Hei.
Da har jeg samlet nok informasjon til at jeg kan tenke på og starte med dette prosjektet. Satser på og få ferdig maskinen til sommeren.
For tilpasning og bearbeiding av stål, så jobber jeg selv som platearbeider, og har mange nyttige maskiner på jobb som er:
- Dreiebenk
- Fres
- Platesaks
- Platevals
- Plateknekke
- Sveiseutstyr
- Kjernebor
- Div. mye annet små snæx.
Forum
CncZone - Denne plassen har jeg fått nyttige løsninger ifra, så der kan det være lurt å ta en titt.
Her er noen tråder som omhandler Cnc på dette forumet:
Cnc 1
Cnc 2
Her er en tråd for og få opp kreativiteten samt inspirasjonen litt
Jeg vil prøve og oppdatere det første innlegget med nyttige linker og bilder slik at man kan lese det viktigste i starten av tråden, før man eventuelt spør. Trådene har jo en fin uvane, med å bli veeeldig lange
Håper mange kan bli med å bidra med innspill, om hvordan det er best og lage en slik maskin.
Det finnes flere tråder på dette forumet som omhandler det samme, så håper vi kan få til flere slik at eventuelle andre som kommer i ettertid, kan velge løsninger som de selv synes er best.
Tegning
Har lagt ved noen tegninger som viser min cnc ca slik den vil være når den er ferdig.
Tegningen er tegnet i AutoCAD
For de som er interessert i Solid Works, og har lyst på tips og triks, kan de lese denne Tråden
Utstyr
Butikker som har diverse utstyr til CNC er:
Cnc-Plus
Cnc 4 pc
E-Bay
World of cnc -Dette firmaet har noen på dette forumet hatt meget dårlig erfaring med.
Compactmt
Linear Motion Bearings -Dette firmaet må jeg skryte mye om. Bra kundeservice, og rask til og sende. Og ikke minst BILLIG!
Så en oppdatering over ting som til slutt har blitt kjøpt for og bygge maskinen.
X-Akse
- Lengde på skrue = 590mm
Vandring = 460mm
- Lengde på skinner = 640 mm
Vandring = 520 mm
Y-Akse
- Lengde på skrue = 1250 mm
Vandring = 1115 mm
- Lengde på skinner = 1200 mm
Vandring = 1090 mm
Z-Akse
- Lengde på skrue = 340 mm
Vandring = 210 mm
- Lengde på skinner = 300 mm
Vandring = 240 mm
Stepper motorer
Nema 23, 270 oz/in
Styringskort
MDFLY Styringskort
Strømforsyning
Strømforsyningen ble kjøpt brukt, men den leverer for mange volt (32) så en kamerat av meg har bestilt et nytt kretskort for og få endre litt på utseende og stille ned volten.
Mvh Robert.
Da har jeg samlet nok informasjon til at jeg kan tenke på og starte med dette prosjektet. Satser på og få ferdig maskinen til sommeren.
For tilpasning og bearbeiding av stål, så jobber jeg selv som platearbeider, og har mange nyttige maskiner på jobb som er:
- Dreiebenk
- Fres
- Platesaks
- Platevals
- Plateknekke
- Sveiseutstyr
- Kjernebor
- Div. mye annet små snæx.
Forum
CncZone - Denne plassen har jeg fått nyttige løsninger ifra, så der kan det være lurt å ta en titt.
Her er noen tråder som omhandler Cnc på dette forumet:
Cnc 1
Cnc 2
Her er en tråd for og få opp kreativiteten samt inspirasjonen litt

Jeg vil prøve og oppdatere det første innlegget med nyttige linker og bilder slik at man kan lese det viktigste i starten av tråden, før man eventuelt spør. Trådene har jo en fin uvane, med å bli veeeldig lange

Håper mange kan bli med å bidra med innspill, om hvordan det er best og lage en slik maskin.
Det finnes flere tråder på dette forumet som omhandler det samme, så håper vi kan få til flere slik at eventuelle andre som kommer i ettertid, kan velge løsninger som de selv synes er best.
Tegning
Har lagt ved noen tegninger som viser min cnc ca slik den vil være når den er ferdig.
Tegningen er tegnet i AutoCAD
For de som er interessert i Solid Works, og har lyst på tips og triks, kan de lese denne Tråden

Utstyr
Butikker som har diverse utstyr til CNC er:
Cnc-Plus
Cnc 4 pc
E-Bay
World of cnc -Dette firmaet har noen på dette forumet hatt meget dårlig erfaring med.
Compactmt
Linear Motion Bearings -Dette firmaet må jeg skryte mye om. Bra kundeservice, og rask til og sende. Og ikke minst BILLIG!
Så en oppdatering over ting som til slutt har blitt kjøpt for og bygge maskinen.
X-Akse
- Lengde på skrue = 590mm
Vandring = 460mm
- Lengde på skinner = 640 mm
Vandring = 520 mm
Y-Akse
- Lengde på skrue = 1250 mm
Vandring = 1115 mm
- Lengde på skinner = 1200 mm
Vandring = 1090 mm
Z-Akse
- Lengde på skrue = 340 mm
Vandring = 210 mm
- Lengde på skinner = 300 mm
Vandring = 240 mm
Stepper motorer
Nema 23, 270 oz/in
Styringskort
MDFLY Styringskort
Strømforsyning
Strømforsyningen ble kjøpt brukt, men den leverer for mange volt (32) så en kamerat av meg har bestilt et nytt kretskort for og få endre litt på utseende og stille ned volten.
Mvh Robert.
Comment