Announcement

Collapse
No announcement yet.

.50 size profilfly.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • .50 size profilfly.

    Noen som har prøvd å lage ett .50 size profilfly? Har en (nesten) hel vinge fra en trainer liggende å slenge. Tenkte å lage ny kropp av 15mm X-finer og bruke de (fullstendig) hele rorene fra samme trainer. Motoren montert 90 grader til en side, tanken på andre siden... Vil tro dette kan bli en lett løsning, siden X-fineren er så sterk at man kan gå bananas med hullsag på den. Ikke særlig dekorativt med motor, tank og radioutstyr på "utsiden" av kroppen, men funksjonelt kanskje? Noen som har tenkt/sett/prøvd det samme?
    "Hvor høyt kan det fly?"
    "-Hvor langt kan bilen din kjøre?"

    Arne Storlimo

  • #2
    Joda, det fløy!
    Brukte 15 mm bjørkefiner, som er veldig stiv og sterk. Kroppen ble likevel skuffende tung, mest fordi all planlegging ble gjort ETTER at flyet var ferdig. Ble så ivrig...
    Men det fløy fint! Dog ble det en skuffende kort tur... Etter bare ett minutt nektet høyderoret å være med videre på leken, og dermed endte turen i ei stor gran. Men kroppen er like hel, så dette var ikke siste gang en forskalingslem fløy!
    Attached Files
    "Hvor høyt kan det fly?"
    "-Hvor langt kan bilen din kjøre?"

    Arne Storlimo

    Comment


    • #3
      Hva med å heller bare bruke balsa? Du kan eventuelt laminere den med litt tynn finér. 15mm må da ha blitt ekstremt tungt.
      Selv har jeg hatt et fly med aluminiumspil som kropp. Litt mere fremme for å feste motor og tank riktignok. En annen hadde et morsomt fly med balsplanke i 10mm. Hadde en .40-motor og gikk nydelig.
      Last edited by bengtern; 13-05-06, 13:42.
      -----------
      Bengt

      Comment


      • #4
        Balsa hadde utvilsomt blitt uendelig mye lettere, men halvparten av prosjektet var jo å se om tung, tung, tung X-finer kunne brukes! Hadde ingen problemer med å feste motor, understell, tank og servoer ihvertfall! Og når man snubler i en forskalingslem og stikksaga allerede er koblet til veggen, så....
        "Hvor høyt kan det fly?"
        "-Hvor langt kan bilen din kjøre?"

        Arne Storlimo

        Comment


        • #5
          hva med å lage vinge i kanalplate/bølgeplast/coroplast (kjært barn har mange navn) til den planke kroppen. det tålr vel nesten like hard behandling vil jeg tro.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Joda, kroppen kunne nok vært lettere. tror den veide ca 700 gram tom! Skal forske videre, siden det virker som alle fly jeg kjøper kommer med 2 par vinger! Har flere vinger uten kropp liggende... Med utgangspunkt i en plate av ett eller annet slag bygger man ett slikt fly på få timer.
            "Hvor høyt kan det fly?"
            "-Hvor langt kan bilen din kjøre?"

            Arne Storlimo

            Comment


            • #7
              Originally posted by tyor
              hva med å lage vinge i kanalplate/bølgeplast/coroplast (kjært barn har mange navn) til den planke kroppen. det tålr vel nesten like hard behandling vil jeg tro.
              Har du noen gode kilder til dette materialet? Har prøvd å få tak i det en stund nå, men vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne..

              Comment

              Working...
              X