Announcement

Collapse
No announcement yet.

Luftkjøling?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Luftkjøling?

    Har siden jeg begynte og bruke cncr-routeren min brukt rødsprit for kjøling av fres og arbeidsstykke. Men det som har lett for å skje ved litt dypere kutt fra ca tre mm og dypere, er at sporet fylles litt med en slags saus av spon og sprit og det dannes avsetningsmerker på den ferdige delen.
    Tenker litt på og forsøke kjøling med trykkluft i stedet slik at sponet blir blåst vekk fortløpende.
    -Noen som har erfaring med dette?
    Terje

  • #2
    Originally posted by Te-raptor View Post
    Har siden jeg begynte og bruke cncr-routeren min brukt rødsprit for kjøling av fres og arbeidsstykke. Men det som har lett for å skje ved litt dypere kutt fra ca tre mm og dypere, er at sporet fylles litt med en slags saus av spon og sprit og det dannes avsetningsmerker på den ferdige delen.
    Tenker litt på og forsøke kjøling med trykkluft i stedet slik at sponet blir blåst vekk fortløpende.
    -Noen som har erfaring med dette?
    Har ikke testet med bare luft men den skal vel være veldig kald for å kompensere for veske.
    Bruker Isopropanol (blårens) siden denne har en høyere alkohol prosent (96%) og dermed kjøler bedre og fordamper fortere men koster en god del mer
    Pressluft pistolen brukes ofte for å blåse sporet rent - særlig på den siste finish runden.
    Last edited by Quadrocopter; 31-03-11, 21:49.

    Comment


    • #3
      Takk for tips Quadrocopter. Jeg skal prøve med isopropanol, tror nok egentlig selv også at luft alene vil kjøle for dårlig. Skal snart frese litt igjen og da prøver jeg isoprop og jevnlige "puff" med blåsepistol.
      Terje

      Comment


      • #4
        Originally posted by Te-raptor View Post
        Takk for tips Quadrocopter. Jeg skal prøve med isopropanol, tror nok egentlig selv også at luft alene vil kjøle for dårlig. Skal snart frese litt igjen og da prøver jeg isoprop og jevnlige "puff" med blåsepistol.
        Det blir "gjørme" i bunnen hvis jeg heller på for mye Isopropanol men bruker du moderate mengder så fordamper den mye raskere enn tilsvarende mengder med rødsprit og det er enklere å blåse rent.
        Det er bare å prøve seg frem og forhåpentligvis finner du en kombinasjon som fungerer.

        Du kan høre med [tahustvedt] - han har gjort mange fine ting i aluminium.
        Last edited by Quadrocopter; 01-04-11, 19:45.

        Comment


        • #5
          Det du også kan gjøre er og kjøre allowance slik at du kjører et finish kutt til slutt. Allowance er vel det ene ordet av samme betydning. Kommer an på hvilket program du bruker. Da slipper du også fresesporene.

          Jeg bruker kjøle veske. Og stopper noen ganger for og blåse rent.


          Mvh Robert.
          ~Futaba 10C~


          ~T-Rex 500 v-bar~
          ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

          ~Min Cnc byggetråd #1~
          ~Min Cnc byggetråd #2~
          ~Min Cnc byggetråd #3~


          ~Trondheim Modellflyklubb~

          Comment


          • #6
            Originally posted by Vegabond View Post
            Det du også kan gjøre er og kjøre allowance slik at du kjører et finish kutt til slutt. Allowance er vel det ene ordet av samme betydning. Kommer an på hvilket program du bruker. Da slipper du også fresesporene.
            Mvh Robert.
            Dette er nok ikke mulig i Cut 2D som blir brukt til det meste av min fresing.
            Men jeg har nettopp kjøpt en 5 liters kanne med ren isopropanol, og har prøvd litt nå. Det ser ut til å kjøle vesentlig bedre en rødsprit (lukter en del mer også).
            Terje

            Comment


            • #7
              Originally posted by Te-raptor View Post
              Dette er nok ikke mulig i Cut 2D som blir brukt til det meste av min fresing.
              Men jeg har nettopp kjøpt en 5 liters kanne med ren isopropanol, og har prøvd litt nå. Det ser ut til å kjøle vesentlig bedre en rødsprit (lukter en del mer også).
              Ren sprit - resultatet kan bli unøyaktig hvis du sitter med nesa nede i arbeidsstykke litt for lenge
              Last edited by Quadrocopter; 14-04-11, 22:15.

              Comment


              • #8

                Hehe, ja det kan kjennes sånn ut... Tror jeg må lage til noe avtrekk over fresen hvis jeg skal fortsette med isopropanolen.
                Terje

                Comment

                Working...
                X