Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gjør det selv CNC-ruter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Hei!

    Ja, det kan vel kanskje bli interesant vi får sjekke om det kan bli noe av det


    Mvh Robert
    ~Futaba 10C~


    ~T-Rex 500 v-bar~
    ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

    ~Min Cnc byggetråd #1~
    ~Min Cnc byggetråd #2~
    ~Min Cnc byggetråd #3~


    ~Trondheim Modellflyklubb~

    Comment


    • #92
      Originally posted by kapia View Post
      har vell ikke tips til hvor i norge/europa en kan få kjøpt reimer i grei lengder?
      Har ingen anelse om pris men jeg vet tools skaffer de lengder du måtte ønske, der jeg jobber ble det bestill reimer på mål.
      Tror også muligens tess kan drive med slikt.

      mvh
      chris

      Comment


      • #93
        ja ikke umuligt det, men jeg holder meg unna slike butikker som tess, jeg kan med sikkerhet si at en betaler 80% pga at tess selger det..... dem er flinke, og leverer helst før du spør, men prisene dreper

        Comment


        • #94
          Originally posted by kapia View Post
          ja ikke umuligt det, men jeg holder meg unna slike butikker som tess, jeg kan med sikkerhet si at en betaler 80% pga at tess selger det..... dem er flinke, og leverer helst før du spør, men prisene dreper
          Ikke hvis du har kjente som jobber innen industri/anlegg og slike ting.

          Firmaet jeg jobber i har opptil 80% på skruer og mye goder på andre ting. så hvis du har kontakter + at de sier de skal ha det privat, så får du nok en god pris.

          Men det kan vel kanskje lønne seg og kjøpe på biltema eller lignende om man ikke er av den kresne typen, å kjøpe alt det beste!


          Mvh Robert.
          ~Futaba 10C~


          ~T-Rex 500 v-bar~
          ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

          ~Min Cnc byggetråd #1~
          ~Min Cnc byggetråd #2~
          ~Min Cnc byggetråd #3~


          ~Trondheim Modellflyklubb~

          Comment


          • #95
            wire drift

            Hei,
            jeg kom til å tenke på en ting jeg har sett på en del gamle matriseskrivere jeg har tatt livet av opp igjennom som kansje kunne vært nyttet på cncmaskiner, wiredrift.
            Måten dette har vært løst på er å rett og slett en lang silkewire som løper rundt et reimhjul i den ende enden og så blir den surret opp/ut på en aksel i den andre enden. Litt vanskelig å forklare men prinsippet er ganske enkelt og jeg ser ingen grunn til at dette ikke skal kunne bli like nøyaktig som reimløsningen. Og alle delene er lett tilgjengelig her til lands.

            kanskje et verdig alternativ for dere som skal ha lange akser.

            mvh
            Chris

            Comment


            • #96
              Hei igjen!

              Da har jeg fått sjekket priser på alu til min maskin. Jeg driver jo med bearbeiding av stål og konstruksjoner, så prisene blir jo ikke så ille når man får kjøpt rett ifra grossist

              Tenker å bruke UPE 100, det er en kanal som man ser på skissen min i en tidligere tråd.
              Denne kanalen betaler jeg 120,- pr meter.
              Akslingen blir 30mm og den blir det 80,- pr meter for.

              For hele rammen min, med gantry så blir prisen ca 1700 kroner i alu.
              Tror jeg satser på denne løsningen i forhold til stål, pga av tyngden.
              Vi driver ikke så altfor mye med alu, så da jeg må betale dette selv så blir det dyrere, enn om jeg kunne bruke "brom" og lage det av, men som sakt det er tyngden.

              Akslingene som blir 30mm, skal jeg da dreie en messinghylse som sklir "sinnsykt" fint utenpå? blir jo en bra nok løsning det?

              Noen som har noen andre forslag?


              Mvh Robert.
              ~Futaba 10C~


              ~T-Rex 500 v-bar~
              ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

              ~Min Cnc byggetråd #1~
              ~Min Cnc byggetråd #2~
              ~Min Cnc byggetråd #3~


              ~Trondheim Modellflyklubb~

              Comment


              • #97
                Originally posted by Vegabond View Post
                Hei igjen!

                Da har jeg fått sjekket priser på alu til min maskin. Jeg driver jo med bearbeiding av stål og konstruksjoner, så prisene blir jo ikke så ille når man får kjøpt rett ifra grossist

                Tenker å bruke UPE 100, det er en kanal som man ser på skissen min i en tidligere tråd.
                Denne kanalen betaler jeg 120,- pr meter.
                Akslingen blir 30mm og den blir det 80,- pr meter for.

                For hele rammen min, med gantry så blir prisen ca 1700 kroner i alu.
                Tror jeg satser på denne løsningen i forhold til stål, pga av tyngden.
                Vi driver ikke så altfor mye med alu, så da jeg må betale dette selv så blir det dyrere, enn om jeg kunne bruke "brom" og lage det av, men som sakt det er tyngden.

                Akslingene som blir 30mm, skal jeg da dreie en messinghylse som sklir "sinnsykt" fint utenpå? blir jo en bra nok løsning det?

                Noen som har noen andre forslag?


                Mvh Robert.
                Robert,
                burde bli bra det! Hva slags aksler har du kjøpt? finnes jo lineære lager som passer på 30mm, tror det er en fordel om dem er herdet om det skal nyttes lineære kulelager. messing kan bli veldig bra det å, du kan jo koke dem i olje så har du en selvsmurende løsning.
                Med en slik løsning er jo verste som kan skje at du må bytte disse hylsene av og til.

                Ellers så må jeg si det virker som du kommer til å få en svært proff maskin som burden kunne levere!

                lykke til.

                chris

                Comment


                • #98
                  Hei!

