Unconfigured Ad

Collapse

Enkle modellfly i skolen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Holy Diver
    • Mar 2006
    • 14

Enkle modellfly i skolen?

Kan noen tipse om tegninger/forklaringer på enkle frifluktsmodeller som elever i barneskolealder kan lage selv? Det er ønskelig at modellens vinge betsår av en eller annen vingeprofil for nettopp å kunne forklare eleve om prinsippene bak valg av profil, oppdrift og annen enkel flyteori.

Jeg har dessverre ikke tilgang på varmetråder og lignende utstyr til skjæring av isopor. Ser for meg bruk av materialer som balsa, papir, papp eller annet som er lett å få tak i og lett å hanskes med.

Tips på aktuelle nettsider eller litteratur ønskes!
  • RGJ
    • Jul 2004
    • 922

esa

hallo
    den gamle ESA fra EEO må vel være et treff.....vet ikke om du får den ennå men den var vel ca 60 cm i vinge spen og bestod av basla ,furu og trekk til vingen ..friflukt seilfly...hvor du skal kikke etter den vet jeg ikke men den skulle evt være enkel og kopiere om den er utgått.
    sikert noen her som har tegninger på den!
    Rune Gjelsnes
    Vikersund
    92624841

Comment

• tema95
      • Aug 2002
      • 977

Originally posted by RGJ
      hallo
      den gamle ESA fra EEO må vel være et treff.....vet ikke om du får den ennå men den var vel ca 60 cm i vinge spen og bestod av basla ,furu og trekk til vingen ..friflukt seilfly...hvor du skal kikke etter den vet jeg ikke men den skulle evt være enkel og kopiere om den er utgått.
      sikert noen her som har tegninger på den!
      Tenkte på den jeg også, men tror det en litt for komplisert å sette sammen for en ung pilot.
      Den kan fremdeles kjøpes (i små opplag), bl.a. tror jeg ModellHobby (Hobbyland) har den.
      Men jeg vil kanskje heller foreslå en modell med helbalsa vinge, gjerne profilert som en Jedelski-vinge.
      Eller hvorfor ikke en strikkmodell, f.eks. Cloud Tramp.
      Gratis tegninger på modellens "hjemmeside": http://website.lineone.net/~mike.denise.parker/
      I tillegg til å være enkel, flyr den veldig bra, og det er jo også mulighet til å være med i postkonkurransen 5/8-06 for de som har lyst!
      Mvh Terje Martinsen
      leder Modellflyseksjonen/NLF
      www.modellfly.info

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

quick1 fra hvp. selges hos http://www.griffin-models.com/ ligner på esa. har en selv. lett å sette sammen og seiler fint. den står under arf fly men er ett byggesett.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

Comment

• -Exlex-
          Forhandler
          • Nov 2003
          • 793

Det finnes masse enkle fly å bygge , bare man leter litt ...
          f.eks Denne . Masse tegninger å finne på Internett , f.eks på www.profili2.com under plans and drawings eller www.theplanpage.com

[Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

Comment

• OJ
            • Mar 2004
            • 178

Gode gamle EEO bor i Gansvika, gjorde ihvertfall det for et år siden, da hadde han ESA-byggesett i kjelleren - ta kontakt med han da vel?

mvh
            OJ
            The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

Comment

• Holy Diver
              • Mar 2006
              • 14

Fantastisk! Her var det flere aktuelle tips å kikke nærmere på. Det er som tema95 sier, viktig å fokusere på å gjøre det så enkelt som mulig. Det er unge elever i barneskolen som skal lage dette, noe som setter visse forutsetninger for valg av modell.

Igjen, takk for all hjelp og gode tips alle sammen!!

Comment

• RGJ
                • Jul 2004
                • 922

min første

Esa var min første model fikk til jul når jeg var ca 8-9 år og det tok ikke mange år før den første Futaba "damp"radioen var inkjøpt med velvillige foreldre midler husker t.o.m. frekvensen 27.255 ...blå...
                så var det Westerly og Terry fra Graupner lærte vel og fly på den der etter har det vært mange modeller ..men tror det er viktig at vi prøver og lære denm og skape noe selv ...bygging er en veldig fin altmulig utdannelse tenk alle de praktiske tingene du må finne ut av!
                tror vel at de kan klare en ESA om det er sjanje til at de får hjelp .
                Rune Gjelsnes
                Vikersund
                92624841

Comment

• Holy Diver
                  • Mar 2006
                  • 14

Ok. Jeg må tenke litt hvilke muligheter vi har, så får vi se. Blir spennende dette. Det nye faget Teknologi & Design er på full fart inn i grunnskolen gjennom kunnskapsløftet, og det er i denne sammenheng jeg leter etter aktuelle øvelser/prosjekter i forhold til flybygging/design.
                  Glimrende!

Comment

• Alf Surdal
                    • May 2005
                    • 680

dette høres ut som et glimrende skoleprosjekt. synd jeg ikke hadde deg som lærer på barneskolen..
                    Alf Surdal
                    Hovsherad

Comment

• purple
                      • Nov 2004
                      • 298

Originally posted by Holy Diver
                      Ok. Jeg må tenke litt hvilke muligheter vi har, så får vi se. Blir spennende dette. Det nye faget Teknologi & Design er på full fart inn i grunnskolen gjennom kunnskapsløftet, og det er i denne sammenheng jeg leter etter aktuelle øvelser/prosjekter i forhold til flybygging/design.
                      Glimrende!
                      Jepp, modellfly er morro for elevene (og lærer). Hvilket klassetrinn er det du har? Jeg har også et lite prosjekt med mine 4. klassinger: http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=10988

På fredag skal vi ha konkurransen ( har blitt utsatt pga jeg har vært "innleid" til noen andre prosjekter på skolen + påske). Jeg skal ta med videokamera å dokumentere timen.
                      Cheers,
                      Tore, Alta

Comment

Working...