Announcement

Collapse
No announcement yet.

trekking med solarfilm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • trekking med solarfilm

    Driver nå med mitt første "seriøse" trekking av fly. det er ouya aerobatic som skal få ny hud. Den gamle flasset av så det så ut som den var sterkt angrepet av en aller annen mystisk hudsykdom Ble da inkjøpt 3 ruller med solarfilm rød metallic, blå metallic og svart. har tenkt å ha rød under og blå på oversiden. med diversje innslag av svart. Har nå i kveld trekt halepartiet og halve vingen. men er bare sånn passe fornøyd med resultatet. er det noen som har noen gode tips gennerelt ang trekkng. så mottas det med stort takk. Er i hvertfall bra lim på dette trekket. prøvde å trekke av igjen litt der det ble bulkette men da fulgte halve balsaen med vurderer evt å glasse kroppen er det noen som har noen fordeler/ulemper med det.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Trekking med Solarfilm.

    Er så absolutt ingen spesialist på området, men jeg har fått det best til ved å:

    - Alltid trekke en side om gangen.
    - Feste filmen langs/rundt ytterkanten av et område (ror, vinge, kropp etc) med strykejern.
    - Stramme opp flaten med varmluftpistol.
    - Gå over med strykejern for å feste filmen der det er "fast stoff" under.

    Helge.

    Comment


    • #3
      Hei ! med solarfilmen så må du være litt forsiktig med varmen da det er fort gjort å brenne hull i trekket . Ellers så er solarfilm vanskelig å ta av når det først er lagt på,fordelen med det er at det er lett og rimelig . Så til det med glassing , fordelen er at du får en finere finish som varer og det blir sterkere ! ulempen er at flyet blir tyngre og du får dårligere flyegenskaper på fly som ikke tåler den ekstra vekten.
      Mvh Andre`søhagen

      Comment


      • #4
        Takker den med varmluftpistol er sikkert fin. skal få meg en sånn i morgen.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          JA tror jeg legger det med glassing på is foreløbig. er jo ett acrofly så det bør vel være så lett som mulig. hvner kanskje en axi i det også nå for ikke å søle ut det nye fine trekket
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Trekking med Solarfilm.

            Bare still varmluftpistolen på svak til middels varme og bra med luft, og nærm deg forsiktig fra god avstand, så ser du hvor mye varme som er nødvendig for å stramme filmen.

            Helge.

            Comment


            • #7
              Trekking er den artigste biten av bygging/ restaurering tyor.
              Er langt ifra noen ekspert men ett råd kan jeg gi deg.....detta tar tid, og er ikke noe og drive med om man er stresset eller har kranglet med gumman
              Mener jeg brukte ca 5 kvelder sist jeg trekte ei 40 kjerre...men så er jeg en kriminelt sen bygger også

              God skalpell, en rettholt, cover jern(m/sokk) og varmlufts pistol samt en skikkelig dose tolmodighet så kommer du langt.
              Kan være en god ide og gjøre en test eller to med betrekningen på forhånd for og se hvordan den oppfører seg, finne laveste hefte temperatur, samt kritisk temp.
              Forsøk og få det så glatt og stramt som mulig når du "punkter" fast trekket, før du forsegler kantene og går løs på selve krympe jobben.
              Personlig liker jeg og benytte minst mulig varme til og begynne med for og ha noe og gå på..
              mvh MM

              Comment


              • #8
                takker igjen for tips og råd. Når jeg skal bgynne på kroppen er det da best å legge undersiden først så sidene også toppen til slutt. slik at det blir fire deler ?
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Høres veldig riktig ut den prosedyren der ja !!! Holder selv på å trekke opp en gammal f3b seiler nå , litt av en jobb men utrolig artig ....
                  Mvh Andre`søhagen

                  Comment


                  • #10
                    ja det er morro når du begynner å få på trekket og ser hvordan flyet egentlig blir seende ut.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      En ting jeg anbefaler er å begynne å feste filmen midt på stykket du skal trekke. Midt på kroppen, vingehalvdelen haleroret osv. På vingen fester du først på forkanten 5-10 cm og deretter bakkanten like langt. Start midt over en ribbe slik at du ikke drar filmen ned mellom ribbene. Jobb deg utover 5-10 cm av gangen på forkant og bakkant. Slik blir det lite skrukker mot endene (huff, dårlig ordvalg ). Ellers er det lurt å dra forsiktig i enden av filmen samtidig som du fester med strykejernet. Da får du filmen strammest mulig før du begynner å stramme med føner eller strykejern. Selv har jeg brukt vanlig styrkejern for klær og hårføneren fra kjerringa. Har også prøvd med varmluftspistol, men må da være ekstremt forsiktig da filmen bråkrymper. Fikk faktisk best resultat med hårføner, da det akkurat var nok varme til at rynkene forsvant. Pass på at vingene er rett, eventuelt med riktig washout etter å ha trekt. Blir dette feil, vrir/bøyer du vingen slik at den blir rett og føner ut slakken i filmen

                      Etter en tid har jeg også oppdaget at ved å tilføre minst mulig varme, holder trekket seg finere over tid også, det slipper ikke så lett, og holder seg stramt.

                      Comment


                      • #12
                        takker for masse tips nå begynner det å ligne ett fly igjen. Satser på å få på resten på kroppen i kveld og montere utstyr i morgen. så har det å bli bra vær på torsdag Skal bli deilig å få ouya´n i lufta igjen
                        Attached Files
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          da var trekket på plass. ble jeg fornøyd,,, nei. men det blir man vel aldri. Ble vel ikke så ille til å være første gangen jeg trekker ett helt fly
                          Attached Files
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Vet du hvor man kan kjøpe solarfilm i Norge - helst på nett??

                            Ben_E
                            Ben-Erik Ness
                            Bergen Modellflyklubb

                            Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

                            www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


                            http://www.bmfk.no
                            http://www.jetsofbergen.no

                            Comment


                            • #15
                              Vet du hvor man kan kjøpe solarfilm i Norge - helst på nett??
                              Prøv Nortrading.

                              Comment

                              Working...
                              X