Announcement

Collapse
No announcement yet.

PCB prototyping - ny fly oppsett gadget - etter hvert

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • PCB prototyping - ny fly oppsett gadget - etter hvert

    Holder på med et ny liten gadget som skal forenkle oppsett av alle typer fly, for å få dette til så trenger jeg å lage egne printkort p.g.a. ferdigkjøpte brakout-boards blir for store og tunge.

    En sentral komponent er en 3akse akselerometer, dessverre kommer denne komponenten i en LFCSP_LQ innpakking som er en ordentlig utfordring å lodde.

    Click image for larger version

Name:	IMGP2350.jpg
Views:	1
Size:	107.6 KB
ID:	629168 Click image for larger version

Name:	adxl pinne avstand.JPG
Views:	1
Size:	112.3 KB
ID:	629171

    Videre har den en pinout som er så liten et det grenser til hva som man kan få til med fresing (i alle fall med utstyr i min prisklasse)

    Utfordringen med slike jobber er ikke kompleksiteten men at alt mil mikroskopisk.


    Fikk endelig en prototype på plass i dag som jeg har testet en del på og som ser ut til å fungere 100%

    Legger med noe bilder som viser litt av prosessen:

    Først litt knoting i Eagle for å få skjema og PCB utkast på plass
    Click image for larger version

Name:	eagle.JPG
Views:	1
Size:	77.2 KB
ID:	629169


    Fra Eagle over i CopperCAM for den siste prosesseringen før fresingen

    Click image for larger version

Name:	CopperCAM.jpg
Views:	1
Size:	73.5 KB
ID:	629170


    Så inn i fresen - selvfølgelig var jeg mer opptatt med å ta bilde fremfor å sjekke dybder etc.
    Her freser jeg alt for dypt noe som man kan se på all glassfiber chips'en som dukker opp, ved riktig dybde så ser man knapt noe glassfiber!

    1 stk VRAK

    Click image for larger version

Name:	IMGP2352.jpg
Views:	1
Size:	67.2 KB
ID:	629167


    Da var to prototyper (+ et vrak ) ferdig og klar til kutting.

    Click image for larger version

Name:	IMGP2355.jpg
Views:	1
Size:	67.6 KB
ID:	629166

    Click image for larger version

Name:	IMGP2357.jpg
Views:	1
Size:	68.0 KB
ID:	629165


    Ferdig kuttet og pusset

    Click image for larger version

Name:	IMGP2362.jpg
Views:	1
Size:	60.6 KB
ID:	629164


    Klar til lodding (ja - det er en routing bug i forhold til Eagle utkastet )
    Click image for larger version

Name:	IMGP2366.jpg
Views:	1
Size:	95.1 KB
ID:	629163


    Ferdig 3akse akselerometer prototype - loddet, debugget og testet

    Click image for larger version

Name:	IMGP2373.jpg
Views:	1
Size:	88.8 KB
ID:	629172

    Nå står det bare igjen å skrive noe SW pluss å pakketere alt på nytt sammen med en microcontroller og en bluetooth sender på et enda mindre kort (huff....)
    Last edited by Quadrocopter; 15-05-11, 18:53.

  • #2
    Helsikken mann... Du er jo en maskin! Jeg aner ikke hva du lager, men det er sinnsykt kult å se på denne prosessen du holder på med! Kan du forklare oss dødelige hva dette skal bli?

    Comment


    • #3
      Originally posted by Trulsen View Post
      .... Kan du forklare oss dødelige hva dette skal bli?

      Nei, dessverre ikke på dette tidspunktet......

      Comment


      • #4
        En kaffetrakter?
        Peter Rahm
        Siggerud
        Cirrus RCFK

        Comment


        • #5
          Hvor stor/liten fres har du brukt?
          Jeg har kjørt noen print med 0,3mm 15grader men de knekker desverre lett, ca 30.000rpm og ca 100mm/min.
          Slike små kort er noe dritt å frese egentlig, men du har fått ett flott resultat
          =================
          Runar Holm
          www.maxmekker.com
          =================

          Comment


          • #6
            Originally posted by Quadrocopter View Post
            Nei, dessverre ikke på dette tidspunktet......
            Åffør sier du A da.......

            Skal uoppfordret si B... Du skjønner vel det da man !!
            **********************
            Mvh
            Stig Olsen
            Lillehammer MFK


            Nan Xplorer FullCarbon X tail
            Pike Perfect X tail
            Pike Brio / Giant
            Alpina 4001
            DG 500/22 Elan under opppussing
            Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

            Futaba 12Fg Fasst

            Comment


            • #7
              litt gjetting da altid kjekkt!

