En del modellflyblader har ofte tegninger som inlay`s. Her er det mulig å finne et OK prosjekt.
Sitter med siste utgave av AMI, og der er tegninger til en hangmodell men med option for å bygge en elektroversjon.
Det er en fordel å velge et scratchbygge som første forsøk som gjerne har konstant vingekorde slik at man slipper å lage 15 forskjellige spanter.
Heldigvis ser jeg at selv om markedet flommer over av ARF`er ønsker stadig flere av de ferskeste pilotene å prøve seg på scratch-bygge. Gledelig syntes jeg.
Jeg fikk kopi av tegning til en gammel QB-modell for noen måneder siden, nemlig QB20L. Siden dette var min første lavvingete modell (på 70-tallet) har jeg bestemt meg for å så smått begynne å scratchbygge en ny, nostalgi... På grunn av like spanter i hele vingen blir det ikke så mye jobb å få delene klare. Problemet er gjerne å finne noen som selger flyply i store nok flak for å lage kroppssider.
Part kit som Ken nevner er et svært godt alternativ hvis man ikke har god løvsag og pussemaskin, det er en del jobb å få tegnet over alt av spanter og ribber.
Sitter med siste utgave av AMI, og der er tegninger til en hangmodell men med option for å bygge en elektroversjon.
Det er en fordel å velge et scratchbygge som første forsøk som gjerne har konstant vingekorde slik at man slipper å lage 15 forskjellige spanter.
Heldigvis ser jeg at selv om markedet flommer over av ARF`er ønsker stadig flere av de ferskeste pilotene å prøve seg på scratch-bygge. Gledelig syntes jeg.
Jeg fikk kopi av tegning til en gammel QB-modell for noen måneder siden, nemlig QB20L. Siden dette var min første lavvingete modell (på 70-tallet) har jeg bestemt meg for å så smått begynne å scratchbygge en ny, nostalgi... På grunn av like spanter i hele vingen blir det ikke så mye jobb å få delene klare. Problemet er gjerne å finne noen som selger flyply i store nok flak for å lage kroppssider.
Part kit som Ken nevner er et svært godt alternativ hvis man ikke har god løvsag og pussemaskin, det er en del jobb å få tegnet over alt av spanter og ribber.
Comment