Announcement

Collapse
No announcement yet.

CNC router - høstens vakreste verktøyeventyr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Supra25
    replied
    Jeg MÅTTE vel ikke akkurat selge, men jeg fikk ikke tid til å bruke den slik jeg hadde håpet. Rette kjøperen fant jeg og prisen var omtrent det jeg hadde regna med å få igjen.

    Leave a comment:


  • nixxon
    replied
    Originally posted by Supra25
    Det er med tungt hjerte at jeg nå har måtte gjøre følgende: 404 - File or directory not found.
    Måtte du selge? Annonsen var slettet nå... Hva fikk du for noe slikt da? Vil tro du er avhengig av å finne den rette kjøperen for et såpass spesielt produkt.

    Leave a comment:


  • Supra25
    replied
    Det er med tungt hjerte at jeg nå har måtte gjøre følgende: 404 - File or directory not found.

    Leave a comment:


  • Jakrro
    replied
    Er det ikke litt dumt og ha kontrolpanelet mitt i fresebanen?
    Og skal modellfly bygges 1:1?

    Leave a comment:


  • Lumbajack
    replied
    Posten har begynt med noe nytt: Norges-container...ferdig frankert...

    Hendig sak på 7 tonn...og Vingemuttern...dette er som du sier hjemme-versjonen...og har du ikke noe hjem så kan du jo frese ett...

    Leave a comment:


  • Vingemutteren
    replied
    Uff og huff, nå har jeg begynt på cnc kurs. Kansje jeg skulle ha en slik liten maskin å trene med hjemme?

    Leave a comment:


  • Cessnaknuseren
    replied
    Originally posted by Lumbajack
    ...har bestillt meg en slik en og fikk den i posten her om dagen.
    Hehe.... Norgespakke?

    Leave a comment:


  • Lumbajack
    replied
    ...har bestillt meg en slik en og fikk den i posten her om dagen.

    Click image for larger version

Name:	cnc-large.jpg
Views:	1
Size:	42.6 KB
ID:	547140

    ...men nå har jeg et STORT problem. Jeg trenger et fresebord....noen som har noen gode linker?

    Leave a comment:


  • Supra25
    replied
    Jeg har ikke hatt kontakt med noen andre som har andre merker, bortsett fra Håvard her på forumet som bygde sin egen. Det er noen som tilbyr byggesett til hobbybruk, men det er ikke gratis det heller. Jeg vurderte som nevnt The CoolTool men syntes det totalt sett kom til kort.

    3D fresing går fint innenfor visse grenser. Det er vrient å frese fra mer enn et plan, men så lenge arbeidsstykke er flatt under kan du frese så mye 3D konturer som arbeidshøyden og fresebitsen tillater. Hva arbeidshøyde angår så har min 3 tommer, men man kan også få den levert med 5 tommer. Problemet, utfordringen om du vil, med 5 tommer blir jo å frese så dypt uten at selve fresen eller braketten den er festet på kolliderer med arbeidsstykket.

    Ja, det er nok litt vrient å frese ut hele flykropper, men spantebygde kropper er jo ikke noe problem...hvis man gidder/klarer å tegne alle spantene.. (kan ikke si at jeg er helt der enda)

    Jeg er i kontakt med en kar i Canada som har en litt større modell enn meg og bruker Rhino. Han er kjempefornøyd med programmet og lager bl.a. masse deler til helikopter.

    Jeg er jo som nevnt på ingen måte noen kløpper i dette enda, men jeg har fått med meg at det slettes ikke er konverteringsprogrammer som lager koder som blir riktige i Mach 2. Noen er også ganske kompliserte og lite intuitive i bruk. De fleste programmer er tilgjengelig i demoversjoner slik at man kan prøve, men det krever som regel en god del timer for å sette seg inn i hvert program. Til hobbybruk og hvis man ikke jobber med dette vil man spare mye tid på å kjapt finne et program som ser ut til å funke og lære dette godt. CAM program som kan "lagre" i Mach format (hvis man bruker det styringsprogrammet) slik som ArtCam er veldig kjekt. Alle fresebanene blir helt riktige slik man har laget de, og man får ikke lov til å lagre koder som ikke programmet støtter.

    Her til lands er det en til som har bestilt maskin fra K2 (han er ikke på forumet). Han har bestilt K2525 utgaven og har planer om å frese en del alu. Blir spennende å se hvordan det går. Man kan frese alu med min også, men ikke like stor prosentandel av tiden. I tillegg vet jeg om en til som er på nippet til å bestille. Artig at det er flere her hjemme som gjør dette slik at vi kan utveksle erfaringer.

    Jeg mottok forøvrig tidligere i uka en snau håndfull med v-freser, så nå skal graveringsbiten testes ut!

