Unconfigured Ad

Collapse

Bygge fly av isopor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hensla
    • Feb 2006
    • 55

Bygge fly av isopor

Hei
    Jeg har drevet og soset rundt på forskjellige sider, og funnet ut at jeg kanskje skal bygge et isopor fly.

Har tenkt og bruke vingeprofil 185 på denne tegningen

Det jeg lurer på er isopor skjæringen... har ikke gjort det før, så lurer litt på det. Har lest at man kan bruke bilbatterilader som strømkilde, men så lurer jeg på om dette da er trygt??? Og til tråd så lurer jeg på om det vil virke med den metaltråden som brukes til røroverføringer på fly?

Håper noen kan hjelpe meg her, og på forhånd takk!

Mvh. Henrik
    Hitec Eclipse 7
    Caliber 30
    Zoom 425
    Walkera 22E(halvdød)
    Calmato trainer 40
    + noen el. modeller
  • Seiler`n
    • Mar 2005
    • 821

Jeg har brukt bilbatteri og 0.8 mm pianotråd.
    Du får ogaå tak i noe tråd på Clas Olson tror jeg som kan brukes.

Vær to styker når dere skal skjære og lagen god mal på forhånd så er det ikke så vanskelig.
    Kle isoporen med 1,5 mm balsa så er den sterk som fy.
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• tyor
      • Mar 2005
      • 9757

har ikke prøvd å skjære isopor selv, men har tenkt å prøve. de har en type motstands tråd på clas olson som skal være fin.

Seiler´n : ble ikke batteriet varmt da med vanlig pianotråd. det blir jo nesten kortslutning. kunne du skjære lange før batteriet ble tomt. ?
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

Comment

• pleym
        • Dec 2001
        • 909

Jeg har skåret mye isopor med varmetråd. Både vinger, og kropper. Byggde mye dogfightere før med isopor/rosa foam som ble kledd med gråpapir og malt.
        Jeg lagde en liten thermosag med kanthaltråd fra Clas Ohlsson, men så lenge tråden er tynn og lang, så kan du bruke omtrent hva som helst. Jeg har hørt om de som har brukt gasswire fra mopeden sin f.eks.

Selv brukte jeg en gammel billader til strøm, men det er helt klart en fordel med regulerbar strømforsyning hvis man har tilgang på det. Ellers kan man regulere varmen på tråden med å bruke litt lengre/kortere ledning mellom laderen og saga.
        Du kan også bruke et 12V batteri, men da må du ha respekt for hva det er! Et kortsluttet 12V batteri er ingen spøk

Billadere har som regel en automatisk overbelastnings-sikring, så hvis strømmen blir for høy(kortslutning) så kutter den strømmen, og så starter den igjen etter en liten stund.
        Hvis saga er lang (for lange vinger) så mener jeg å ha hørt om at folk har seriekoblet billadere.

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

Originally posted by pleym
          Du kan også bruke et 12V batteri, men da må du ha respekt for hva det er! Et kortsluttet 12V batteri er ingen spøk
          Er den jeg er redd for også. da jeg selv har sprengt bil batteri ved uhell og vet hvilke krefter det er for ikke snakke om syra som spruter i alle retninger
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          + diverse små ting

Comment

• Motorboy
            • Nov 2003
            • 1566

Originally posted by Seiler`n
            Jeg har brukt bilbatteri og 0.8 mm pianotråd.
            Jeg har brukt vanlig 0.8 mm ståltråd, virker like bra.

Men en oppmerksom, dere skrev ikke at det må være en rest lengde utenfor slik varmen kan reguleres etter behov, dvs klypa flyttes fra lengste enden av ståltråd/varmetråd eller pianotråd og reguler nærmere etterhvert til den gir varme nok til å skjære gjennom isopor. Stakkars Hensla som sikkert fikk en rødglødende tråd uten å vite hvorfor og hvordan...

Jeg brukte ca 1.1-1.2 meter ståltråd til isoporskjærer og resten av ståltråd utenfor isoporskjæreren på ca 0.5-1 meter avhengig av styrke fra batterilader eller bilbatteri slik jeg kunne regulere varmestyrke etter behov.

Comment

• Gjesp
              • Aug 2005
              • 62

Hvilken type isopor bør det brukes?

Har skjært ut noe i trykkfast markisolasjon, men denne isoporen er mye stivere/sprøere enn f.eks en zagi (som er kopiert).

Comment

• Motorboy
                • Nov 2003
                • 1566

Originally posted by Gjesp
                Hvilken type isopor bør det brukes?

Har skjært ut noe i trykkfast markisolasjon, men denne isoporen er mye stivere/sprøere enn f.eks en zagi (som er kopiert).

Rosa, blå, lysgul isopor, Frigolit, hvit isopor..

Hvis den er sprø, kle den med typp kartongpapir eller 1-1.5 mm balsa.

Comment

• Seiler`n
                  • Mar 2005
                  • 821

Styr unna rosa isopor.
                  Den etser vek tråden du skal skjære med.

Blå og hvit er OK
                  Mvh
                  Stig Olsen
                  Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
                  Pike Perfect X tail
                  Pike Brio / Giant
                  Alpina 4001
                  DG 500/22 Elan under opppussing
                  Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• -Exlex-
                    Forhandler
                    • Nov 2003
                    • 793

Isopor (EPS) er vel det greieste å ha med å gjøre (og billigst) men det går fint å skjære i styrofon (XPS) også hvis man benytter rustfri tråd. XPS er må ha mer varme/lavere skjærehastighet da den har større tetthet og kjøler varmetråden betydelig mer enn EPS. EPP Foam er kanskje det mest anvendbare til modeller som ikke skal plankes , men EPP er ikke så enkelt å få tak i som plater her på berget.

