Announcement

Collapse
No announcement yet.

Epoxy granite støping/cnc dreibenk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Epoxy granite støping/cnc dreibenk

    Går med planer om å bygge en cnc dreibenk og lurer på om det er mulig å støpe base, ramme og spindelhus.
    Ser på cnczone at noen driver med Epoxy granite støping av deler til dreibenker.
    Får liksom ikke helt greie på blandingsforhold og vilke råvarer som er brukbare.

    Noen som har peiling på slikt? og eventuelt hvor man får tak i epoxy og slikt?
    T-rex ccpm (den gule) (solgt)
    Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
    Raptor 90se (solgt)
    Extra 300 . (kontainer mat)
    Mini funtana ( Peis varme )
    Protech Cessna 182

  • #2
    Tenkte forsøke meg på noe lignende som Dumpstercnc har laget.

    Her er en video

    https://<object width="480" height="...mbed></object>
    T-rex ccpm (den gule) (solgt)
    Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
    Raptor 90se (solgt)
    Extra 300 . (kontainer mat)
    Mini funtana ( Peis varme )
    Protech Cessna 182

    Comment


    • #3
      Tøft og ganske ambisiøst prosjekt!
      Har gjort meg noen små erfaringer om materialet.
      Jeg var bare ute etter å fylle en stålkonstruksjon, og derfor var ikke strukturell styrke så viktig, men siden jeg har fulgt den enorme E/G tråden på cnczone ville jeg se om jeg kunne oppnå epoxyandel på 10 vektprosent eller mindre. Det har jo handlet mye om å kalkulere og beregne, og relativt lite praktiske forsøk har vært gjort.
      Jeg dro på stranda (ferskvatn) og hentet flere bøtter grus, og prøvde bevisst å få med ca like mengder av forskjellige korninger fra et par mm og opp til småstein på 3-4cm. For å fylle de siste tomromma hadde jeg en sekk med fin blåsesand fra Coop.
      Vel hjemme vasket jeg grusen med litt Zalo i vannet, og spredde den til tørk på garasjegulvet. Der lå den hele sommerferien.
      Epoxyen jeg valgte var R&G L1100 med 294 herder. Valget baserte seg på at Modellbau Lindinger hadde denne på lager. Bestilt derfra blir frakta aldri mer enn 20Eur, og de sender som vanlig post. 10+3kg havnet på mellom 13-1400kr inkl moms og frakt.
      Annet viktig kriterie var arbeidstida. Med denne herderen har du 400 minutter. Det betyr lite stress, og en kan blande flere kg i slengen uten at det går varme i blandinga.
      Jeg blanda til massen virket veldig tørr, men etter at jeg var ferdig med å fylle begynte det å flyte opp epoxy, som la seg som et lag på toppen. Av dette konkluderer jeg at jeg kanskje kunne blandet enda tørrere. Det ble totalt 65kg masse, og målet om en tiendedel epoxy er temmelig nære uten at jeg har finregnet.
      Tømte overskuddet ut på plastfolie for å lage noen prøvebiter. Disse prøvde jeg å knekke/knuse med hammer, men de var overraskende sterke.
      Hvis jeg skulle støpe strukturelle deler i forskaling hadde jeg antagelig benyttet samme blandinga. En får heller bare dimensjonere litt grovt i tilfelle det ikke er optimalt.
      For beste dempeegenskaper er det viktig at det ikke er stålarmering i støpen. Festepunkter for skinner o.l. bør støpes ned enkelvis. Alle hull og boringer bør støpes inn, mye enklere enn å borre etterpå.
      Jeg har stor tro på at materialet kan bli til fine maskindeler. Med litt flid i forskalinga kan finishen også bli bra.

      Har du tegnet noe av dreiebenken?

      Comment


      • #4
        Hei og takk for mye god informasjon.

        Jeg har ikke begynt på tegning enda. Trenger å bestemme meg for, og skaffe deler jeg vil benytte. spindel, chuck, skinner osv.
        Da har jeg målene og utgangspunktet for å tegne hele maskinen.
        Forslag tas i mot med takk, og jeg er selvfølgelig veldig interessert hvis noe har noen deler liggende å slenge.

        Ser for meg at jeg trenger en eller annen form for vibrerende støpebord for å fylle alle hulrom da støpeformen antagelig vil bli relativ kompleks.

        Fikk du noe inntrykk av stivheten til det ferdige produktet?
        T-rex ccpm (den gule) (solgt)
        Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
        Raptor 90se (solgt)
        Extra 300 . (kontainer mat)
        Mini funtana ( Peis varme )
        Protech Cessna 182

        Comment

        Working...
        X