                  Har ikke kjøpt noe, bare funnet ut prisene, men det er vanlig aluminiums aksling.
                  Skulle jeg heller brukt stålaksling? tror du at herdet stål blir så mye bedre da ? 30mm stål er ikke noe du knekker som en blyant eller da!

                  Mvh Robert.
                  ~Futaba 10C~


                  ~T-Rex 500 v-bar~
                  ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                  ~Min Cnc byggetråd #1~
                  ~Min Cnc byggetråd #2~
                  ~Min Cnc byggetråd #3~


                  ~Trondheim Modellflyklubb~

                  Comment


                  • #99
                    Originally posted by Vegabond View Post
                    Hei!

                    Har ikke kjøpt noe, bare funnet ut prisene, men det er vanlig aluminiums aksling.
                    Skulle jeg heller brukt stålaksling? tror du at herdet stål blir så mye bedre da ? 30mm stål er ikke noe du knekker som en blyant eller da!

                    Mvh Robert.
                    He he nei, du knekker den ikke akkurat som en blyant nei! problemet med lineære kulelager er at det er dem gir en ganske stor punkbelastning så aluminium kommer den til å lage spor i med en gang.
                    Problemet er forresten ikke at dem knekker, men at dem flekser, selv en 30mm stang vil flekse på 1,5m. flekser den 1mm er det ganske mye i denne sammenheg! Tror når jeg tenker meg om at dette ikke kommer til å gå da du ikke kommer til å klare å hindre at disse akslene flekser. på den avstanden må du ha noe som kan støttes i løpet av den 1,5 meterene dine.

                    mvh
                    Chris

                    Comment


                    • hei, du bør nok satse på senterless/syrefast/akselstål.
                      Jeg har en lengde på 1500mm til min fres, og det er ikke så mye feil justerninger før dem glir kjempe tregt. Om du bruker aluminium til føring tror jeg ikke gleden blir stor.

                      Comment


                      • liten oppdatering!

                        Angrer på at jeg valgte å putte allt av elektronikk i en boks!! har nå ikke mer plass og jeg skulle hatt plass til et relekort også inni der!
                        Har også klødd med veldig i hodet i det siste grunnet noen svært spesielle feil på powerene jeg har laget. Fikk plutselig ut 43 v i stedet for 16 som jeg skulle hatt!!!
                        Det viste seg at jeg må gå bort fra å benytte SolidState rele til å skru på trafoene. Disse releene genererer så mye støy at ingen av spenningen mine ble som beregnet etter likeretting og glatting. Grunnen er ganske enkel, et solidstate rele skruer seg ikke på før et lite stykke inn i hver halvperiode og påslaget er så brått at det blir en masse overharmonisk støy i systemet. Vel det var dagens elektronikk, vrøvl . . .

                        Har blitt litt hektet på å skulle lage spindel jeg å nå så jeg har klart å få tak i et sett med 13 ER20 spennhylser og Aksel med ER20 chuck, lager er også på vei. Spørs om ikke jeg må prøve meg på poweret tahustvedt snakket om! Kommer vel ikke til å trenge mer enn 30A men det blir fortsatt billigere enn om jeg skal lage det selv eller kjøpe noe her till lands.
                        Motor kan også fås billig på ebay, 80A controller med motor som klarer over 1200W til under 500kr . . . . .

                        Holdt på i det siste å sette meg inn i G-kode noe som egentlig virker svært overkommelig! har funnet konverterere som håndterer gerber-drill files fra ORCad samt også selve layoutfilen og gjør dem om til G-Code.

                        fortsatt en riktig god helg!

                        mvh
                        chris

                        Comment


                        • Hei igjen folks!

                          Har vært litt borte her nå , på grunn av at nå har vi blitt 3 personer i huset

                          Sebastian veier 3300 gram, og er 50 cm lang! går bra med alle 3

                          Skal tegne om benken min litt, så vi får se om jeg får tid til det i morgen.
                          Blir jo plutselig så mange som skal komme på besøk for tiden :P


                          Men når vi snakker om disse akslingene så skjønner jeg at de er mye svakere enn stål, så skal prøve og få tak i prisen på herdet 30mm rundtstål.

                          Mvh Robert.
                          ~Futaba 10C~


                          ~T-Rex 500 v-bar~
                          ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                          ~Min Cnc byggetråd #1~
                          ~Min Cnc byggetråd #2~
                          ~Min Cnc byggetråd #3~


                          ~Trondheim Modellflyklubb~

                          Comment


                          • Originally posted by Vegabond View Post
                            Hei igjen folks!

                            Har vært litt borte her nå , på grunn av at nå har vi blitt 3 personer i huset

                            Sebastian veier 3300 gram, og er 50 cm lang! går bra med alle 3

                            Mvh Robert.
                            God kveld,
                            Og Gratulerer så mye!!
                            Tenkte faktisk på det her at det vel ikke var usansynlig om ting var på gang!

                            Når du har tid Robert ta en titt på E-Bay butikken under:
                            Security Measure
                            skulle være mye bra og billige lineære slider der.

                            Nok en gang gratulerer så mye!


                            mvh
                            Christian

                            Comment


                            • Gratulerer, Robert!


                              VXB har jeg brukt mye til vanlige kulelagre. Bra butikk å handle hos med veldig kjapp levering.

                              Comment


                              • Hei igjen!

                                Noen som har et bilde over begge endene på en skrue ?


                                Mvh Robert
                                ~Futaba 10C~


                                ~T-Rex 500 v-bar~
                                ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                                ~Min Cnc byggetråd #1~
                                ~Min Cnc byggetråd #2~
                                ~Min Cnc byggetråd #3~


                                ~Trondheim Modellflyklubb~

                                Comment

                                Working...
                                X