Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cnc

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Cnc

    Tenkte bara höre litt med dere om det finnes noe intresse for CNC fresemaskin.

    Jeg er födt i norge, men bor nå i sverige, så det kjennes lettere å mere naturlig å skrive på svenskt.

    Som ni kan se på min sida, http://www.bergan.se så säljer jag CNC-kontrollerkort och stegmotorer. Jag har gjort många olika fräsar och har funderingar på att sätta ihop ett komplett kit med allt som behövs. Så jag undrar, finns det något intresse för ett sånt om man kan hålla priset till under 10,000:- ?

    Hur stor skulle den i så fall vara? Räcker det med ett arbetsområde som är 1000x200x30mm?

    Hur stor måste Z-axeln vara, alltså hur "djupt" måste kunna fräsa?
    Det är oftast inte aktuellt med mera än ca 30mm, på grund av att vid djupare så tar oftast spindeln i eller att man fräser för det mesta bara 2.5D i alla fall i balsa eller plywood.

    Ska bordet och materialet vara stilla eller ska man ha en vagn som åker fram och tillbaka?
    Fördelen med att bordet flyttar på sig är att traversen blir mycket stadigare och därmed att hela maskinen klarar hårdare material. Nackdelen är att den tar större plats på bordet.

    Ska man lägga ner massa extra kronor på att få det sista lilla i precision?
    Det är inte alltid att man kan får nån nytta av dom kronorna. En bra trapetsgänga eller en vanlig gängad axel, är nog tillreckligt bra för det dom flesta ska använda den till. Det är i stort sätt omöjligt att se någon skillnad på en fräst bit utskuren med trapets eller kulskruv. ska man fräsa eller svarva med "sugpassing", då kan man värdera saken, men för balsa, plywood och liknande då är det bortkastade pengar, tycker jag. Det är bättre att få nåt än inget alls Med kulskruvar ökar totalpriset med ca 3000:-

    För X, Y och Z tänkte jag använda linjära kulskensstyrningar. Dom har blivit ganska billiga nu. en vagn tex kostar ca 300:- och skenan kostar ca 500:-

    Finns det andra saker ni tycker är viktiga?

    Om man bygger med "tillrekligt bra" saker, kan nog priset bli en bra bit under 10,000:- också.

    Svara gärna här, eller hör av er direkt till mig, så kan vi komma igång och göra en "fattigmanns fräs" tillsammans.

    Hilsen Jojje Bergan
    cnc@bergan.se

  • #2
    Dom tre sista bilderna på http://bergan.se/page_1148944966478.html är nya, och den stora (1100x200x100) kan byggas komplett för ca 9000 NOK. Den lilla (500x200x100) kan byggas för ca 7000 NOK.

    /// Jojje

    Comment


    • #3
      Cnc

      Heisan!

      det der høres interesant ut, lurer litt på hvilken programmvare som benyttes og hvilke toleranser den klarer.
      hvilke verktøy kan den benytte?
      Tror løsning med bevegelig bord kanskje er best.

      er helt klart interesert i en cnc fres, tenk hvilke deler man kan lage
      Last edited by Ullteppet; 18-06-06, 15:37.
      T-rex ccpm (den gule) (solgt)
      Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
      Raptor 90se (solgt)
      Extra 300 . (kontainer mat)
      Mini funtana ( Peis varme )
      Protech Cessna 182

      Comment


      • #4
        Jeg har lenge ønsket å bygge en CNC-fres men har aldri orket å sette meg inn i styringssystemene.

        Jeg syns modellene du hadde på siden så bra ut. Jeg er interressert hvis det er et komplett byggesett for under 10000.

        Hva bruker man som fres? Dremel? Hva slags CAD-software kan det brukes med?

        Comment


        • #5
          Interessant. Hvilke materialer kan freses i tilleg til depron/isopor/balsa/ply? klarer den aluminium, eventuelt andre metaller?
          Alf Surdal
          Hovsherad

          Comment


          • #6
            Som CAD/CAM-program använder jag AutoCAD och SolidWorks för att att rita och ev. MasterCam för att bereda delarna som ska fräsas. Alla program som kan göra DXF eller G-koder kan användas. Finns även gratisprogram på nätet, se ex. längst ner på sidan http://www.bergan.se/page010.html.

            För att överföra G-koderna till fräsen kan man använda Mach3 eller liknande. Även där finns det gratisprogram att hämta på nätet.

            Toleranserna bestäms av hur stadig maskinen är och vilken upplösning man väljer på gängstången/trapetsskruven/kulskruven. Hittills har ingen klagat på upplösningen, fast att dom har använt vanliga gängstänger och glappfri mutter.

            Vanligaste spindelmotorn är en Dremel eller kineskopia. Det finns speciella spindelmotorer men dom kostar därefter. Man kan även bygga en egen ganska lätt. Eller köpa en överhandsfräs för 6/8mm fräsar från Biltema för några hundra. Fungerar fint till lite större saker. Till typ balsa/plywood är nog en Dremmel (eller kopia) att föredra.

            Vilka typer av material man kan fräsa?
            Man kan säga att om man kan bearbeta materialet för hand med en Dremmel, då kan man också CNC-fräsa det materialet med samma typ av spindelmotor. Desto stabilare maskinen är, desto hårdare material kan fräsas. Normalt är alla trä, plast och metaller som inte innehåller järn fräsbara.

            Comment


            • #7
              Nu har jag lite byggbilder på 500x200x100 modellen.
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Nu har jag kommit "lite" längre. Jag har satt ihop den och gjort en film på när jag kör fräsen med en penna. Nu fattas locket och att måla den.

                http://www.bergan.se/downloads/Film01.mpg (16mB)

                Comment

                Working...
                X