Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skulle gjerne lært meg å bygge fly jeg!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    En del modellflyblader har ofte tegninger som inlay`s. Her er det mulig å finne et OK prosjekt.
    Sitter med siste utgave av AMI, og der er tegninger til en hangmodell men med option for å bygge en elektroversjon.
    Det er en fordel å velge et scratchbygge som første forsøk som gjerne har konstant vingekorde slik at man slipper å lage 15 forskjellige spanter.

    Heldigvis ser jeg at selv om markedet flommer over av ARF`er ønsker stadig flere av de ferskeste pilotene å prøve seg på scratch-bygge. Gledelig syntes jeg.
    Jeg fikk kopi av tegning til en gammel QB-modell for noen måneder siden, nemlig QB20L. Siden dette var min første lavvingete modell (på 70-tallet) har jeg bestemt meg for å så smått begynne å scratchbygge en ny, nostalgi... På grunn av like spanter i hele vingen blir det ikke så mye jobb å få delene klare. Problemet er gjerne å finne noen som selger flyply i store nok flak for å lage kroppssider.

    Part kit som Ken nevner er et svært godt alternativ hvis man ikke har god løvsag og pussemaskin, det er en del jobb å få tegnet over alt av spanter og ribber.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #17
      ok

      Skjønner jeg skal bygge et par kit før jeg tar alt fra bunnen av. Jeg er nok litt for rask i svingene med å bygge,når jeg ikke har gjort så mye av dette.
      Ny uerfaren helipilot

      Comment


      • #18
        Modellflybladene har masse fine tegninger som "joo" sier. De med tegninger er som jeg har registrert: Aviation Modeller International, RCM & E, Quiet Electric Flyer og Scale Model Flyer (Scala interessemagasin utgitt av samme gruppe som AMI.

        I tillegg har vi internett som flommer over av gode og uheldigvis, mest dårlige tegninger, men hvis du bruker et par timer en kveld, skaffer deg en CAD-leser eller verktøy som kan lese DXF og DWG så skal jeg vedde på at du har skaffet deg prosjekter du har lyst til å bygge for flere år framover. Alt fra fly med stikkekropper, skalamodeller, seilfly i alle varianter, trainere, elektrofly i alle varianter, akrofly, jet DF modeller, flottører og ski . Til og med helikopter finnes det tegninger av designet av en som stadig er her på forumet (tahustvedt). Tegningene kan også være i gif eller annet lignende bildeformat.

        Som aller første modell som selvbygg anbefaler jeg nok å ta tegningen fra et av bladene, eller fra internett hvor en god byggebeskrivelse følger med. At du har bygget kit før er bra men langt fra noen nødvendighet. Tenk bare litt gjennom mens du bygger hva som kan spare vekt (ofte ikke så nødvendig) og hva som gir sterkest limfuge. Bruk ikke mere lim enn nødvendig.

        Av verktøy kommer du langt med sandpapir og tapetknivblad (mange). Skal modellen trekkes (de er faktisk fantastisk vakre uten trekk også!!!) rekker det med et gammelt strykejern som du justerer temp til mellom en og to prikker hvis du trekker med plastfilm (varierer fra film til film). En god hårføner kan faktisk brukes til å stramme trekket, selv om strykejernet også kan brukes.

        Har bygget flere fly fra scratch fra blader og internett, og finishmessig er ikke avstanden opp til kitene så stor.

        Comment


        • #19
          For once I have to take you to task JOO - the way to make wing ribs is as follows since wings are normally single curvature ruled surfaces:

          Make root rib and tip rib templates from aircraft grade ply.

          Cut as many balsa rectangles as there are ribs in the wing.

          Sandwich the balsa rectangles between the two templates with two long machine screws.

          Carve and sand the resulting block as you would any other block of balsa.

          when sanded down to the templates, remove the screws and hey presto a perfect set of matched ribs.

          This method works just as well for tapered wings as for parallel wings.

          Another matter is a beautiful eliptical wing, here it must be done the hard way...


          An after thought - it is still possible to buy carbon paper (you know, the blue stuff that typists used between paper sheets to produce several copies, 'blue paper'? (Pelikan brand f.ex.) which is very useful for transferring complex shapes from drawing to material.

          I believe aircraft grade ply can be bought here...

          http://www.isene-jordan.no/default.asp

          at least I bought it here for restoration on my Slingsby Prefect LN-GLV some years ago...
          Last edited by Celtic-Griffin; 21-02-06, 19:03.
          Ken Bates
          Never Mind the Label

          Comment


          • #20
            You kan even add the slots for uppe and lover wing spar(s), sheeting, lightening holdes while the wing ribs are still together....

            Comment


            • #21
              Yes, and a good idea is to have the spar material available when the rib templates are made so that the spar pockets in the ribs can be made a perfect fit - to do this, take a couple of hard backed single razor blades and epoxy them on either side of a short piece of the spar material - makes a perfect little tool to transfer the dimension to the rib templates. Make sure that the same grade material is choosen for the port and starboard wings.
              Ken Bates
              Never Mind the Label

              Comment


              • #22
                Noe av det viktigste når det gjelder å bygge fra kit eller fra scratch er at en tar seg masse tid og bygger nøyaktig og rett. Dette gjelder spesielt når en bygger fra scratch og skal kutte ut alle delene fra balsaflak og finer. Forarbeidet før betrekning er også en ting en bør ofre mye tid og omtanke.
                Det er viktig å kjenne sin begrensing og ta ting opp igjen hvis det ikke er godt nok, ellers vil resultatet bli en lite velflygende modell med dårlig finnish. Jeg har mange ganger sett stolte modellflygere komme ut på stripa med nybygget kit eller scratch bygget modell som ser ut som det er satt sammen av småunger, og flyr deretter. Ikke gi deg før finnish og retthet matcher ferdigbygde modeller
                Lykke til
                Mine Modeller:
                Dynaflite Spitfire - 40 size
                Great planes Tracer 40 m/retract (til salgs)
                Meserschmit BF109E - 60 size (Halvferdig fra scratch)
                Calypso 60
                Corsair, dogfigth size
                Great planes piper cub (Treferdig)
                DeHaviland DH88 Comet (Påbegynt scratch prosjekt)
                Top Flite P40 Warhauk (Byggesett i eske)
                Pilot Seduction 25 (Treferdig)
                Pilot Cap 10 (Treferdig)
                Great planes Super sportser 60 (Byggesett i eske)
                Great planes Ultra sport 40 (Flyr meget godt! Anbefales)
                + noen til

                Comment


                • #23
                  Skal bygge fly fra scratch jeg, aldri gjort det før, men liker en utfordring...
                  Lager egne tegninger... -målet er å få det til å fly, så får jeg heller finpusse etterhvert, dersom jeg finner ut at det er moro -tviler sterkt på det motsatte. Man lærer aller mest av å gjøre det denne veien! Bare å glede seg til dagen da jeg kan si at jeg har tegnet OG bygget flyet! starter med de første tegningene etter påske!!! Gleder meg!

                  Comment


                  • #24
                    Lykke til Du legger vel ut en byggetråd på forumet her da vel?
                    Christen
                    http://jetsofnorway.com/

                    Comment


                    • #25
                      Jupp... det er greit, skal forsøke meg på det...
                      det som gjenstår er å få rommet ferdig og klart så jeg kan flytte inn, deretter er det påske og SÅ prosjekter!!

                      Comment

                      Working...
                      X