Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen som har erfaring med rundtstål påmontert skinne til fres bruk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen som har erfaring med rundtstål påmontert skinne til fres bruk

    heisann,
    jeg lurer på om det er noen av dere som har erfaring med slike akselstål som er festet på en alu profil. så bruker en bushing med opning til vognen.
    er veldig rimlig pris på dem i forhold til skinner. finner dette selvsagt på ebay. her er bare et eksempel jeg fant.
    2 linear bearing slide unit SBR20-800mm rails+4 blocks | eBay
    skinner hadde jo vært det beste men jeg finner ingenting i dei lengder jeg ønsker i forhold til prisen jeg ønsker jepp er litt kjipen, men slik er det no bare og :P

  • #2
    Flott tråd da jeg lurer på dette selv!


    Ser det er tre løsninger som er aktuelle for meg. Enten det du linker til, slike kulelager med V spor som ruller på toppen av en kant eller bruke denne metoden. Step 1 - Linear Slide Bearings for CNC Machine - YouTube!

    Spent på å se hva du får til svar Kapia og beklager at jeg stjelte litt av innlegget ditt!

    Comment


    • #3
      dette med rundtstål og kulelager har jeg under testing, dette fungerer gull! ikke mye å si om det, uten om att stålet ditt må festes på noen måter fast i vangen til fresen, rulle lager tåler ingen flexing da får du avvik. jeg har laget meg noen plner i hode om hvordan en løser dette, og forsåvidt har jeg ett prosjekt på gang no med det. men rett og slett, alt hjemmemekk krever mye tid om en skal gjøre alt selv. det er jo ikke noe artig å lage en maskin som bommer med 10mm for hver gang den endrer retning.
      hva gjelder dette jeg har linket til, jeg har ett tilbud på gang, det vil bli 3 akser ca 1200x800x300 dette inkludert kuleskruer med lager.
      skepsisen til det hele er om disse lagerne tåler jevn press noe som vil oppstå med fresing. att dei ikke bukker under. da er det ille investerte penger spør du meg. thk er jo våt drøm, men da må jeg kutte ut å kjøpe fly, drikke øl, og generelt være menneske, for det er feeette dyrt.

      Comment


      • #4
        Jeg har slike som kapia linker til i første post på min maskin på alle akser untatt Z. De funker fint.

        Men jeg tror man skal tenke på disse maskinene vi driver å lager her inne mer som routere enn som freser. Vi bruker høyhastighets fresemotorer og for det meste tynne bits. Og hvis man da ikke mater på med for dype kutt, så vil nok det meste fungere ganske bra. Selv kjører jeg oftest ikke dypere i aluminium enn 0,15-0,17mm pr drag og 24000rpm. -Det skal være en bra puslete maskin for å svikte under en så liten belastning tror jeg.
        Terje

        Comment


        • #5
          hvordan er det med støv og sliktpå dem? hr du lyst å dele bilder av kreasjonen din? :P

          Comment


          • #6
            Det er en bygge tråd på den her

            Det er klart at det vil legge seg noe støv på dem, men det virker ikke som noe problem. Med disse skinnene ville jeg idag ha valgt å bruke to kuleskruer på x-aksen pga bredden på y-aksen. Den kan nemlig få mulighet til å vri seg littegrann. -Eller kanskje heller kuttet ut kuleskruer på X, og brukt en tannreim på hver side isteden. Da ville en motor kunnet ligge på tvers av maskinen og drive begge sider av x med en aksel ut fra hver ende av motoren..
            Terje

            Comment


            • #7
              Hei, greit det r bare på tlf og ser så er begrensa hva en fpr med av detaljer, helt grei maskin, du freser litt alu og du? Tannreim har jeg en del meter med kanskje jeg går for det, er enkel sak, hva dim har du på akselen, jeg tenker å bruke 16mm, vi hobby ingeniører har en lei tendens til å overdimensjonere

              Comment


              • #8
                Jeg freser nesten bare alu.
                Er ikke helt sikker på hvilken aksel du spør om.
                Terje

                Comment


                • #9
                  Linear bearing med monterings skinne som er festet langs hele lengden er absolutt et must hvis du skal ha akser lengder over 40 cm

                  Bruker det bare vanlige runde stål aksler med feste i hver vange (ende) vil fresen kun fungere akseptabelt i ytterkantene av aksene, med en gang du beveger deg mot senter vil du merke at aksen beveger seg veldig mye ved belastning.

                  Bruker i dag 40 cm lange 20mm akser som er festet i endene - til og med dette bøyer seg ved Alu fresing.
                  Pass også på at du lager hele riggen som holder Y og Z aksen veldig sterk og at sentrert riktig - et vanlig problem er at Z aksen bøyer seg slik at den ikke står 90grader med nom arbeidsstykke ved belastning.

                  Comment


                  • #10
                    Mine "rundstålskinner" er festet til en aluprofil som er srudd i maskinen i hele lengden.
                    Terje

                    Comment


                    • #11
                      Quad om du ser på linken jeg linket til så ser du hva jeg mener ned akseldimensjon, var ment til teraptor. Firkantskinner er dyrt men helt sikkert bra, jeg tror jeg får alle skinner og kuleskruer med lagerbukker og couplings for 4000kr levert på døra, dette er inkl avgifter
                      Derfor jeg er luren på denne varianten linear slides

                      Comment


                      • #12
                        jeg fikk en liten update på 16mm skinnen: The ballscrew RM1605 can bear 1240kgf.
                        men hva betyr det på norsk? hvordan er det reknestykket så jeg forstår det i vanlige kilo.

                        Comment

                        Working...
                        X