Unconfigured Ad

Collapse

Laserskjæring av CF, anyone?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sskogen
    • Feb 2005
    • 403

Laserskjæring av CF, anyone?

Er det noen som veit om noe firma som tar imot Autocad DXF eller HPGL (eller lignende) filer for skjæring i 1mm carbonfiber?

//Svein
    Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen
  • tema95
    • Aug 2002
    • 977

Originally posted by sskogen
    Er det noen som veit om noe firma som tar imot Autocad DXF eller HPGL (eller lignende) filer for skjæring i 1mm carbonfiber?

//Svein
    Jeg er litt usikker, men tror Espen gjør slikt.
    espen@torp.as
    Mvh Terje Martinsen
    leder Modellflyseksjonen/NLF
    www.modellfly.info

Comment

• Supra25
      • Sep 2003
      • 1825

Eller så skal du ikke ser bort i fra at undertegnede er disponert til å kunne hjelpe deg der hvis du ikke er avhengig av laserbiten. Har freser ned i 1.5mm diameter.
      Odd Sundet
      http://www.imacnorge.no

Comment

• sskogen
        • Feb 2005
        • 403

Fresing gjør samme nytta.

Sitter og leker meg litt med CAD-software, og idéen om å finne opp hjulet på nytt. I dette tilfellet er "hjulet" et mikroelektrisk helikopter, med rein (4-dels) CF-ramme, som er sammenskrudd med avstandsstykker. Tenkte eCCPM og tilsvarende servoplassering/bellcrankplassering som på Caliber90.

//Svein

Svein Skogen

Comment

• pleym
          • Dec 2001
          • 909

Bare et lite vennlig råd ang. fresing i karbonfiber: Vær nøye med avsug!

Det er da ikke først og fremst helsegrunner til at jeg sier det, men slipestøv av karbonfiber er elektrisk ledende og veldig finkornet. Det gjør underverker hvis du får mye av det inn i en elektrisk motor eller en PC.

Comment

• Supra25
            • Sep 2003
            • 1825

Originally posted by pleym
            Bare et lite vennlig råd ang. fresing i karbonfiber: Vær nøye med avsug!
            Jeg utstyrer meg sjøl med et sugerør i hver nesebor og lar det stå til!

Neida..fresen skal snart under benken (rett ved siden av pc'n..hehe) på egen tralle, og jeg skal "henglse" den inn på alle kanter med gamle gardiner eller sengetøy. Det er for at jeg kan la fresen stå og gå uten at jeg må stå med støvsuger ved den hele tida. Blir litt kjedelig på jobber som tar et par timer..

@SS: Blir spennende å se hvordan det nye hjulet ditt blir seende ut. Tør jeg tippe at det blir rundt?!?
            Har ikke prøvd å frese i karbon enda, men 1mm plater skal nok gå unna uten problem. Det er ikke fresinga med tegninga som er "problemet". De må være dønn nøyaktige, men det tror jeg nok du er klar over. Du får si fra n du har noe konkret, så kan vi gjøre noen testfresinger i depron.
            Odd Sundet

Comment

• pleym
              • Dec 2001
              • 909

Joda, tenkte bare jeg skulle nevne det, vi har sett endel elektrisk slipeverktøy (vinkelslipere etc.) tar kvelden etter en stund etter å ha blitt brukt til kapping/sliping på karbon.
              Hvis du har mulighet til å henge en sugeslange fast på siden av fresehodet, så slipper du vel å stå med støvsugeren der, men det kommer kanskje i veien for resten av maskineriet? Uansett er det vel ikke å anbefale å la en vanlig støvsuger stå på i timesvis

En annen sak er vel også at karbon er veldig hardt å kutte i, men 1mm burde ikke by på problemer.

Si fra hvordan det går da, jeg har selv stående noen 3-4 mm karbonplater jeg kunne tenke meg å kappe deler av...hehe

Comment

• sskogen
                • Feb 2005
                • 403

Forresten: Hvor tynne freser har du? (har litt å si på design-biten)

//Svein

Svein Skogen

Comment

• Cessnaknuseren
                  • Mar 2005
                  • 561

Originally posted by sskogen
                  Forresten: Hvor tynne freser har du? (har litt å si på design-biten)

//Svein
                  Tror det sto 1,5mm litt lenger opp i tråden
                  Cessnaknuseren
                  Bjørn Sandbæk

Dæ går litt mindre lim nå.

Comment

• sskogen
                    • Feb 2005
                    • 403

Sorry, min sløvhet. Første man blir blind på, og sådant mer.

//Svein

Svein Skogen

Comment

• Supra25
                      • Sep 2003
                      • 1825

Jeg har 1.5mm bits pr. i dag, men det finnes jo tynnere også. Greia er jo at det skal tåle litt. Med mindre vektorene er under 1.5mm fra hverandre så skulle det gå greit.
                      Odd Sundet

Comment

• sskogen
                        • Feb 2005
                        • 403

oki, da får jeg passe på dette. Regner med at du "tygger" 1.5mm CF også.

Regner med at du setter pris på om jeg tenker produksjon (og fresing) allerede på design-nivå, slik at man slipper å gjøre jobben to ganger?

Btw: Hvilket filformat syns du er greiest å ta imot i? (Faktisk foretrekker jeg (av alle merkelige ting) å bruke Corel Designer å tegne 2D i, og har følgelig en SHITLOAD med eksportfiltere)

//Svein

Svein Skogen

Comment

• Supra25
                          • Sep 2003
                          • 1825

Vi ser vel fort hva jeg tygger!

DXF filer er gull i 1:1 format. Jeg pleier å skrive arkstørrelsen i filnavnet for å gjøre det enklere når jeg skal importere til CAM.
                          Odd Sundet

Comment

Working...