Unconfigured Ad

Collapse

cap 232 .40 ceg punkt.....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dago red
    • Jan 2006
    • 32

cap 232 .40 ceg punkt.....

Heisann.

Jeg har kjøpt meg en cap 232 40 size brukt. Den var imidlertidig litt herpa, og viste seg å være vanskelig å fly. Jeg tror tyngdepunkt samt skjev torpedovegg kan være av medvirkende årsaker.....

Har noen en formening om hvor jeg kan få tak i byggeveilendingen slik at jeg kan få balansert den riktig..? Jeg tror den er kjøpt hos elefun , den er turkis om med "bretling" på siden..
  • Laserboy
    • Mar 2005
    • 152

Hei dago red!

Jeg har ingen erfaring med modellen, men har sett på settet i butikken. Det er bra nok bygget og den skjeve torpedoveggen skal så vidt jeg husker det være slik. 2-3 grader høyre motortrekk er helt vanlig. Bare husk å montere motoren litt til venstre(sett bakfra) på torpedoveggen slik at motoren kommer ut med propelleren i midten.
    Når det gjelder tyngdepunktet så vet jeg ikke på millimeteren hvor det skal være. Generellt er CG (med tom tank) på slike modeller på ca. 25-30% av Mean Aerodynamic Chord (MAC). Modellen vil fly om du er innenfor dette og hvor CG skal være nøyaktig kan du teste deg litt fram på. Hvordan du enkelt finner MAC forklares godt på denne siden: http://www.airfieldmodels.com/inform...amic_chord.htm
    Små CAP´s er gjerne vanskelige spesiellt i lave hastigheter - korte vingetipper gir lavt Reynoldstall og det likes dårlig av symmetriske profil med forholdsvis spisse forkanter - løsningen kan være å bruke små utslag på sideror og høyderor, og ikke fly for sakte under innflyging..............

Lykke til!
    Lars Petter Eriksen

"the essensials are invicible to the eyes"
    Saint-Exupéry

Comment

Working...