Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har lyst på en cnc.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har lyst på en cnc.

    Jeg er luta lei kontur saga mi. og jeg kunne virkelig tenkt meg en CNC maskin til og kutte feks alu,karbon og finer, G-10 plater hadde vært ok også men jeg har enda til gode og finne ut hvor de selger slikt..
    Skal ikke være så kravstor når det kommer til denne maskinen, så jeg tenkte på noe slikt som dette.
    CNC 3020 ROUTER ENGRAVER DRILLING / MILLING MACHINE f3 | eBay

    den støtter Mach3 og det er visst bra leser jeg.

    Jeg har heller ingen erfaring med og tegne i CAD, men hvordan er det og bruke V-carve pro når du tegner, for jeg har forstått det slik at V-carve pro kan lage kutte kode til cnc maskinen,

    Er dette overkomelig eller er det ukesvis med hodepine for og få dette til og funke ..?

    takker for innspill
    Min Hjemmeside..

    http://sveininge.iflogg.com

    Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

  • #2
    Jeg kjenner ikke til den maskinen direkte, men den ser jo grei ut. Den er veldig liten da, så du kommer nok til å ønske deg større maskin ganske snart. Aspire VCarve Pro er ganske lett å bruke, og er samtidig ganske avansert.

    Dette er overkommelig, OG det betyr ukesvis med hodepine for å få det til å funke skikkelig. Det er veldig mye å lære før det går lett å bruke disse maskinene. Det er ikke bare å trykke "Print".

    Comment


    • #3
      Originally posted by sveininge View Post
      Jeg er luta lei kontur saga mi. og jeg kunne virkelig tenkt meg en CNC maskin til og kutte feks alu,karbon og finer, G-10 plater hadde vært ok også men jeg har enda til gode og finne ut hvor de selger slikt..
      Skal ikke være så kravstor når det kommer til denne maskinen, så jeg tenkte på noe slikt som dette.
      CNC 3020 ROUTER ENGRAVER DRILLING / MILLING MACHINE f3 | eBay

      den støtter Mach3 og det er visst bra leser jeg.

      Jeg har heller ingen erfaring med og tegne i CAD, men hvordan er det og bruke V-carve pro når du tegner, for jeg har forstått det slik at V-carve pro kan lage kutte kode til cnc maskinen,

      Er dette overkomelig eller er det ukesvis med hodepine for og få dette til og funke ..?

      takker for innspill

      Du finner det meste om en tilsvarende modell i denne tråden
      (MFN) ModellflyNytt.no

      Comment


      • #4
        Har en CNCDIY 6040 selv og er meget fornøyd med ramme, mekanikk, stepper motorer og vannkjølt spindel. Styrekort til stepper motorene er dog ikke helt optimale. Etter å ha oppgradert til et G540 motor driver system fra Geckodrive, så var det plutselig som om jeg hadde kjøpt en helt ny CNC. Alt av problemer med unøyaktighet og drift forsvant over nattet samt jeg kunne tre-doble hastigheten uten problemer.

        Comment


        • #5
          hvilket cad program er enklest og bruke. jeg har aldri tegnet i autocad, men kan øhm photoshop og microsoft visio
          Min Hjemmeside..

          http://sveininge.iflogg.com

          Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

          Comment


          • #6
            Adobe Illustrator blir mye brukt til 2D tegninger av type spanter til fly osv. Men er plenty av gratis alternativer som f.eks InkScape.
            Inkscape. Draw Freely.

            På 3D modellering så er Autodesk kongen, og har relativ nylig sluppet et gratis program for 3D modellering rettet mot oss Hobby entusiaster.
            Autodesk 123D - Free 3D Modeling Software, 3D Models, DIY Projects, Personal Fabrication Tools

            Til generering av g-code for CNC maskinen så er Vectric software meget bra og utrolig brukervennlig. Kjøp en pakke med Cut2d + Cut3D så er du dekket for det meste.
            Vectric - CNC Software Solutions - Wood Carving - Engraving - Signmaking - Routing - Machining

            Comment

            Working...
            X