Innen EPS, XPS og EPP finnes en mengde forskjellige kvaliteter. De varierer i vekt, tetthet og bruddstyrke. Spørsmålet blir hva man har tilgang til, hva man skal lage og hva man eventuelt må forsterke med etter materialvalg.

CNC skjæring gjør livet noe enklere når det gjelder finish etter skjæring , men det er fult mulig å få ett bra resultat med manuell skjæring , men det krever god matrialkunnskap (riktig temp på tråd/skjærehastighet, gjelder også ved CNC skjæring), gode maler, en stødig hånd, Erfaring er ett stikkord her.

[Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

Comment

• tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

sånn vanlige blå plater spm de har på byggeforetnngene er de egnet. er jo ganske tette i konsistens. hadde tenkt å lage meg noen flotører av sånne til en ultimate15. må jeg da planke dem med balsa. eller vil det holde å trekke med oracover.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

Frsky taranis 9+
                      + diverse små ting

Comment

• -Exlex-
                        Forhandler
                        • Nov 2003
                        • 793

Originally posted by tyor
                        sånn vanlige blå plater spm de har på byggeforetnngene er de egnet. er jo ganske tette i konsistens. hadde tenkt å lage meg noen flotører av sånne til en ultimate15. må jeg da planke dem med balsa. eller vil det holde å trekke med oracover.
                        Styrofon er helt ypperlig til flotører , den trekker ikke mye vann, så kan brukes ubehandlet. Jeg har både trekt med oracover (forsiktig med varmen) og tapet med pakketape med og uten lakk.

Comment

• phw72
                          • Aug 2006
                          • 4

Originally posted by -Exlex-
                          Isopor (EPS) er vel det greieste å ha med å gjøre (og billigst) men det går fint å skjære i styrofon (XPS) også hvis man benytter rustfri tråd. XPS er må ha mer varme/lavere skjærehastighet da den har større tetthet og kjøler varmetråden betydelig mer enn EPS. EPP Foam er kanskje det mest anvendbare til modeller som ikke skal plankes , men EPP er ikke så enkelt å få tak i som plater her på berget.

Innen EPS, XPS og EPP finnes en mengde forskjellige kvaliteter. De varierer i vekt, tetthet og bruddstyrke. Spørsmålet blir hva man har tilgang til, hva man skal lage og hva man eventuelt må forsterke med etter materialvalg.

CNC skjæring gjør livet noe enklere når det gjelder finish etter skjæring , men det er fult mulig å få ett bra resultat med manuell skjæring , men det krever god matrialkunnskap (riktig temp på tråd/skjærehastighet, gjelder også ved CNC skjæring), gode maler, en stødig hånd, Erfaring er ett stikkord her.
                          hva er "CNC skjæring" er det en apparat som skjærer med hjelp fra data? har du det? hvor får man tak sånn?

Comment

• -Exlex-
                            Forhandler
                            • Nov 2003
                            • 793

Originally posted by phw72
                            hva er "CNC skjæring" er det en apparat som skjærer med hjelp fra data? har du det? hvor får man tak sånn?
                            CNC Foam Cutter er en maskin som er datastyrt til å skjære f.eks vingeprofiler , skrog og masse annet i isopor, styrofon og andre skumprodukter som lar seg skjære med varmetråd.

Ja , jeg har en slik maskin.

slike maskiner kan man enten bygge selv eller kjøpe ferdig.

Her er noen linker:
                            http://www.rcgroups.com
                            Foamlinx designes and manufactures CNC hot wire foam cutters, CNC sign cutters and CNC routers for cutting and machining foam and other materials.

http://www.cnczone.com/

Pris for en slik maskin varierer om man kjøper alt ferdig "ready to run" eller om man bygger selv og klarer å skaffe seg billige deler, men typisk for ferdig maskin er fra 10.000 og oppover til 100.000 alt etter hvor stor maskina skal være.

Comment

• phw72
                              • Aug 2006
                              • 4

Originally posted by -Exlex-
                              CNC Foam Cutter er en maskin som er datastyrt til å skjære f.eks vingeprofiler , skrog og masse annet i isopor, styrofon og andre skumprodukter som lar seg skjære med varmetråd.

Ja , jeg har en slik maskin.

slike maskiner kan man enten bygge selv eller kjøpe ferdig.

Her er noen linker:
                              http://www.rcgroups.com
                              Foamlinx designes and manufactures CNC hot wire foam cutters, CNC sign cutters and CNC routers for cutting and machining foam and other materials.

http://www.cnczone.com/

Pris for en slik maskin varierer om man kjøper alt ferdig "ready to run" eller om man bygger selv og klarer å skaffe seg billige deler, men typisk for ferdig maskin er fra 10.000 og oppover til 100.000 alt etter hvor stor maskina skal være.
                              Hei, tusen takk for at du svarte.!
                              jeg lurer på om du har bygget selv på billig klasse eller halv ferdig og moterte selv? evt har du oversikt på hvor mye det koster å bygge apparat selv som vist på http://8linx.com/cnc/cnc.htm?
                              finnes det alle deler på biltema eller/og clas ohlson?

og hva mener du om denne siden:

der man kan kjøpe cnc pakke.
                              evt har du en bedre www adresse der man kan kjøpe sånn? evt i sverige?
                              hilsen fra en engasjert på å bygge en apparaten.
                              Pål

Comment

Working...