BT-tegninger, men det er like greit å handle med BT direkte.
                jeg har som regel bare fått tak i noe engelsk valuta og sendt i konvolutt.

Comment

• pleym
                  • Dec 2001
                  • 909

Her var det mye bra informasjon!

Det viste seg å være masse bra info på det scale-forumet, kjempebra!

Har funnet endel skisser og bilder av understellet, så jeg skal vel klare å lage det også.

Ser for meg å støpe en glassfiberkropp på positiv skum-plugg, noe i retning av den twinotter-tråden til kjetilm, men jeg gjør det som regel litt anderledes.
                  Skroget på Mosquito er vedig godt egnet for denne type konstruksjon.
                  Samme metode for nacellene
                  Tenker også å bruke isoporvinger, og å bygge vingene ut til og med nacellene i en del, med ytterpanelene som "plugginn" med aluminiumsrør eller karbonfiber rør.
                  Haleflatene blir antageligvis balsa pga den elliptiske fasongen.

Comment

• pleym
                    • Dec 2001
                    • 909

Ke du trur?

Har såvidt begynt å skisse opp modellen i 3D.

Fant noen tråder på scalebuilder forumet om Brian Taylor tegningene, og fant egentlig ut at det ikke var noe for meg. BT sin versjon har hel ving på 2m, noe som på meg virker temmelig upraktisk. I tillegg er det en bomber-versjon, og siden jeg ville måtte modifisere tegningene såpass mye for å få det slik jeg vil, så lager jeg heller mine egne tegninger.
                    For å være sikker på at alle deler passer sammen slik de skal for å gi et "riktig" helhetsintrykk, har jeg modellert det opp i 3D.

Jeg planlegger nå på et vingespenn på 180 cm, som burde gi en kroppslengde som går rett inn i bagasjerommet på bilen min (med baksetet lagt ned selvfølgelig)
                    Denne størrelsen vil dessuten passe bra for motorisering med et par relativt rimelige elektromotorer.

La med en "seigmann" for å illustrere størrelsen. Gubben er 180 cm.
                    Attached Files

Comment

• william123
                      • May 2005
                      • 2330

stilig, har selv litt lyst på en mosquito( vel å merke en litt mindre en da!)
                      hvilket programm bruker du får å lage 3D bilder?
                      hvilket motoroppsett vil det bli i modellen...kanskje elektro?
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• pleym
                        • Dec 2001
                        • 909

Det var en ok tegning til en liten Mossie i RCM for noen måneder siden. Var vel meteren i vingespenn omtrent, og ment for to sp400 tror jeg.

Jeg vil bygge en som er stor nok til at flaps og opptrekkbart understell ikke blir et problem, og som er liten nok til at det går inn i bilen.

Motoroppsett blir nok elektro, siden jeg ser det blir det enkleste å håndtere i en slik tomotors sak. En slik mossie på 1,8 meter skal kunne fly på glow motorer fra .26-.40, så jeg tenker å bruke et par rimelige børsteløse, f.eks Apache børsteløs. Det er mulig størrelse og vekt gjør at det ikke er noe problem med NiMh batterier heller, men den vurderingen tar jeg senere.

Jeg er så heldig å ha tilgang på SolidWorks til 3D-biten.

Comment

Working...