              2 pin 1.2-3.6v kilde?
              3piner til signal?
              1 capasitator pr akse?
              bluetooth overføring, muligens ikke permanent instalasjon i flyet?(igjenn kan det være permanent siden du bygger så lite)

              alt 1, balanserings verktøy til fly for å ha på benk i hjemmet
              alt2, en form for gyro på 3 akser (koptersak?)
              alt3, måle kreftene i sving på dlg fly, mulighet for å lese av flighten efterpå?
              alt4, fly, endre cg, fly, lande lese av etter flere flere øvelser for å sense hvordan flyet oppfører seg....

              verd å nevne att jeg gjetter bare for morro skyld

              Comment


              • #8
                Originally posted by MaxMekker View Post
                Hvor stor/liten fres har du brukt?
                Jeg har kjørt noen print med 0,3mm 15grader men de knekker desverre lett, ca 30.000rpm og ca 100mm/min.
                Slike små kort er noe dritt å frese egentlig, men du har fått ett flott resultat
                Bit type / dybde + hastighet / RPM blir alltid en liten "vitenskap" og mye prøv å feil....

                Trodde også først at 30° eller 15° V-bit skulle være optimalt med det er det ikke.
                30° og 15° V-bitet er så spisst at de fleste produsentene kapper tuppen (gjør de ikke det så knekker den med en gang) slik at bredden på sporet fort ender opp i 0,3mm selv med helt nytt bitt

                Jeg kjører konsekvent 60° V-bit selv om dette gir et lengre skråplan i kobber belegget så vil du allikevel oppnå en smalere bane siden V-bittet er omtrent helt spisst (når det er nytt )
                Jeg greier rundt 0,18 -0,2mm med et helt ferskt 60° bit
                Ulempen er at alt som havner ned i glassfiberen slites fort og du må regne med at spissen slites slik at maksimal bredde ender opp på 0,25 - 0,3mm etter en stund
                En grei regel er å bruke nye bit kun til områder som krever stor presisjon, så får man heller bruke de "slitte" der det er en mer generell track bredde

                30K RPM blir alt for fort for vanlige V-bit (100-200 kroner klassen)
                Jeg vill ha moderert meg ned til en 3-5K - den horisontale hastigheten avhenger mye av kvaliteten på fresen, jeg ligger som regel rundt 400-600mm/min alt etter hvor stort kortet er og hvor mange høyoppløselige detaljer som skal freses. Da får jeg en rett og fin kobber kant ute at det nappes ut stykker av kobberbelegget.

                Det som hadde vært mer optimalt er rene flat-mill bit i 0,2mm området - det finnes flere som leverer disse til PCB prototyping milling.
                Ulempen med disse bittene er at de liker seg best rundt et spindel turtall som ikke er normalt for oss dødelige + at prisen pr. bit havner opp i 20 til 40 ganger det man betaler for et bra kommersielt V-bit

                Til slutt - kvaliteten på fresejobben avhenger 100% av hvor rett underlaget ditt er over hele rå PCB plate området, 0,05mm høydeforskjell kan være forskjellen mellom en perfekt pad eller en som nesten er spist opp.

                Mitt neste ønske er et bittelite vakuumbord slik at jeg også slipper å tenke på at selve PCB råmaterialet alltid "buler" litt.....
                Last edited by Quadrocopter; 16-05-11, 03:08.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by kapia View Post
                  litt gjetting da altid kjekkt!
                  Det som du ser her i tråden må er ikke så spennende - kun et egenprodusert breakeout bord for et 3 akse akselerometer, i tillegg sitter det en 3.3V regulator for å gjøre det litt mer "bruker vennlig"
                  Jeg lager dette selv for å sjekke om jeg kunne frese PCB med denne oppløsningen + test av reflow lodding uten proff utstyr.

                  Grunnen til at jeg ikke sier mer nå er at det alltid er noen i østen som ikke vet forskjell på "mitt og ditt", disse snuser rundt og plutselig så fikk de et nytt produkt/forretnings ide....
                  Last edited by Quadrocopter; 16-05-11, 20:33.

                  Comment


                  • #10
                    Flott arbeid som alltid Quadrocopter.
                    <Drillman1> på Ebay, selger Kyocera Tycom PCB bits til en grei pris. Gode erfaringer med dem. CARBIDE PLUS items - Get great deals on BARGAIN BIN, NEW CARBIDE PCB DRILLS items on eBay Stores!
                    Kunne også tenkt meg et vakuum bord. Ser mange bruker dobbeltsidig tape til å feste med. Selv så bruker jeg en litt annen metode. Jeg har frest ut et område i offerplaten som akkurat passer dimensjonen på PCB kortet og er litt grunnere en kortet, slik at PCB kortet kommer litt over kanten på området. Så bruker jeg skruer med skiver i hjørnene til å holde PCB kortet på plass. Veldig greit til å få nøyaktig 2 lags kort.

                    Comment


                    • #11
                      Imponerende. Ser ut som funksjonelle versjoner av maleriene til Peter Halley peter halley - Google Search
                      Anders Eiebakke
                      90078513

                      Comment


                      • #12
                        Virkelig imponerende frese jobb der Quadrocopter. Men bare for nysjerrighetens skyld. er det ikke enklere å etse kortene i stedet for å frese? tenker på problemet med att det er så liten avstand mellom banene osv.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment

                        Working...
                        X