Unconfigured Ad

Collapse

Vakumpumpe

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Isak
    • Apr 2004
    • 680

Tar du kontakt med en kuldeentrepenør så har de helt sikkert en brukt lavtrykks-pressosta liggende å slenge. Det er en sak som føler på sugetrykket og kobler kompressoren inn og ut etter sugetrykket. Denne er stillbar både på lavtrykket samt differansen for ut-inn kobling. Slik at du kan stille den til å suge til et bestemt trykk for så å starte opp igjen hvis trykket (vakumet) blir for lite.

Hvis ikke så har de sikkert en strupeventil du kan bruke, slik at kompressor går hele tiden mens du selv regulerer pådrag på vakumsiden. Ulempen her er at du må overvåke prosessen selv, men jeg vet ikke hvor lenge du trenger å kjøre vakum for å få gjort det du skal ? Kanskje det er greit nok..

Ellers ser jeg at det er flere som bruker vakumklokker fra bil for inn utkobling av kompressor, dette er sikkert en kjempegod løsning.
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

Comment

• pleym
      • Dec 2001
      • 909

Aha, da skjønner jeg Isak.

Vi måler alltid trykkforskjellen, siden det er den som er interessant for oss. Det er trykkforskjellen som "gjør jobben" om du vil.
      Dette henger sammen med at vi i enkelte prosesser påvirker det ytre trykket for å få større trykkforskjell, og da er det egentlig ikke så interessant å måle totaltrykket.

0,9 bar er altså for meg et kraftigere undertrykk enn 0,8 bar

Comment

• Isak
        • Apr 2004
        • 680

Hehe.. ja skjønte det måtte være noe

For min del er det det nøyaktige trykke som er interresant. Det bestemmer kokepunktet for kuldemediet som blir brukt. Som for eksempel - jeg kan få vann til å koke ( fordampe ) ved 20 grader ved å senke trykket hvis du skjønner. Det er ved å bestemme det bestemte sugetrykket som bestemmer hvor kaldt du vil få det i kjøleskapet ditt.

Men nå sklir vi vel ut av topic... igjen
        Runar Isaksen
        risaksen@bluezone.no

Comment

• dagauss
          • Dec 2005
          • 121

Og som akademiker det artig både med total- og differansetrykk! Ikke minst fordi det gir mulighet for total forvirring, hehe.
          heltpropell.com
          Trondheim MFK

Comment

• pleym
            • Dec 2001
            • 909

Sant nok dagauss

Comment

• sub_sonic
              Moderator
              • Mar 2005
              • 409

For å regulere vacumet er det fint å bruke en "vackum vakt" ( http://www.smcetech.com/CC_host/page...nodeCode,5013) )
              Denne kan justeres mellom 100% vacum (0bar atmosferisk trykk) til 0% (1bar at). Når det innstilte trykket oppnås gir den et signal som kan f.eks styre en ventil eller slå av pumpa som lager vacumet!

Har man tilgang til trykkluft, skulle man tro at en vacum ejektor hadde vert fint å brukt ( http://www.smcetech.com/CC_host/page...smc,V_P,7019)) ) På jobben bruker vi mye av dette, og med 7bar inn klarer vi fint å oppnå80-85% vacum!
              GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
              sigpic

Comment

Working...