Announcement

Collapse
No announcement yet.

Støping av helikropp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Støping av helikropp

    Noen som vet om en god beskrivelse/fremgangsmåte for støping av kropp (canopy) til helikopter, enten nettside eller forumtråd..?

  • #2
    Hei

    Skal snart i gang med å støpe kropp til helikopteret mitt. Har et Caliber 30 fra Kyosho.

    Har tenkt å skjære ut i isopor, kle med folie og så støpe med galssfiber/polyester (biltema..) Deretter tenkte jeg å skjære ut mye av fronten bortsett fra gulvet. Dette for å få inn mekanikken i kroppen. Bensin løser opp isoporen..

    Etter det regner jeg med at det blir en del sparkling og pussing. Har lest denne tråden og kom på ideen da.

    Twin Otter - (MFN) ModellflyNytt.no

    Jeg har lyst til å prøve å lage en augusta 109A og holder på å fremskaffe flest mulig utvendige mål.

    Håper det var til hjelp også må du gjerne legge ut bilder her når du er i gang. Kan jo gjøre det jeg og hvis jeg kommer i gang.
    Cessna ARC med flottører og OS 70 surpass
    Caliber 5 med OS 50 hyper
    Futaba 9c

    www.bmfk.org

    Comment


    • #3
      Hey.. jeg har akkurat støpt av orginal canopy`n til raptor titaniumen min.
      La bare et oljelag/smøreolje, på utsiden av kåpa.. så la jeg bare glassfiber og polyester utenpå.. gikk fint som bare det.. men du har kanskje ikke orginal canopy`n?
      ~Futaba 10C~


      ~T-Rex 500 v-bar~
      ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

      ~Min Cnc byggetråd #1~
      ~Min Cnc byggetråd #2~
      ~Min Cnc byggetråd #3~


      ~Trondheim Modellflyklubb~

      Comment


      • #4
        Hei !

        Du finner alt du trenger på Home - R&G Faserverbundwerkstoffe GmbH. Gå til siden service og last ned RG handboken ( 300 sider ) så er du igang
        For å lage skikkelig glassfiber kropper må du bruke riktige produkter som passer sammen.
        feks du kan ikke mixe polyester produkter med epoxy produkter.
        Pluggen ( orginalen ) må vokses minst 5 ganger og stives av. Det må lages midt deler hvis du skal ha 2 halvdeler av formen.

        Jeg og noen andre støper egne kropper og vi sprøyter forgelat ( Gelcoat på expoy basis) i formen. så lamineres 2-3 lag med 80- 120 grams duk i formen.
        Så skjøter vi alt vått i vått med overlapp før det herder , slik at du øker styrken i skjøten og gjør denne penest mulig.

        Det er mye arbeid å gjøre dette skikkelig , men belønningen er at kroppene blir lettere og betydelig bedre enn orginalen

        Skal du bare lage 1-3 stk canopyer så lønner det seg ikke økonomisk å gjøre dette.

        Du må regne ca 1000-1500 kr i alt du trenger til form og støpe den første delen. Det som koster er formgelcoat, epoxy, duk, styrepinner og strøglass til å sikkre bindingen mellom form gelcoaten og laminatet. Voks koster også noen gode 100 lapper, blandebeger og gram vekt til å blande ut riktige mengder epoxy koster fort 200-300 kr i tillegg. Det går ikke å blande feks 60/40 på øyemål, da blir det bare suppe.

        Les håndboken så ser du hva jeg mener.
        Last edited by Jan Thore; 02-10-06, 15:32.
        Jan Thore Lygren

        www.f3cnorge.info

        Comment

        Working...
        X