Unconfigured Ad

Collapse

monteringsvinkel på ving, FW 190

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pleym
    • Dec 2001
    • 909

monteringsvinkel på ving, FW 190

Har kjørt meg litt fast i et scratch-prosjekt jeg har hatt gående en stund. Dette skal bli en FW 190 A-8 i ca. .40 size. Ikke noe superskala-prosjekt, men vi kan vel kalle det "stand off scale". vingespenn er ca 135 cm.

Jeg trenger rett og slett noen tommelfinger regler for angrepsvikel (monteringsvinkel) på hovedvingen. vingen har et "semisymmetrisk" profil, og har 2-3 grader washout. Tror det var NACA 63xx, men av en eller annen grunn er vingemalene borte
    Etter "gut instinct" vil jeg montere vingen med ganske lav angrepsvinkel, men det stemmer liksom ikke helt med interface mot kroppen. På den annen side så vil en for høy vinkel gi meg et helt håpløst fly.

Noen råtips?
    Attached Files
  • Laserboy
    • Mar 2005
    • 152

hei pleym!

Kult prosjekt du har der. Jeg ville tatt utgangspunkt i MAC (mean aerodynamic chord) og montert vingen med det anntal grader du finner nødvendig ut i fra det. Profilet ditt ligner litt på Naca 2415, som er et semisymmetrisk profil og det har ved 0 alfa en Cl på ca 0,2 ved Rn 250000. Med semisymmetrisk profil så vil du få forandringer i pitch med varierende hastighet - men det går å ta utgangspunkt i en kjent hastighet som du tror modellen vil fly fint på (mest mulig skalalikt vil jeg tro). Hvor mange Cl du da vil måtte ha avhenger av hvor stort vingeareal du har og ikke minst hvilken vekt du regner med å få på stasen..............finn fram kalkulatoren

V=rota av W/(1/2rho x Sw x Cl)..... hvis jeg ikke husker feil 8-?
    Lars Petter Eriksen

"the essensials are invicible to the eyes"
    Saint-Exupéry

Comment

• Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

Symmetrisk vinge f.eks NACA 0012 er ofte satt til 0-1 grader mens Clark-y profil i trainerfly er satt til 2-3 grader.

Jeg ville begynne med 0.5-1.5 grader og motornedtrekk 2-3 siden semisymetrisk vinge er løftende. Hvis den stiger hele tiden med moderat eller full gass, så legg skiver foran hovedvingen for å redusere angrepsvinkelen eller sett motoren mere nedovertrekk, kan komme opptil 4-5 grader avhengig av hastighet i forhold til vingens løft. Hvis du setter gassen ned og flyet synker sakte og flyr fint nedover, er den ok.

Comment

• pleym
        • Dec 2001
        • 909

Formelen ser ut til å stemme utfra min hukommelse også LP, men kalkisen har jeg på jobben :P

Comment

• Tom Erik
          • Feb 2004
          • 1601

Originally posted by Motorboy
          Symmetrisk vinge f.eks NACA 0012 er ofte satt til 0-1 grader mens Clark-y profil i trainerfly er satt til 2-3 grader.

Jeg ville begynne med 0.5-1.5 grader og motornedtrekk 2-3 siden semisymetrisk vinge er løftende. Hvis den stiger hele tiden med moderat eller full gass, så legg skiver foran hovedvingen for å redusere angrepsvinkelen eller sett motoren mere nedovertrekk, kan komme opptil 4-5 grader avhengig av hastighet i forhold til vingens løft. Hvis du setter gassen ned og flyet synker sakte og flyr fint nedover, er den ok.
          Motortrekket er lite relevant her. Om vingeprofil er riktig og angrepsvinkler korrekte så skal flyet gå rett frem helt uavhengig av motorpådrag. Dette med mye nedovertrekk er noe som henger igjen fra gammelt av da modellene gikk på full gass hele tiden og som skulle seil-flyves ned når motoren kutta. Jeg ville montert vingen med +0,5 grader, motor 0 og høyderor i 0. Høyderoret ville jeg gjort regulerbart for å ha mulighet for å finjustere trimmen.
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

Comment

• pleym
            • Dec 2001
            • 909

Fikk vel egentlig de svarene jeg forventet her

Kjempegod idé å bruke MAC til å sette angrepsvinkelen LP, skjønner ikke at jeg ikke tenkte på det. Det burde gi riktig kompensasjon i forhold til washout.