    Leave a comment:


  • MartinK
    replied
    Jeg vil også ha CNCfres....
    Er det andre som har erfaring med andre merker/byggesett/ferdige maskiner osv? Men det er kanskje ikke så store sjanser for å komme under 25' ?.
    Z-aksen / høyden synes jeg så veldig liten ut, det blir ikke mye flykropper av dette, betyr det at den er best egnet til 2D-fresing?
    Ulempen med laser ser vi tydeligst på depron. Det går styggfort som er bra til seriefremstilling, men for det første blir sporet litt A-formet, for det andre litt O-formet (depronen smelter mere under og enda mere inni enn i overflaten, så med CA kan det bli lite heftflate, og ting kan bli skjeve. Sporet blir uansett ca 0,5-0,8 mm i depron, så 1 mm fres er sikkert bedre i så måte.´På veldig små deler derimot er vel laser bedre, så slipper man den 0,5 mm radien i bunnen av vingebjelkehakket i spantet . Mitt største problem med laser er at den står helt ute i Tønsberg... (uaktuelt å kjøpe ferdig maskin pga prisen).

    Jeg har en tidligere versjon av SolidWorks, men bruker til daglig konkurrenten SolidEdge som har tilnærmet samme funksjonalitet. Problemet for de fleste er at dette ikke har hobbypris (60-70 000 + 13000 i året for oppgradering).

    Imidlertid er det nå snakk om at tusenvis av skoleelever skal få gratis SolidWorks, så de med barn får begynne å mase. SolidWorks selges bl.a. hos Forhandler av SOLIDWORKS, E3.series og GibbsCAM.

    Man kommer langt med mye billigere software, endog gratisprogrammer kan brukes, men 3D formfrihet og presisjon i forhold til filkonvertering kan bli problematisk. Skal man bruke noe pæng kan Rhino være et godt valg på friform 3D modellering Rhinoceros 3D, men Turbocad bør dekke de fleste modellbyggeres behov.

    Komplett TurboCADCAM til $995 som inkluderer Turbocad og CAM-modul for generering av fresebaner.
    404 error - TurboCAD by IMSI Design

    mvh MartinK

    Leave a comment:


  • -Exlex-
    replied
    Originally posted by Per Klepaker
    Slike saker er til å bli syk av........eh eh jeg mente ikke syk av røyk og laserstråler, men at veien til banken er så lang.......
    Helt enig Per , slikt CNC utstyr burde bli utdelt på blå resept.... helt klart.

    -Exlex-

    Leave a comment:


  • LN-WNH
    replied
    Originally posted by Supra25
    Det aner jeg ingenting om. De som har sett maskina hos Ultramicro i bruk kan kanskje kommentere den biten. Mach kan i hvert fall styre en slik laser.
    Tilfeldigvis fikk jeg et lite innblikk i maskinen UM bruker, og selve laserkilden er plassert inni maskinen, men med et ganske avansert speilarrangement fram til skjærehodet. Det er imponerende å se den arbeider i bals/depron. Slike saker er til å bli syk av........eh eh jeg mente ikke syk av røyk og laserstråler, men at veien til banken er så lang.......

    Leave a comment:


  • Supra25
    replied
    Originally posted by Per Klepaker
    Jeg stusset litt på hvorfor den ene PC'n ikke funket og lurer på om det kan ha noe å gjøre med hardwareoppsettet i maskinen.
    Vet ikke hva det var. Jeg mistenker nettverkskortet. Maskina ellers var relativt rein, og bestod testen i Mach (følger med et eget diagnoseverktøy for å teste klokkehastigheten).

    Originally posted by Per Klepaker
    SolidWorks ja, hvor skaffer man det programmet fra tro?
    tja...i Solidworksbutikken kanskje?! Det finnes et hav av programmer man kan bruke å tegne i.

    Originally posted by Per Klepaker
    Jeg skal ønske meg CNC til jul - neste, eller neste..neste ne.... år!
    høres jo ut som en plan det også...imens kan jeg jo sende deg et eksemplar av Klepaker motorfeste..

    Originally posted by Lumbajack
    Man kan vel ikke bare skru på en laser sånn uten videre...
    Det aner jeg ingenting om. De som har sett maskina hos Ultramicro i bruk kan kanskje kommentere den biten. Mach kan i hvert fall styre en slik laser.

    Leave a comment:


  • Lumbajack
    replied
    Super artikkel....apropos laser. Man kan vel ikke bare skru på en laser sånn uten videre...uten at jeg trodde noen ville det. Må man ikke da sette hele maskina nedi en boks å fylle denne med brannhemmende gass? (Co2,nitrogen eller no...)
    Etter det jeg ser av nyttårsflyging ol. så er balsa forholdsvis brennbart
    Last edited by Lumbajack; 09-01-06, 12:02.

    Leave a comment:


  • LN-WNH
    replied
    Henger meg på alle superlativene for både en meget god artikkel og et spennende prosjekt for oss som liker verktøy.
    Flott at du deler dine erfaringer med oss!

    Jeg stusset litt på hvorfor den ene PC'n ikke funket og lurer på om det kan ha noe å gjøre med hardwareoppsettet i maskinen. I ditt tilfelle betyr jo det lite når du kunne sette inn en annen i stedet.

    SolidWorks ja, hvor skaffer man det programmet fra tro?

    Jeg skal ønske meg CNC til jul - neste, eller neste..neste ne.... år!

    Leave a comment:

Working...
X