Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilket lim

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilket lim

    Lurer på hvilket lim dere "byggere" bruker?
    Mine tidligere byggesettfly har jeg stort stt limet med den blå UHU limen, samt noe lynlim i forskjellige varianter.

    Har et byggesett som snart skal påbegynnes å lurer på om vanlig hvitlim er tingen, er den sterk nok? Greit om limen ikke tørker for fort slik at en får litt tid til å rette eventuelle feiltrinn.
    Brukes denne limen i såfall over hele fjøla, eller er det slik at det er fortsatt epoxy som gjelder der en trenger mye styrke feks firewall/vingesjøt.
    ------------------

    PA Bad Boy med ASP46
    H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
    E-Flite Taylorcraft
    T-rex 450Sport
    Cessna Cardinal on floates (EPP)

  • #2
    Some tips from an old fart with 54 years experience of building...

    1. UHU Hart is still the best for balsa to balsa always pre-glue end grain.

    2. Cyano in my opinion should only be used as an alternative to pins to hold structures together while the 'real' glue dries.

    3. Stabilit Express is the two component glue of choice.

    4. Ordinary white glue (Casco) is impossible to sand on balsa ("starved horse effect")

    5. Aliphatic wood glue is excellent for balsa to ply and sands well.

    6. Remove all dust before glueing.

    7. Roughen the areas to be glued on aircraft grade ply.

    8. Special 'canopy glue' is available on the market.

    9. Remove all excess glue from the model before it dries.

    10. Thinned white glue (water) is good for skinning balsa to foam wing cores.

    11. Quick drying epoxy glues are brittle, use slow drying araldit preferably with a little warmth from a hair dryer to thin the glue and drive it into the joint and material.

    12 BE PATIENT, concours quality takes time...
    Ken Bates
    Never Mind the Label

    Comment


    • #3
      Bruker mye UHU/Ponal Express. Det er et raskt hvitlim og min favoritt på 90% av limingene på et normalt kit.

      Epoxy der det er nødvendig. Som Ken så bruker jeg en del varme på dette limet. Hårføner eller et varmt vannbad til blandekoppen og langsomt-herdende epoxy gir overlegen styrke, og jeg bruker en del microbaloons (evt potetmel) der det er nødvendig med fyllende fuger. Ellers er det lettere å fjerne overflødig epoxy når man varmer det. (Vekt vekt) Choppa fibrer skal være meget bra der man trenger sterke fyllinger, men jeg har ikke brukt det særlig mye selv ennå.

      Bruker litt CA, men den er skummelt hard. Spesielt når man bruker kicker.

      Liming av finèr mot glassfiber inni kropper: oppdaget etter tips et nytt silikon nylig, TEK 7. Skal bruke en del av dette i vinter for å feste brett etc inni seilflykropper.


      Man bør ta en tur på pusseboden før byggestart og gjøre det meste av roughening av flater. Da slipper man å stadig pusse under bygginga.

      Har jeg et gammelt kit som har ligget lenge strør jeg et par spiseskjeer potetmel over delene, lar det ligge et døgn eller to og støvsuger deretter delene. Da kan man trekke vekk en del av uhumskheter etter fukt som gror på over tid.
      Last edited by joo; 25-10-06, 17:03.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Should have mentioned Ponal myself - an excellent glue - the old memory is not what it used to be - otherwise very good advice on micro-balloons from JOO.

        A good tip is to collect the small silica jel bags that come with new cameras and other assorted consumer electronics and place them in kits which are stored away.
        Ken Bates
        Never Mind the Label

        Comment


        • #5
          Hei,

          Takker for mange bra tips, må nok kjøpe inn et par flasker UHU/Ponal.


          Geir
          ------------------

          PA Bad Boy med ASP46
          H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
          E-Flite Taylorcraft
          T-rex 450Sport
          Cessna Cardinal on floates (EPP)

          Comment


          • #6
            TITEBOND II WEATHERPROOF (trelim) anbefales
            Selges av bl.a. NM.
            Espen Melby

            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

            Comment


            • #7
              lim

              Har bygget relativt mange fly fra 40-size til giant scale med utelukkende bruk av thin ca samt 30 min. epoxy på vitale punkter. hold vekten nede, ca er dritbra!!
              Terje Pedersen

              Indre Østfold Modellflyklubb

              91399490

              Comment


              • #8
                Originally posted by piper
                Har bygget relativt mange fly fra 40-size til giant scale med utelukkende bruk av thin ca samt 30 min. epoxy på vitale punkter. hold vekten nede, ca er dritbra!!
                Hovedproblemet er at en del har allergi mot CA, og jo mer vi bruker det jo flere vil oppleve å få allergi. Det arter seg som en kraftig forkjølelse, og ved gjentatt eksponering blir man hyperfølsom. Kan forresten nevne at kicker er forbudt i enkelte stater i USA nå...
                Jeg bruker selv noe CA, men prøver å begrense bruken mest mulig pga dette.

                PS: Man kan få kontakt-allergi om man er mye i kontakt med epoxy også. Vinylhansker anbefales.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Lim ja...

                  Originally posted by royalevo
                  Lurer på hvilket lim dere "byggere" bruker?
                  Mine tidligere byggesettfly har jeg stort stt limet med den blå UHU limen, samt noe lynlim i forskjellige varianter.

                  Har et byggesett som snart skal påbegynnes å lurer på om vanlig hvitlim er tingen, er den sterk nok? Greit om limen ikke tørker for fort slik at en får litt tid til å rette eventuelle feiltrinn.
                  Brukes denne limen i såfall over hele fjøla, eller er det slik at det er fortsatt epoxy som gjelder der en trenger mye styrke feks firewall/vingesjøt.
                  --

                  Jeg punkter med CAP og limer generellt med Casco trelim. De 2-3 første spanter i kroppen sett fra motor blir oftest limt med 30 min. eller mer epoxylim.
                  Her jeg bor er UHU vanskelig å få tak i, men det er et meget bra lim. Etter at miljøforkjempere stakk kjepper i hjula til UHU maskineriet så har de fjernet sniffestoffene som gjorde at limet var det desidert beste på 80 tallet. Til underretning så kan jeg nevne at Karlsonslim var det som var in på 70 tallet,
                  men da fantes nesten ikke epoxy.
                  Mvh.
                  Rolv Leirro

                  Comment

                  Working...
                  X