Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sparkel og slikt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sparkel og slikt

    Jeg har dekket kroppen på flyet mitt med 1mm balsa, og nå skal/må jeg bruke litt sparkel for å få det fint og glatt. Jeg skal legge plast utenpå kroppen til slutt for å forsikre meg om at det tåler en trøkk....

    Så til spørsmålet:

    Hvilken sparkel skal jeg velge ? Holder det med Biltema lett-sparkel ? må jeg ha spesial-stoff ? Vil den plasten som en skal stryke utenpå feste seg til alle typer underlag ??
    Kjør hardt, Kjør stiiiil !
    Kjør i grøfta med ett SMIIIIL !
    Og ring deretter Falck

  • #2
    kan godt bruge det fra biltema, men det vejer mye. Man kan købe en spartel hos hobby pusheren som hedder micro-fill super light. Det er beregnet til at spartle balsa med. Kan vel købes for en 40 kr seddel. Bare husk at tørke balsaen af med en våd klud inden du spartler, dels får at tørke støvet væk og dels for at væde tret en smule. Så hænger spartelen bedre på.
    MVH Speikey

    Comment


    • #3
      Originally posted by speikey
      Kan vel købes for en 40 kr seddel.
      MVH Speikey
      Hej danske.. det eksisterer ikke mindre seddel enn 50 kr i Norge
      Last edited by Motorboy; 15-04-06, 12:50. Reason: Feil med smiley :(

      Comment


      • #4
        Høres flott ut ! skal kjøpe meg sånn ekstra lett sparkel Trodde slikt var veldig dyrt, men for 40 kroner er det verdt det...
        Kjør hardt, Kjør stiiiil !
        Kjør i grøfta med ett SMIIIIL !
        Og ring deretter Falck

        Comment


        • #5
          Hej motorboy.
          Gør der heller ikke i DK. It was a figure of speach!!! Har boet her i oslo i 5 år.
          MVh Speikey

          Comment


          • #6
            Ting er så dyrt at man ikke får for mer enn 40 kroner for en 50-lapp nu til dags

            LN-EAA: Hva mener du med å legge "plast" utenpå? Glassing eller betrekning ala Oracover?

            I tillegg til å fukte kroppen litt (mye fukt gjør at balsaen kan bølge seg...) skal du sjekke at sparkelen er tynn nok. Disse lettsparklene kan fort bli for tørr, og det fikser du med å ha i noen dråper vann og røre rundt øverst i boksen. Eksempel på lett sparkel: 404

            Til sliping MÅ du ha en god og lang pussekloss, gjerne en i alu, der du limer pussepapiret fast med lim eller dobbeltsidig tape. Lettsparkelen fra NMH er så lettpussa at du trenger kun fint papir (400).
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              If the subject is a planked surface one way of filling is to brush dope into the gaps and begin to sand the surface, the resulting balsa dust will form with the wet dope and fill the gap - a final coat of dope + 10% talcum wil fill the surface and give a very fine surface for final light sanding...
              Ken Bates
              Never Mind the Label

              Comment


              • #8
                Skal legge sånn orocover utenpå var tanken... for å gjøre det sterkt og pent
                Kjør hardt, Kjør stiiiil !
                Kjør i grøfta med ett SMIIIIL !
                Og ring deretter Falck

                Comment


                • #9
                  et spørsmål til dere gutter. Har en Cab 232 fra Stevens. Skal begynne å skjære til cowlingen og deretter lime sammen. Har dere noen gode tips for hvordan jeg bør gå frem ved skjøting/liming av cowling (den kommer i 2 deler)? Bør jeg bruke CA eller noen annet? Bør jeg sprarkle etter liming for å skjule skjøten?
                  -----------------------------------------------
                  Tomas
                  Trondheim modellflyklubb
                  www.heltpropell.com

                  Comment


                  • #10
                    jeg har stort sett bare brukt trelim i min modell, og det er sterkt nok føler jeg, men har brukt epoxy på de deler av skroget som kommer til å bære store belastninger over en liten flate.

                    Sparkling av skjøten er en selvfølge, sålenge du ikke fyller på så godt med lim at du bare kan slipe dette ned......
                    Kjør hardt, Kjør stiiiil !
                    Kjør i grøfta med ett SMIIIIL !
                    Og ring deretter Falck

                    Comment

                    Working...
                    X