Har fått låne et incidence meter nå, så jeg skal sjekke hvor ståa er i løpet av ettermiddagen/kvelden.

Tviler på dette prosjektet kommer i lufta i år, men det er greit å komme videre. Må ha noe å gjøre når det pissregner ute også

Comment

• Beinet
              • Apr 2004
              • 117

Mener jeg har hørt at det viktigste er at halen har samme angrepsvinkel som vingen, eller er jeg helt på bærtur her??
              Mine Modeller:
              Dynaflite Spitfire - 40 size
              Great planes Tracer 40 m/retract (til salgs)
              Meserschmit BF109E - 60 size (Halvferdig fra scratch)
              Calypso 60
              Corsair, dogfigth size
              Great planes piper cub (Treferdig)
              DeHaviland DH88 Comet (Påbegynt scratch prosjekt)
              Top Flite P40 Warhauk (Byggesett i eske)
              Pilot Seduction 25 (Treferdig)
              Pilot Cap 10 (Treferdig)
              Great planes Super sportser 60 (Byggesett i eske)
              Great planes Ultra sport 40 (Flyr meget godt! Anbefales)
              + noen til

Comment

• Lumbajack
                • May 2002
                • 635

...mener at angrepsvinkelen på halen skal være lik datumlinja (0 grader) og at angrepsvinkelen på vingen settet ut ifra denne.
                Variasjon i angrepsvinkelen på haleflaten må vel ansees som trimming...viss ikke så kan vi jo kaste blåbær på hverandre
                Mvh

Olav Lund

Comment

• sjaa
                  • Feb 2006
                  • 601

Et lite spørsmål til den lære forsamling

Jeg fikk meg en FW190 dogfigher forleden, og den trenger en del nedovertrim for å holde level flight med fullt pådrag. Det er ikke jeg som har bygget den, men ser at motor har litt negativ vinkel (en vanlig skive på bakre skruer på motorbukken). Jeg har freløpig ikke tegninger til den og kjenner heller ikke til vingeprofil (jeg tror det er en leikvold fighter).

Kan det stemme at vingen har for høy angrepsvinkel (altså for mange grader positiv)?
                  Mvh
                  JoE
                  Agder Modellflyklubb

Comment

• Flis
                    • Apr 2006
                    • 5

Originally posted by sjaa
                    Et lite spørsmål til den lære forsamling

Jeg fikk meg en FW190 dogfigher forleden, og den trenger en del nedovertrim for å holde level flight med fullt pådrag. Det er ikke jeg som har bygget den, men ser at motor har litt negativ vinkel (en vanlig skive på bakre skruer på motorbukken). Jeg har freløpig ikke tegninger til den og kjenner heller ikke til vingeprofil (jeg tror det er en leikvold fighter).

Kan det stemme at vingen har for høy angrepsvinkel (altså for mange grader positiv)?

_Leikvold selger/produserer ikke FW190, men kansje det er en modell av Helge Ørboe eller Carsten Lumske Brevik, medlemmer i I.D.A. Du kan sjekke siden http://www.leikvold.no for informasjon om I.D.A. (dogfight)

Med vennlik hilsen Karl "Flis" Jensen
                    Last edited by Flis; 28-06-06, 23:48.

Comment

• pleym
                      • Dec 2001
                      • 909

Har vel hatt endel dogfightere opp igjennom, inkludert en FW190 A8 for noen år siden.
                      Den FockeWulfen jeg startet denne tråden med er oppskalert fra dogfighter tegninger, med endel modifikasjoner.

Det er helt normalt med nedovertrekk på dogfightere, men som Tom Erik antyder, så kan det være en gammeldags måte å tenke på. Grunnen til at man gjør det er at når du gasser på, så øker hastigheten, som fører til økt løft, som fører til at nesa løfter seg. Hvis motoren peker litt nedover så motvirkes denne effekten noe.
                      Det mange ikke tenker på er at man kan få akkurat samme effekten av å ha tyngdepunktet for langt frem, og det kan være vanskelig å se forskjellen hvis man ikke vet hva man leter etter.

Nå er det nesten bare patternmaskiner som fortsetter rett frem ved pådrag, så hvis det ikke er et problem, ikke fiks det

Comment

Working...