Announcement
Collapse
No announcement yet.
Generell informasjon om glødeplugger
Collapse
X
-
Re: Generell informasjon om glødeplugger
Klaus..
Bra skrevet, men det står ikke at glødepluggen "selvregulerer" tenningspunktet fra tomgang til full gass og påvirkes av fuelmengden, rik mengden fører til senere tenning og omvendt. Gløding fra pluggen kan sees gjennom eksosporten i mørk rom mens en regulerer fuel eller varierer med trottling fra tomgang til full gass. Gløder mer=tidligere tenning og omvendt.
Jens Eirik
-
Bra artikkel, Klaus!! Mye nyttig informasjon!
Jeg har en .40 og en .61 motor, begge er O.S. Jeg har hatt veldig mye deadstick med dem. Broblemet har vist seg å være feil fuel (og kanskje litt justering). Nå har jeg hvertfall byttet til Jero fuel med 15% nitro og 15% olje. I begge motorene har jeg en O.S. #8 plugg, er det for varmt for .61 motoren? De går ganske bra nå som alle (?) problemer er lukket vekk.
PS. Jeg flyr konkoranse, men foreløpeg bare VT + funnstevner...
Igjen Flott artikkel!Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
er der ingen der kender dem.
Comment
-
Ja, her må jeg henge på, bra artikkel !
Har savnet en sånn type info om plugger, har liksom alltid kjørt på OS #8 Har jo fungert det, men er jo verdt å prøve å eksperimentere litt nå som man har litt flere holdepunkter og gå etter.Ønsker dere en god dag på feltet !
Birger Mork
Mine besittelser :
Flygreier (Massevis)
Heligreier (En Mini Titan)
Bilgreier (Et par stk.)
Comment
-
Ett lite innlegg om plugger fra meg.
Har etter noen år med testing og forsøk på å spare penger (prøve rimligere merker enn OS), kommet til en konklusjon. Først litt om bakgrunnen for konklusjonen.
Jeg har prøvd mange plugger som tilsvarer de pluggene jeg etterhvert har gått tilbake til men det har altid hvert en eller annen bakdel med de (kort levetid, vanskligere motor justering, annerledes egenskaper på motoren og følelsen av at ting ikke stemmer helt). Langt de fleste observasjoner er gjort på egne motorer i størrelsen 15-91 2T og 4T.
Etter å ha testet endel 4T plugger mot hverandre (kombinert med noen 2T plugger som alternativ til eventuelt nødløsninger) har jeg kommet til at glødeplugger ofte kan vere ett vane produkt (med det mener jeg i forhold til hvordan en er vant til at motoren reagerer på de justeringer en utfører). Mine funn med faktiske målinger viste klart variasjoner i topp turtall, tommgangs turtall, subjektiv oppfattelse av trottle respons og hvor kritisk pluggene var på justeringer på dysenålene. Jeg fant at der er konkurenter til OS sin F plugg som leverer det samme data og nesten den samme trottleresponsen, forskjellen lå ofte i hvor enkle/kritsk de var å ha med å gjøre på dysenålsinnstilling og den følelsen en fikk under bruk av det forskjellige pluggene (følelsen av tillit). Som bruker av OS sine plugger er det ikke vanskeligt å forstå at innstilling av motorer er enklere for meg med OS plugger i motorene (dette går på vane og innlærte reaksjons mønster under justering av motorene mine).
Jeg fant forøvrigt at OS F plugg er å anbefale på 4T motorer både når det gjelder levetid ytelse og dette udefinerbare enkel å ha med å gjøre, selv om jeg fant ett annet merke som matchet OS F i Ytelse og pris så falt det bort på at det var mere kritisk på dysenåls settingen og tiden motoren kunne gå på tomgang og likevel respondere ok hved hurtig trottling (testen var utført på en Magnum 61 4T motor).
Likedan så har jeg kommet til at OS 8, A3 og A5 fikser det som trengs på mine motorer (15-91 2T). All prøving og feiling med rimeligere plugger har vist meg at jeg hadde hatt bedre utbytte av å laborere med det tre nevnte plugger til OS og bli ordentlig kjent med dem enn å kaste bort tid på rejustering og testing på flystripa med andre plugger når jeg egentlig skulle ha fløyet (ikke at jeg ikke har hatt suksess med andre plugger men det tar tid å venne seg til produsenter og typer av plugger og det er gjerne tid som kunne ha vert brukt til noe bedre).
Konklusjon:
Bruk plugger av ett kjent merke og hold seg til det samme merket så langt råd er da dette vil gjøre det enklere å justere og få til de glødeplugg motorer en måtte ha (i mitt tilfelle så bruker jeg nå normalt kun OS plugger til to taktere (med Rossi nr 2 som ett ekstra alternativ på kalde dager) og altid OS F i firtaktere, her kommer nå OS RE til i boksen etter anbefaling fra Klaus). Dette har vist seg å vere rimligere i lengden enn å svi kostbar nitrofuel på å finne optimal motorgange med forskjellige plugg merker. Ikke minst så gjør ett godt kjenskap til det plugger en bruker det enklere når motoren skal justeres. Merk, jeg sier ikke OS sine plugger nødvendigvis er best i ett og alt, bare at jeg er vant til disse og da selvfølgeligt får bra ressultat med disse i mine motorer og vet da at når eventuelle problemer inntreffer så trenger jeg ikke å bruke tid på pluggen ut over om den er ok eller ei (mener fortsatt OS F er best til 4T motorer).Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Famous last words? Hey watch this!
Comment
-
Originally posted by GodseierenSlutter meg til Vingemutteren her. Jeg har hatt ca 10 flytimer med OS plugg siste år, på samme plugg!!
Jens Eirik
Comment
Comment