Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skjæring av Balsa deler.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skjæring av Balsa deler.

    Her er jeg helt blank. Men hva skal til for at noen kan skjære til noen deler til et Vintage Seilfly? Jeg har en tegning på PDF, og det hadde vært artig å bygget denne. Jasco Thermic 50. Men det er vanskelig å tidkrevende å skjære ribber, og enkelte deler av kroppen.
    Er det noen som kan skjære Balsa etter tegning for meg? Hva slags tegning må man ha for få det til? Og ikke minst, hva vil det koste? Hvordan går jeg frem? Jeg går ut ifra at tegningen må være i 1 til 1.
    Click image for larger version

Name:	Jasthermic50_450-2.gif
Views:	1
Size:	64.3 KB
ID:	630254
    Jasco Thermic 50 glider sailplane.pdf
    Last edited by ArneH; 19-12-11, 00:01.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

  • #2
    Hei, snakk med disse..de hjelper deg
    UltraMicro
    T-Rex 450 SE
    T-Rex 500
    T-Rex 600N/NP/E
    Srimok
    Mini Edge540
    DX7

    Comment


    • #3
      De hadde jeg ikke hørt om. Takk skal du ha!
      Vennlig Hilsen
      Arne Husby

      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Roy N View Post
        Hei, snakk med disse..de hjelper deg
        UltraMicro
        Forsøkte nettopp å følge linken, men da ble virus-vaktbikkja krakilsk og blokkerte siden. Den påstår at siden er infisert.
        If you're faced with a forced landing, fly the thing as far into the crash as possible. — Bob Hoover

        Comment


        • #5
          Originally posted by MotoMan View Post
          Forsøkte nettopp å følge linken, men da ble virus-vaktbikkja krakilsk og blokkerte siden. Den påstår at siden er infisert.
          Originally posted by ArneH View Post
          De hadde jeg ikke hørt om. Takk skal du ha!
          Forespørseler vedrørende laserkutting kan vel muligens sendes til: post@ultramicro.no

          Comment


          • #6
            balsaflak, kniv, en planke å skjære på, tegning 1:1 og en passe dose arbeidslyst.....

            Comment


            • #7
              Hei Arne

              Prøv denne linken: proinor.no

              Arild er han som skal skjære ribbene til 4m Ultimaten min.
              Trivelig kar, jobber i Oslo, billig på jobbene er han og.
              Originally posted by ArneH View Post
              Her er jeg helt blank. Men hva skal til for at noen kan skjære til noen deler til et Vintage Seilfly? Jeg har en tegning på PDF, og det hadde vært artig å bygget denne. Jasco Thermic 50. Men det er vanskelig å tidkrevende å skjære ribber, og enkelte deler av kroppen.
              Er det noen som kan skjære Balsa etter tegning for meg? Hva slags tegning må man ha for få det til? Og ikke minst, hva vil det koste? Hvordan går jeg frem? Jeg går ut ifra at tegningen må være i 1 til 1.
              [ATTACH=CONFIG]47906[/ATTACH]
              [ATTACH]47907[/ATTACH]
              Svein Erik Riis
              Ikkje Noko Problem
              Sent from a Jeti DC 16

              Comment


              • #8
                Ingen problemer med å gå inn på UltraMicro her. Takk Svein Erik, kan tenke meg et gammeldags Balsabygg. Når julestria er ferdig, og hverdagen er tilbake.
                Selvsagt går det med kniv også, men jeg har dårlig erfaring, når jeg begynner å skjære buede deler. Det er jo ikke så mange biter jeg skal ha heller.
                Vennlig Hilsen
                Arne Husby

                Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Svein Erik Riis View Post
                  Hei Arne

                  Prøv denne linken: proinor.no

                  Arild er han som skal skjære ribbene til 4m Ultimaten min.
                  Trivelig kar, jobber i Oslo, billig på jobbene er han og.
                  Det er Arild i Proinor som skjærer vingeribber + div til min 70% som jeg skal bygge.
                  Han kan digitalisere papirtegninger. Jeg lagde ferdig dxf filer som han mater rett inn i laseren, da blir det veldig billig.
                  Ca 2500.- for det på bildet, som er ca 3 kvadrat meter
                  Attached Files
                  Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

                  Per Nilsen
                  Spikkestad

                  Comment


                  • #10
                    Men egentlig trenger det ikke absolutt være denne modellen. Jeg kan bare tenke meg å bygge et godt gammeldags Balsa byggesett. Men utvalget her i ladet er dårlig. Så da tenkte jeg på å bygge fra tegning.
                    Men hvis det er noen som sitter på et byggesett, de ikke får bygd. Bare si i fra. En relativ enkel. ikke alt for stor glider hadde vært tingen. Er vel bare sugen på å bygge. Får prøve kjøp og salg også.
                    Vennlig Hilsen
                    Arne Husby

                    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                    Comment


                    • #11
                      Har du sett her: Traplet Publications Ltd | Online Shop

                      Settene deres er skjært etter diverse konstruktørers tegninger.
                      Det kan hende du må kjøpe tegningene i tillegg til selve byggesettet.
                      Passform er OK, noe tilpassning må gjøres uansett selv om det er laserskjært.
                      Det er også kjekt at de selger tilbehør som motorkåper++
                      Bygger stork.
                      Robbe Do It, trenger liming...
                      Cessna 182 Skyline
                      40 Trainer
                      Tsurugi 60
                      Hughes 300C Robbe Futura 180cm rotordiam..

                      Comment


                      • #12
                        Her var det mye artig! Takk skal du ha!
                        Vennlig Hilsen
                        Arne Husby

                        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                        Comment


                        • #13
                          En del "Vintage" saker her også.
                          Her kan du kjøpe laserskjærte deler. Tegninger kan kjøpes fra div. blader og privatpersoner.
                          Belair Kits - The name to build on ...
                          Ben Buckle Kits, Classic Vintage Aeromodeling Kits, Plans and Accessories

                          Comment


                          • #14
                            Takk for det! For meg er det noe eget med Vintage modeller. Nå er det bare å få forstørret PDF tegningen til 100%. Noen tips der?
                            så får jeg se om jeg får det skåret, eller om jeg går løs på det med egen kniv. Har jo god tid. Og Jasco 50 er en relativt enkel modell.
                            Vennlig Hilsen
                            Arne Husby

                            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by ArneH View Post
                              Takk for det! For meg er det noe eget med Vintage modeller. Nå er det bare å få forstørret PDF tegningen til 100%. Noen tips der?
                              så får jeg se om jeg får det skåret, eller om jeg går løs på det med egen kniv. Har jo god tid. Og Jasco 50 er en relativt enkel modell.
                              Du kan jo forhøre deg på et trykkeri el.l. De har som regel svære printere
                              ______________________________
                              JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

                              Comment

                              Working...
                              X